רבי פנחס שפירא מקוריץ היה מתלמידיו הקרובים של הבעל שם טוב, ומגדולי צדיקי החסידות במאה ה-18. רבים מגדולי החסידות בדור השני והשלישי, ומהם גם כאלה שעוד הספיקו לפגוש את הבעש"ט, היו מבאי בית מדרשו.
ביום רביעי הקרוב, י' באלול, יחול יום פטירתו ה- 235. כצידה לדרך לעבודת חודש אלול, נביא כמה מהגיגיו ומאמרותיו:
- "כשאדם מקיים דין בשולחן ערוך, הרי הוא מקיים בזה את הפסוק 'שויתי ה' לנגדי תמיד'". בכך לימדנו כי תודעת נוכחות הא-ל גלומה ואחוזה בראש ובראשונה בשמירת פרטי ההלכה והמצוות.
- את הפסוק "כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא"(תהלים קל, ד) הסביר שאנו מבקשים סליחה על חטאינו לא רק כדי להיות זכאים בדין, אלא כדי שלא יעיבו החטאים על יראתנו ונוכל להיות יראים ממך באמת – בכך מדגיש רבי פנחס בנופך חסידי מה צריך להיות עיקר מוקד עניינו של עובד ה'.
- את מאמר חכמים המפורסם: "האומר אחטא ואשוב – אין מספיקים בידו לעשות תשובה" השכיל לבאר בפרשנות חסידית מקורית: "האומר אחטא דהיינו היודע שיחטא עוד כי עדיין איננו מושלם, אבל ואשוב – רצונו לחזור בתשובה, אזי אין מספיקים כלומר אין ספק בזה שבידו לעשות תשובה" – ובכך נטל רבי פנחס את העוקץ המחליש אנשים רבים, שמתייאשים מלעשות תשובה כיוון שחושבים על אפשרות לחזור אל החטא בעתיד.
- רב פנחס ידע לתבוע מתלמידיו וחסידיו את האמת בעבודת ה'. מסופר שפעם אחת ראה את חסידיו מתקבצים ויושבים בחבורה ושאלם במה הם עוסקים, אמרו לו "אנחנו דואגים מן היצר הרע, שהוא רודף אחרינו." גער בהם הרבי: "הוא רודף אחריכם? הלוא אתם רצים אחריו!". ותבע לא רק אמת אלא גם ענווה, וכך היה אומר: "יש יצר הרע בעולם שמניח לך לעסוק בתורה בתפילה ובמצוות, רק דבר אחד הוא רוצה: שתדע שעשית".
- מאידך, ידוע שגם היה סנגור הגון לעם ישראל. אחת האמרות בעניין זה המיוחסות לו: "ריבונו של עולם, כשם שאנחנו עובדים לך אף שאיננו רואים אותך – כך תעשה רצוננו גם אם אינך רואה בנו כלום".
יהי רצון שנזכה להיכנס לימי התשובה מתוך עוררות רוחנית עמוקה, וה' הטוב ישמיענו בשורות טובות!
