"אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל בְּנֵי שֵׁת" [במדבר כד' יז]. פסוק פלאי זה כאילו נכתב על מה שראינו זה עתה במלחמה מול איראן. ה' שם בפי בלעם מלים המנבאות כיצד מאיר המזל פנים לישראל. כדברי רבי חזקיה ב"ר מנוח בפירושו 'חזקוני': "דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב לשון הליכה כמו: הארץ אשר דרך בה [דברים א-לז]. החזיקו הכוכבים בדרכם לבוא לעזור להם לישראל". הכוונה למלחמות ישראל שבהן הושג הניצחון לא רק בשל התעלות בשדה הקרב, אלא כפי שאומרים כאשר 'כל הכוכבים הסתדרו' וכלל התוכניות פעלו בדיוק כפי שתוכננו ואף מעבר לכך. מי ראה כל זאת ולא יגיד שירה לה'? לוחמי ישראל הפעילו תחבולה וה' עזר שהאויב לא יבחין בה.
בדצמבר 1947 החליטו המעצמות על אמברגו נשק על המזרח התיכון. כמובן, שההשלכה הייתה בעיקר על צבא ישראל, שהרי לערביי הארץ היה עורף של נשק בארצות-ערב. המחסור החמור ביותר היה במטוסים. נשק אחר הצליחו למצוא אצל גורמים לא מדינתיים. אבל, איך משיגים מטוסים? זה בדיוק היה התפקיד שהטיל דוד בן-גוריון על עמנואל צוקרברג-צור, שהיה מדריך טייס ב'הגנה'. צור מונה לשליח רכש באירופה, והחל לפעול מיד. בזכות קשריו עם טייסים ואנשי תעופה ביבשת, נודע לצור כי אספן לונדוני מעמיד למכירה 12 מטוסי קרב-הפצצה מסוג בריסטול בופייר, שתפקדו ביעילות במלחמת העולם השנייה.
צור היה במעקב של הבולשת הבריטית ולכן נמנע מלטוס בעצמו לאנגליה. הוא שלח חבר לבדוק את המטוסים והלה דיווח לו בצער, כי המטוסים לא שמישים. בעל המטוסים היה להוט למכרם והוריד באופן משמעותי את מכירם עד ל-1,500 ליש"ט למטוס. צור לקח סיכון, נכנס בחשאי לאנגליה ורצה לסוב על עקבותיו כשהבחין במצבם הגרוע של המטוסים. המוכר הוריד עוד את המחיר והבטיח כי התשלום ייגבה רק עבור מטוס שיהיה כשיר ב-100% לטיסה. העסקה סוכמה, אך עתה היה צורך לפתור שתי בעיות. אחת, למצוא אזרח אנגלי שיוכל לקנותם ברשות ובסמכות. השנייה, למצוא דרך להבריח את המטוסים מאנגליה לישראל.

ux-gun-unsplash
צור שכנע את חברו רוברט דיקנסון, טייס לשעבר בחיל האוויר המלכותי הבריטי לקנות עבורו את המטוסים. על-מנת להוציא את המטוסים מאנגליה, הגה צור רעיון יצירתי. להשתמש במטוסים לצורך הפקת סרט לכבוד טייסים מניו-זילנד, שהשתתפו בקרבות במלחמה, ולהטיס את המטוסים לישראל כחלק מהתסריט. צור גייס חבר נוסף, טייס בשם טרי פרנפילד, שהיה נשוי ליהודייה. על פרנפילד הוטל להקים חברת הפקות. החברה גייסה תסריטאים, שחקנים וטייסים. גם צור הצטרף למאמץ ההפקה וצירף בחורה ניו-זילנדית שהכיר במשרדו בצרפת.
המטוסים התאמנו באנגליה כחלק מהפקת הסרט. התוכנית הייתה להבריח את המטוסים מאנגליה בעיצומה של ההסרטה. לפיכך בקשו אישור להסריט בסקוטלנד, שכן נופיה מזכירים את נופי ניו-זילנד. השחקנים לא ידעו כלל כי מדובר בהפקה פיקטיבית. מבין הטייסים נבחרו בודדים שאפשר היה לסמוך עליהם כשומרי סוד. מטוס אחד התרסק באימונים ונותרו ארבעה מטוסים שמישים. ביום המיועד, כו' תמוז תש"ח, יצאו המטוסים דרומה לכיוון צרפת. באיחור מתוכנן של שלוש שעות דיווח דיקנסון למגדל הפיקוח על המראת המטוסים. ארבע וחצי שעות לאחר ההמראה נחתה הרביעיה בקורסיקה. הבריטים עדיין לא גילו את דבר היעלמם. מקורסיקה טסו ליוגוסלביה ומשם לבסיס תל-נוף בישראל.
מטוסי הבופייטר הספיקו להשתתף בקרבות 'מבצע יואב', לגירוש הצבא המצרי הפולש מא"י. אחד המטוסים הספיק להפציץ את משטרת עיראק-סואידן, כיום 'מצודת יואב', לפני שהופל באש תותחים. מטוס אחר הפיל מטוס מצרי מעל הים מול חופי עזה.
כוכבו של צור דרך והוא הספיק להבריח ארצה 18 מטוסים ממדינות שונות. כך נשבר אמברגו הנשק על מדינת ישראל.
Yaakovspok1@gmail.com.
