השבוע חל יום פטירתו של מו"ר הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל. נביא כאן תמצית דברים שכתב בענין מנהג הימנעות מגילוח הזקן בספירת העומר. אמנם, דיון במנהגי האבילות בספירה ראוי שיתחיל ממקור המנהג והסיבות להיווצרותו. את זאת נעשה בעז"ה בשבוע הבא, בסמוך לל"ג בעומר.
המנהג שלא להסתפר בימי העומר נזכר לראשונה בשני חיבורים מהמאה הי"ג: ארחות חיים ושבלי הלקט. שניהם מזכירים מנהג שלא להסתפר עקב מותם של תלמידי רבי עקיבא ממגיפה בתקופה זו. בטור (תצ"ג) נכתב המנהג, ורבי יוסף קארו כתב כי מקורו בדרשת פסח לרי"ן שועיב.

הרב ליכטנשטיין בוחן את הגדרת התספורת מבחינה סמנטית והלכתית. האיסור להסתפר מדין אבלות מופיע בתלמוד (מסכת שמחות ז) והוא כולל את שיער הראש, השפם והזקן. לעומת זאת, המקור בתורה הוא מהפסוק "ראשיכם אל תפרעו". אכן, מלשון הרמב"ם (אבלות, ה ב) עולה כי האיסור הבסיסי הוא לספר את שיער הראש, וגילוח הזקן הוא תוספת לאיסור.
בחינת אופי האיסורים הנוהגים בימי העומר (נישואין, מסיבות, תספורת) מראה כי הם מקבילים לאבלות י"ב חודש. בשנת האבל יכול האבל להסתפר משעה שיגערו בו חבריו, והדבר בוודאי נכון לגבי גילוח. בנוסף לכך, היות וגילוח כיום הינו פעילות יומיומית (להבדיל מגילוח בתקופת הראשונים), הרי שאינו מוגדר כהתעדנות אלא כהסרת כיעור ומניעת צער, המותרת באבלות שנה. על כן, יש להתירו בימי הספירה אחת למספר ימים.
הרב בוחן את הנושא גם מבחינת כבוד השבת. גילוח נכלל בהכנה הראויה והמחויבת לכבוד השבת. בגמרא נפסק שאפילו בתשעת הימים מותר לכבס ולהסתפר לכבוד השבת (תענית כו:). ואם כך, קל וחומר שיותר להתגלח בימי ספירת העומר.
לאחר דיון מעמיק, מסכם הרב: "נראה שיש להתיר להתגלח בספירת העומר.. ואף אם נאסור בימות החול, מ"מ נראה פשוט שיש להתיר ואולי אף לחייב לכבוד השבת..".
אמנם רבים מהפוסקים סברו שאין להתגלח בספירת העומר אף לא לכבוד השבת (הרב עובדיה יוסף, שמירת שבת כהלכתה), אך הרב כאמור הראה שיש סיבות טובות להתיר זאת. וכבר הורו כך פוסקים בדורות קודמים (שו"ת הרדב"ז א תרפ"ז, פעולת צדיק ועוד).
הרב י"צ רימון העיר כי יש לבחון גם כיצד יצטייר הדבר בעיני הציבור כשיראה מישהו מגולח בימי הספירה. מרכיב נוסף שיש לבחון הוא מנהג האבות והמשפחה. זוכר אני היטב את תגובתו של סבי ז"ל מעצם העלאת רעיון הגילוח בספירה. על כן, למרות דברי מורי ורבי, אני איני מתגלח בספירת העומר. על חשיבות שימור מנהג אבות נעמוד בפעם אחרת בעז"ה.
Alminhag@gmail.com
