הרב שלמה הכט
מארק ספיץ הוא שחיין יהודי אמריקאי אגדי, שהיה בשיאו באולימפיאדת מינכן, 1972, אז זכה בשבע מדליות זהב. לאחר האולימפיאדה פרש משחייה תחרותית.
ב-1989 הוא הדהים את העולם כשהודיע שהוא חוזר להתאמן, ומטרתו היא להשתתף בנבחרת האמריקאית לאולימפיאדת ברצלונה 1992. זה עמד להיות הקאמבק הגדול מכולם – אבל זה לא היה. הוא היה במצב גופני מצוין לאדם בן 42. ככוחו אז כוחו עתה, לא כהתה עינו ולא נס ליחו, אבל זה בהחלט לא היה מספיק לדור החדש.

kobu-agency
בפרשת 'חוקת' יש קפיצה נחשונית על פני כמעט 38 שנים, מהשנה השנייה לשנה ה-40. אבל השנים האלה לא חלפו סתם כך. ראשית, העם התחלק ל"דור א" ול"דור ב", כאשר דור יוצאי מצרים הולך וכלה, גם מבחינה מחשבתית ורעיונית, מול הדור החדשל שייעודו ומטרתו להיכנס לארץ. הדור הוותיק עוסק אולי בלימוד תורה, בדרישת ה', אבל חלקם כנראה מתנהגים כפנסיונרים ומחכים לסוף שנגזר עליהם, בלי כיוון ברור. לעומתם, הדור הצעיר עוסק באימוני צבא, לומד חקלאות ומדע המדינה, ובאופן כללי נושא מבט אל העתיד. גם מבחינה מספרית הדור הוותיק מתמעטים והולכים משנה לשנה, והדור החדש מתרבה וגדל.
ובתוך כל התהליך הזה משה הוא מנהיג העם, כעת אין עליו ערעור וטענה. בימי השקט האלה אין נבואה למשה, אין מלחמות ואירועים גדולים, ובחסד ה' אל יראיו גם אין הרבה מסעות לאורך התקופה.
האתגר של שימור רוח העם בשתי קבוצותיו אינו מתואר בתורה, לצערנו. ישנן תקופות בחיי מדינת ישראל (לא בשנים האחרונות) שהידע הזה נצרך מאוד. אנחנו כן יודעים שכמו בימינו גם במדבר: כשהגיע סוף-סוף רגע המבחן, הדור החדש היה דרוך ומוכן.
למרות זאת, כאשר מתחילות ההכנות לקראת תנועה לארץ, מתברר שמשה לא מתאים לדור החדש. במי מריבה מתברר באופן הפשוט ביותר, בלי חטא גדול ובלי דרמה, שאותו דבר בדיוק שהיה מצוין לדור הישן, ברפידים – כבר לא מתאים לדור החדש.
***
בפרשת 'שלח', לאחר חטא המרגלים לא מוזכר שכרו של יהושע בפירוש. הוא נובע באופן עקיף מציווי השהייה במדבר. אם נשארים במדבר עוד דור שלם, ברור שמשה לא יוכל להכניס אותם לארץ, מפאת גילו והנהגתו, וכמעט ברור שיהושע הוא זה שיקבל את התפקיד. גם משה מתייחס כך לעונשם של בני ישראל. המשמעות של הישארותם במדבר היא "גם בי התאנף ה'".
***
אז במה היה חטאו של משה במי מריבה? לא צריך לחפש חטא. פשוט עבר זמן והדור החדש שוחה מהר יותר.
