Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חיי נשיקה

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) ט״ז באב ה׳תש״פ (אוגוסט 6, 2020) 5:09 pm אין תגובות

אחת התכונות הבולטות שמהן יכול להתרשם על נקלה כל מי שמעיין בתורה הוא "חופש המידע". בניגוד לטקסטים בני ימינו, שלא אחת מגלים טפח אך מכסים טפחיים, התורה מתארת מציאות כהווייתה, ללא כחל וללא שרק. קטעים שהיו עשויים לגרום מבוכה רבתי לרבנים בני ימינו מופיעים בתנ"ך ובתלמוד על ימין ועל שמאל, ללא ניסיון לטייח או להסתיר. יתר על כן: מכיוון שהתורה – הן שבכתב והן שעל פה – לא נועדה להיות ספר מעשיות אלא כשמה, תורה ומורה הוראה לדורות, ניתן להסיק שלא לחינם באו בה קטעים אלה אלא יש בהם לקח לדורות.
מעשה פגישתם של יעקב ורחל הוא ללא ספק רב עצמה. התורה מוסרת לנו פרטים ופרטי פרטים על מקום הפגישה, הנוף האנושי והטבעי שמסביבה, דו השיח שבין הנפשות הפועלות, ולסוף פגישתם המרגשת של יעקב ורחל. במדרשם ובפרשנותם, הוסיפו חז"ל ופרשני המקרא נדבכים נוספים על בניין זה. בשל קוצר היריעה, לא נעסוק אלא בנקודה אחת שמוזכרת במקרא.
גם לאחר שיעקב רואה את רחל, אין הוא נותן דעתו עליה. בתחילה הוא דואג לצאן "לבן אחי אמו". ודוק: "צאן לבן" ולא הצאן שבהנהגת הרועה רחל! "וישק את צאן לבן אחי אמו" (כט, י). אם תרצו, יש כאן כמין הד לאותה השקיה שהשקתה רבקה אמו, את צאן אליעזר, עבד סבו אברהם. מעשה של "הכרת הטוב" והשבת גמול. רק אז, אחרי שגמר לטפל בצאן, מן הסתם כשידיו מלוכלכות בבוץ שדבק בצמרן של הכבשים, מתעשת יעקב ומגלה באחת את פרץ רגשותיו (כט, יא): "וישק יעקב לרחל, וישא את קולו, ויבך".
יעקב אינו מדבר במלים. לא נאמר כי הוא "אוהב" את רחל. הוא נושק לרחל (ולא "את רחל"), ומיד לאחר מכן נושא את קולו ובוכה. תמונה זו, של נשיקה, קול ובכי הנמהלים ונמסכים זה בזה, שלהבה את דמיונם של אמנים רבים במהלך הדורות שביקשו לתת לה ביטוי חזותי ומוסיקלי.
הפרשנים מתחבטים הרבה בטיבה של נשיקה זו. כדרך העולם, יש מהם דורשים אותה לגנאי, יש מהם דורשים אותה לשבח. הד לכך נמצא במדרש על אתר (בראשית רבה ע): "כל נשיקה של תפלות בר מן ג' [=חוץ משלוש נשיקות]: נשיקה של גדולה ונשיקה של פרקים ונשיקה של פרישות. נשיקה של גדולה – "ויקח שמואל את פח השמן ויצק על ראשו וישקהו" (שמואל א, י, א). נשיקה של פרקים – "וילך ויפגשהו בהר האלקים וישק לו" (שמות ד, כז). נשיקה של פרישות – "ותשק ערפה לחמותה" (רות א, יד). רבי תנחומא אמר: אף נשיקה של קריבות – "וישק יעקב לרחל" שהיתה קרובתו".
הווי אומר: לדעת "תנא קמא" נשיקת יעקב לרחל היתה נשיקה של תפלות ורק רבי תנחומא "מכשיר" אותה לבוא במניין הנשיקות הכשרות. "נשיקה" זו עוררה, כצפוי, "אי שקט" אצל הפרשנים, ראשונים כאחרונים, והם ניסו – כל אחד בדרכו-שלו – להציע לה פתרון. הד לפולמוס שנתלווה לפרשנות פסוק זה מצוי בפירושו של רבי יוסף אבן כספי "משנה כסף": "וישק יעקב לרחל – ראיתי את העם כמתאוננים על יעקב שעשה זה הפריצות. ובפרט החסידים מעמנו והזקנים. אני, חי ה', איני מצטער על מקרא זה, אבל אומר עם זה שאין מנהג הארץ לנשק בפה או בלחי, וחלילה לו ולנו שהיה זה בפה רחמנא ליצלן. ואם חס ושלום עשה זה יעקב, מה נוכל לעשות, ויותר חזק מזה עשה משיח אלקי יעקב, והרבה עמו פדות".
עיון במעשי האבות מלמד שה"מנשק" הראשון והבולט ביותר בתולדותינו הוא יעקב אבינו. הנשיקה הראשונה שמתוארת במקרא היא נשיקת יעקב, לבקשת אביו יצחק, בשעת הברכה. (כז, כו-כז). מכאן ואילך, תופשת הנשיקה מקום של כבוד בתולדות יעקב ובני ביתו. יעקב נושק לרחל, מתנשק עם לבן חותנו (כט, יג, ושמא ממנו למד לבן שנישק את בנותיו ונכדיו בעת פרידתם מעמו) ועם אחיו עשו (לג, ד, וחז"ל התחבטו מיהו המנשק ומיהו המנושק); יעקב נושק למנשה ואפרים גם בשעה "שעיניו כבדו מזוקן" (כמעין בבואה ותמונת מראה ליצחק אביו העיוור שנושק לו בעת ברכתו!). כמה טיפוסי הוא שפרידתו של יוסף מאביו, אף היא הייתה בלולה מנשיקה ובכי: "ויגווע ויאסף אל עמיו. ויפל יוסף על פני אביו, ויבך עליו וישק לו!" (נ, א).
למרות זאת, חלק מפרשני המקרא חשו אי נוחות למראה יעקב הנושק את הרועה רחל, וניסו לרככו מעט. כך, למשל, פירש הרמב"ן שרחל – בניגוד לבנות יתרו – הייתה קטנה ולפיכך לא חשש יעקב לנשקה, או שכהצעת האבן עזרא – "וישק ל…" – אינו מכוון כנגד נשיקה בפה אלא 'רק' כנגד נשיקה על ראשה או כתפה. והוסיף עליו בעל "משנת רבי אליעזר", שלפיכך נסמך מיד לנשיקה זו תיאור בכיו של יעקב: "ולמה בכה. ראה אנשים מלחשים אלו עם אלו, ואומרין, וכי בא זה לחדש עלינו דבר של ערוה? מיד בכה. להודיע שאינה נשיקה של תפלות, אלא של קריבות [=קרבה]".
בין כך ובין כך, בניגוד לחלק מחכמי ימינו, לא ראו חז"ל פסול בהבלטת גילויי אנושיות וחיבה שאפיינו את גדולי הדור. כך, למשל, מתאר לנו התלמוד (ע"ז יז, ע"א) את עולא, אחד מגדולי האמוראים, שהיה מנשק את נשות ביתו על בבואו מבית המדרש על "בית ידיהן ויש אומרים: על בית החזה(!)". וכבר התלמוד תמה על אתר כיצד הדבר מתיישב עם איסורי הקרבה לעריות. אבל רש"י על אתר מעיד, ודומה שהוא משקף את מנהג מקומו ולא רק את הטקסט שמתפרש על ידו: "דרך בני אדם כשיוצאין מבית הכנסת, מיד הוא נושק לאביו ולאמו ולגדול ממנו בארכובה או בפס ידו".
מכל מקום, ומבלי להיכנס לפן ההלכתי של מעשים אלה, נשיקות אלה מבטאות יותר מכל את רצון החכמים להימנע מכליאת הרגשות והצפנתן. גם "איש תם, יושב אוהלים", מלמדים הם אותנו, אינו יכול, אף אינו רשאי לכלוא את רגשותיו. בניגוד למסורות דתיות מסוימות בנות ימינו, מחמירות ומקצינות, קרות ומתנכרות, המטילות איסורים, חרמים וקונמות על גילויי חיבה, מכל סוג שהוא, מלמדת אותנו פרשה זו שהתורה ניתנה לבני אדם, לא למלאכים. וכמאמר הרבי מקוצק: "ואנשי קודש תהיו לי", גם הקדושה צריכה לנבוע מתוך אנושיות. והארץ נתן לבני אדם.
ויצא תשס"ו

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

מנהיגים שבורחים מאחריות
לא מעל לחוק
וגם ללוט ההולך את אברם
לא תחניפו את הארץ
אביעד הכהן ויצא

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס