הפטרת השבת הינה "שובה ישראל" אך אנו מוסיפים להפטרה זו תוספות מנביאי תרי-עשר. על מנת להבין את הסיבה לתוספות ואת תוכנן, יש להקדים שתי הקדמות:
- ההפטרות נקבעו במקור כתחליף לקריאת התורה בזמנים בהם הייתה אסורה עקב גזרות. לכן תיקנו לקרוא 3 פסוקי נביאים כנגד כל עולה לתורה, ובסך הכול בשבת 21 פסוקים (יש הרבה חריגים לכלל זה).
- פרשת ניצבים נקראת תמיד לפני ראש השנה, וזאת כדי להבדיל בין הקללות בפרשת כי תבוא לבין ראש השנה ("תכלה שנה וקללותיה"). אם ראש השנה חל בימים שני או שלישי (כבשנה זו) אזי בשבת שבין ר"ה ליום כיפור תיקרא פרשת וילך (שהיא בעצם החלק השני מפרשת ניצבים המקורית), ובין יוכ"פ לסוכות תיקרא פרשת האזינו. בשנים אחרות תיקראנה ניצבים-וילך לפני ר"ה, ובשבת שובה פרשת האזינו. לקביעות זו הוצמד הסימן: "ב"ג המלך פת וילך" (לפי הפסוק בדניאל א' ה) – כאשר "המלך", ראש השנה, חל בימים ב' או ג' – פותתים [מחלקים] את פרשת וילך מתוך פרשת ניצבים).

הפטרת "שובה ישראל" מונה תשעה פסוקים בלבד. לא זו אף זו, היא מסתיימת במילים "וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם", בהם לא ראוי לסיים את הקריאה. בגלל שתי הסיבות האלו נהגו להוסיף קטעים נוספים להפטרה.
בחומשים מופיעות שתי תוספות שונות: נבואת יואל (ב, טו – כז, ויש הנוהגים להתחיל בפסוק יא) ונבואת מיכה (ז, יח – כ). התוספת מספר יואל יוצרת יחד הפטרה של 22 פסוקים, ואילו התוספת מספר מיכה משאירה עדיין הפטרה קצרה של 12 פסוקים בלבד.
**
בעל "דגול מרבבה" מציע שכאשר בשבת שובה נקראת פרשת וילך, שבה מוזכר הכעס על ישראל, אז יוסיפו את פסוקי מיכה המזכירים גם הם חרון אף ("לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ"). ואילו בשנים שבהן נקראת פרשת האזינו בשבת שובה, שבה מופיע הגשם (יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי), יוסיפו את הפסוקים מנבואת יואל המזכירים גם הם את הגשם (וַיּוֹרֶד לָכֶם גֶּשֶׁם מוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ בָּרִאשׁוֹן).
הצעה אחרת העלה הרב משה פיינשטיין זצ"ל: אם קוראים את ההפטרה ממגילה יוסיפו את הפסוקים מיואל שנמצא מיד אחרי הושע כדי לא לגלול הרבה. ואם מפטירים מספר מודפס, יוסיפו את פסוקי מיכה שהם קצרים יותר כדי למנוע טירחא דציבורא.
בלוחות ארץ ישראל מופיע כי מנהג אשכנז הוא להוסיף רק את פסוקי ספר יואל, ואילו מנהג הספרדים וחב"ד הוא להוסיף את הפסוקים מספר מיכה. בהרבה חומשים נדפסו שתי התוספות בזו אחר זו, אך נשמטה ההערה כי יש להוסיף רק אחת מהן לפי המנהג המקובל.
Tsvika100@gmail.com
