משנתו של הראי"ה קוק אקטואלית מאוד עבורנו כיום, ולו בשל סיבה אחת: אנו רחוקים מאוד מהיישום שלה – לא באופן חלקי, ודאי לא באופן מלא. אציין שלושה תחומים, ועוד אחד שבהם חזונו האדיר של הרב קוק עוד תובע את הגשמתו:
- תורת ארץ ישראל – הרב קוק דגל בהרחבת לימוד התורה אל תחומים נוספים: אגדה, טעמי המצוות, מדע, תלמוד ירושלמי ועוד. דברים אלה טרם נעשו. אין מי שהמשיך את מפעלו בביאור האגדות (עין אי"ה), אין מי שעוסק בטעמי המצוות, ואין לימוד מדעים בישיבות. באופן אירוני, הרב נחום לאם, שהיה ראש 'ישיבה אוניברסיטה', טען בשל כך שה'ישיבה אוניברסיטה' ממשיכה את תורת הרב קוק יותר מישיבת מרכז הרב. הרב קוק קורא לנו לממש את חזון תקומת התורה בארץ ישראל, השונה מתורת הגלות.
- אוניברסליזם – הרב קוק ראה את תקומת ישראל כחלק מתיקון רחב של העולם כולו. בניגוד לכך, כיום נשמעים קולות בקרב הציונות הדתית שמתייחסים בביטול ובזלזול כלפי העולם. דרכו של הרב קוק קוראת לנו להרים את המבט ולהבין את תפקידנו המקומי במדינת ישראל כחלק מתיקון כללי של העולם, מה שמחייב אותנו לקחת בו חלק ולדבר עמו.
- כלל ישראל – הרב קוק האמין במניעים המקודשים של כל מי ששותף לבניין הציוני. כיום, מחלוקות פוליטיות וקשיים בדרך גורמים לחלקים בציונות הדתית להתנתק מהחברה הישראלית הכללית, ואף להתייחס לאנשים מתוכה כאויבים מבית. הרב קוק קורא לשוב אל ערך אחדות ישראל ולכונן תרבות של שיח מתוך שותפות ואמון הדדי.
ודבר אחרון – הרב קוק דרש שהרבנות תהיה מעל לפוליטיקה ותשמש מגדלור עבור כלל חלקי העם. לצערנו, זה לא קרה. אפילו הוא עצמו נוכס למגזר מסוים. גם כאן יש עוד צורך בתיקון גדול.
