Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

טיפול בדיבור

הרב יונתן זקס (מתוך מורשת הרב זקס זצ"ל) י״ט בכסלו ה׳תשפ״ו (דצמבר 9, 2025) 8:46 pm אין תגובות

הרב יונתן זקס זצ"ל

סיפור יוסף ואחיו מתחיל בפרשת וישב ונמשך עד סוף ספר בראשית: ארבע פרשות. כבר בפסוקיו הראשונים אנו שוקעים עמוק אל תוך דרמה של ריב אחים, אשר דומה כי נגזר עליה כי תיגמר באסון.

כל הרכיבים נמצאים שם, למן ההתחלה מבשרת-הרעות המעידה על העדפת בן אחד על פני אחיו. יעקב אהב את יוסף יותר מכפי שאהב את יתר בניו. התורה מנמקת זאת: "וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ" (בראשית לז, ג). אבל מן המסופר בה עולה עוד סיבה: הוא אהב את יוסף כי יוסף היה בנה של אשתו האהובה רחל, שנולד לה אחרי שנים רבות של עקרוּת.

יעקב אף נתן להעדפה הזאת סמל מוחשי: כותונת הפסים שעשה ליוסף. עצם מראה הכותונת הזאת היה פרובוקציה מתמדת בעיני האחים. על כך נוספו דברי הדיבּה הרעה שיוסף הוציא על אחיו למחצה, בני שפחותיו של יעקב, באוזני אביהם. בפסוק הרביעי בפרשה כבר מסופר לנו כך: "וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (לז, ד).

מהו מובנו של ביטוי זה, "ולא יכלו דברוֹ לשלום"? מתרגמי התורה הבינו אותו בדרך כלל באחת מדרכים אלו: הם לא יכלו לומר לו מילה טובה; הם לא יכלו לדבר אליו בשלווה; הם לא יכלו לדבר אליו בצורה ידידותית. ואולם רבי יהונתן אייבּשיץ, המפרש והמקובל בן המאה ה-18, שם לב שהמבנה התחבירי של הביטוי חריג. לא כתוב שהם לא יכלו לדבר אליו דברי שלום, אלא שהם לא יכלו לדבר אליו "לשלום". מה פשר הדבר?

הרב אייבשיץ מפנה אותנו למצווה העוסקת אף היא בשנאת אחים: "לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ. הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא" (ויקרא יט, יז). הרמב"ם, בהלכות דעות (ו, ו), מבאר אותה כמצווה שבין אדם לחברו: כשיחטא איש לאיש, לא יִשְׂטְמֶנּוּ וישתוק… אלא מִצוה עליו להודיעו ולומר לו, "למה עשית לי כך וכך? ולמה חטאת לי בדבר פלוני?" …ואם חזר וביקש ממנו למחול לו, צריך שימחול.

צילום: אנספלאש,
volodymyr-hryshchenko

הסברו של הרב אייבשיץ פשוט. לוּ יכלו האחים לדבר אל יוסף, היו מסבירים לו שהם כועסים על כך שהוא מוציא את דיבתם באוזני אביהם, ועל הקנאה שמעוררת בהם כותונת הפסים. הם היו יכולים לספר לו בכנות על תחושת ההשפלה שגרמה להם העדפתו של יעקב לרחל על פני אימם לאה, העדפה שהועברה גם לדור הבא, דור הבנים.

יוסף היה אולי מבין לרוחם. אולי היה הדבר גורם לו להיות צנוע יותר, או לפחות להרהר במעשיו. אבל הם "לא יכלו דַברו לשלום". הם פשוט לא יכלו להביא את עצמם לידי דיבור, ודיבור היה מוליך לשלום. כפי שכתב הרמב"ן על המצווה "לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ": "בעבור שדרך השונאים לכסות את שנאתם בלִבּם".

לפנינו דוגמה לתובנותיה החריפות של התורה: השיחה היא צורה של יישוב סכסוכים, ואילו ההימנעות מן הדיבור היא פעמים רבות פֶּתח לנקמה אלימה. המקרה הקלאסי הוא זה שאירע לאבשלום ואמנון, בניו של המלך דוד מנשים שונות. למרבה הזעזוע, אמנון אנס את תמר אחותו של אבשלום. ואז – "וַתִּקַּח תָּמָר אֵפֶר עַל רֹאשָׁהּ, וּכְתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ קָרָעָה, וַתָּשֶׂם יָדָהּ עַל רֹאשָׁהּ וַתֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְזָעָקָה. וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אַבְשָׁלוֹם אָחִיהָ, 'הַאֲמִינוֹן אָחִיךְ הָיָה עִמָּךְ? וְעַתָּה אֲחוֹתִי הַחֲרִישִׁי; אָחִיךְ הוּא. אַל תָּשִׁיתִי אֶת לִבֵּךְ לַדָּבָר הַזֶּה'. וַתֵּשֶׁב תָּמָר וְשֹׁמֵמָה בֵּית אַבְשָׁלוֹם אָחִיהָ. וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד שָׁמַע אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיִּחַר לוֹ מְאֹד. וְלֹא דִבֶּר אַבְשָׁלוֹם עִם אַמְנוֹן לְמֵרָע וְעַד טוֹב, כִּי שָׂנֵא אַבְשָׁלוֹם אֶת אַמְנוֹן עַל דְּבַר אֲשֶׁר עִנָּה אֵת תָּמָר אֲחֹתוֹ" (שמ"ב יג, יט-כב).

אבשלום הוסיף לא לדבר עם אמנון שנתיים ימים. ואז הוא הזמין את כל בני דוד לסעודה בעת גֵז הצאן, וציווה על עבדיו לחכות עד שאמנון ישתכר ולהורגו. וכך עשו. השנאה תוֹפַחַת בשתיקה. כך קרה אצל אבשלום – ששנתיים של שנאה שבשתיקה הובילוהו לידי רצח. כך קרה בין אחי יוסף. בהמשך אותו פרק בספר בראשית אנו קוראים על מזימתם להרוג את יוסף, להשליך אותו לבור ולמכור אותו לעבדות. זהו סיפור נורא, והוא הוביל ישירות לגלוּת בני ישראל במצרים ולשעבוד צאצאיהם שם.

בתלמוד (ברכות כו ע"ב) נאמר "אין שיחה אלא תפילה"; מפני שכאשר אנחנו נפתחים בפני האדם האחר, אנחנו מתכוננים לפתיחת עצמנו בפני האחר שאין-אחר-ממנו, הקדוש ברוך הוא: לתפילה, שהיא שיחה עם א-לוהים.

השיחה בפני עצמה איננה פתרון לסכסוך. אם שני אנשים נפתחים זה לזה, ייתכן שעדיין יש להם רצונות סותרים או טענות מתחרות. אפשר גם שהם פשוט אינם אוהבים זה את זה. אין חוק טבע שלפיו ההרמוניה היא מצב היסוד בין בני אדם. אבל שיחה פירושה שאנו מכירים באנושיות של הזולת. במיטבה, היא מאפשרת לנו להגיע להיפוך תפקידים: לראות את העולם מנקודת הראות של הצד האחר. חִשבו כמה סכסוכים קשים וסבוכים, בזירה הבין-אישית ובזירה הפוליטית, היו יכולים לשנות את פניהם לוּ השכלנו לשוחח.

יוסף ואחיו נצרכו לחיות שנים ארוכות בטראומה של ממש עד שיכלו להכיר אָח באנושיותו של אָחיו. רוב סיפורם, שהוא הסיפור המגובש הארוך בתורה, מתרחש בשנות הריב הללו.

היהדות מושתתת על הרעיון כי את א-לוהים אין לראות, אבל אפשר לשמוע; שא-לוהים ברא את העולם בדיבור, ושמעשה החסד הראשון שעשה עם אדם הראשון היה ללמדו להשתמש במילים. יהודים, גם יהודים חילונים מאוד, נוטים עד היום להחשיב מאוד את השפה. הוגים יהודים ידועי שם העמידו איש-איש את תחום התמחותו על יסודות השפה. הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין סבר שהפילוסופיה עניינה לשון. האנתרופולוג קלוד לוי-שטראוס ראה את התרבויות כצורות של שפה. נועם חומסקי וסטיבן פינקר הם חלוצי חקר האינסטינקט הלשוני המוּלד. חוקר הספרות ג'ורג' סטיינר כתב על התרגום ועל גבולות השפה, סבר שהיהדות נסובה בראש ובראשונה על טקסטים, וטען כי השפה היא מולדתם של היהודים.

חכמינו היטיבו להסביר את הסכנה הגלומה ב"לשון הרע": את כוחו של הדיבור לערער מערכות יחסים ולהרוס אמון ורצון טוב. אבל כשם שיש לשון הרע, יש גם שתיקת הרע. אין זה מקרה שכבר בראשיתו של סיפור יריבות האחים הגורלי ביותר בספר בראשית, נרמזת חשיבותה של השפה – וליתר דיוק כישלונה של השפה – בדרך שכמעט כל מתרגמי ספר בראשית ללשונות אחרות החמיצו, ורבי יהונתן אייבשיץ זיהה. אחֵי יוסף אולי היו מדברים אליו לשלום לוּ היו נכונים לתקשורת גלויה וכנה. הדיבור נשבר דווקא בעת שהיה נצרך כאוויר לנשימה.

מילים בוראות. מילים מגלות. מילים מצַוות. מילים גואלות. היהדות היא דת של מילים קדושות. כי מילים הן הגשר הצר שעל פני התהום שבין נפש לנפש, ושבין שני בני אדם, ושבין בני האדם לא-לוהים.

השפה היא הגואלת מן הבדידות, והיא המתקנת יחסים מקולקלים. מכאיב לדבר על מה שפוגע בנו, אבל מסוכן יותר לשתוק לגביו. יוסף ואחיו היו יכולים להתפייס עוד בצעירותם, וכך לחסוך מעצמם, מאביהם ומצאצאיהם צער רב מאוד. מתן ביטוי לכאב הוא הצעד הראשון לריפויו. הדיבור הוא שביל לשלום.

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

50 סוגי סופגניות
הגזירה אמת והחריצות שקר
עשייה ופעילות אקטיבית
הנרות הזעירים וההדתה
מתוך מורשת הרב זקס

הרב יונתן זקס (מתוך מורשת הרב זקס זצ"ל) |להציג את כל הפוסטים של הרב יונתן זקס (מתוך מורשת הרב זקס זצ"ל)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ

להמשך קריאה »

כלבים וגיצים

להמשך קריאה »

טיפול בדיבור

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס