מנהגנו בתפילת ערב שבת, לומר את הפסוקים מפרשת 'בראשית': "ויכולו השמיים והארץ וכל צבאם..". ולא פעם אחת אנו אומרים אותם אלא שלוש פעמים: בתפילת העמידה בלחש, מייד אחריה בקול רם, ושוב בקידוש. מדוע אומרים פסוקים אלו? ואיך אמירתם קשורה לפרשתנו?
המקור למנהג נמצא במסכת שבת (קיט:): "כל המתפלל בע"ש ואומר 'ויכולו', מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית". רבים מן הראשונים הבינו מגמרא זו שמסדרי התפילות תיקנו אמירת "ויכולו" כעדות האדם על בריאת העולם בידי הקב"ה. כתוצאה מלימוד זה, פסקו שיש לומר את הפסוקים בעמידה כדין עדות בבית דין. לכן, גם תיקנו חזרה על הפסוקים לאחר התפילה, כדי לאומרם כשני עדים. כך נפסק בטור ובשו"ע (או"ח רס"ח ובמשנ"ב יט). אמנם לימוד זה לא חף מקשיים, שכן יש דינים בעדות שלא יושמו באמירת "ויכולו", כגון שאין עדות מתקבלת בלילה. אכן החזון איש כתב (שבת לח י): "ונראה דאין להדר אחר שנים".
הגמרא מביאה מדרש נוסף: "כל המתפלל בערב שבת ואומר ויכולו שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם מניחין ידיהן על ראשו ואמרים לו 'וסר עונך וחטאתך תכופר'". מהו עניין הכפרה לאמירת "ויכולו"? יש שקשרו זאת לאמירת העדות ופירשו שבעדותו נמנע מלעבור על איסור כבישת העדות, ולכן סר עונו (כל בו סי' לה). אך קיים גם הסבר אחר: במדרש 'שוחר טוב' נאמר: "כל האומר ג' פעמים ויכולו – כפרה לכל עוונותיו". המדרש גוזר גזרה שווה מהפסוק "ויקחו אליך פרה אדומה" בו מופיעה המילה "אשר" שלוש פעמים, בדיוק כמו בפסוקי 'ויכולו'. "כשם שפרה מכפרת, כך האומר 'ויכולו' ג' פעמים מתכפר".

jonas-koel
איך קשורה כפרת פרה אדומה לאמירת 'ויכולו'? הרב אמנון בזק במאמרו (עלון שבות בוגרים 8) מציע לראות באמירת "ויכולו" הליכה בדרכיו של הקב"ה כבורא עולם. הקב"ה ברא את העולם בדיבור וגם האדם "מדי שבת בשבתו..במאמר פיו בורא ויוצר את עולמו מחדש.. דומה בריאה חדשה זו לאדם שנטמא באבי אבות הטומאה, במת, שבהזאה במים חיים, בהם ניתן אפר פרה אדומה מיטהר וחוזר לחיים חדשים". המילה 'אשר' עצמה נדרשת גם היא בהקשר לכפרה: "אשר נשיא יחטא – אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו" (ויקרא ד' כב ורש"י שם).
טעם פרקטי יותר לחזרה על 'ויכולו' מובא בתוספות בפסחים (קו.) ומצוטט בשו"ע: כאשר יו"ט חל בשבת לא אומרים 'ויכולו' בעמידה (שכן מתפללים תפילת יו"ט). לכן תיקנו לחזור אחר התפילה, ובגלל שבת זו תיקנו לחזור בכל השבתות. ובקידוש חוזרים כדי להוציא בניו ובני ביתו.
Alminhag@walla.com
