גלעד רנד, ממובילי פורום המילואימניקים הדתי לאומי
תגובה לטורו של הרב אליעזר חיים שנוולד, "על חוק הגיוס", מגיליון שעבר – גיליון 1250, פרשת מקץ
בטורו מצדד הרב שנוולד בחוק המוצע של בועז ביסמוט, בעוד אני ועוד מילואימניקים דתיים, ציונים וימנים, חושבים שהוא חוק רע שרק ינציח את המצוקה שלנו. ברצוני להתייחס לטענות שלו.
החוק עצמו מדבר על גיוס חרדים, אבל ההגדרה מיהו חרדי הורחבה. לפי החוק, חרדי הוא מי שלמד שנתיים במוסד חרדי בגיל 14-18. הוא יכול להיות כיום חוזר בשאלה חילוני לגמרי, אך אם למד בזמנו במוסד חרדי, בשעת הגיוס עתה הוא מסווג במערכת כחרדי, אפילו בלי ידיעתו. למעשה, יותר מחצי מהמגויסים הנקראים חרדים לפי החוק, מעידים על עצמם בסקרים שהם חילונים גמורים שאינם מתגייסים ליחידות חרדיות ייעודיות. החוק רק ינציח זאת. לכן, מדובר בחצי גיוס חרדים לכל הפחות.
בנוסף, כדי לגייס לומדי תורה צריך לדעת מי לומד. ביסמוט הסיר את הפיקוח שהציע אדלשטיין על מי שבאמת נמצא בישיבה באמצעות הזדהות עם טביעת אצבע, ועפ"י החוק של ביסמוט האפשרות לדעת מי לומד וכמה לומדים, היא רק לפי הצהרה של מנכ"ל הישיבה, שאנחנו יודעים כמה היא שווה, וביקורות מדי פעם. העונש על דיווח שקר – מזערי.

יתר על כן, למעשה, בישיבות הזכאיות לפטור גורף מגיוס נכללות גם ישיבות נושרים, שחלק לא מבוטל מהם אינם לומדים תורה וחלקם אף בלי כיפה. לעיתים, ולמרבה האבסורד, אפילו מעט ישיבות תיכוניות ציוניות כלולות בו. כך שמצב שבו תלמיד ישיבה ציונית ייספר ביעדים, ויוכל לשחרר תקציבים לכל השאר, הוא לא נדיר.
אני רוצה להתרכז גם ברוח החוק. הרב שנוולד דיבר על העלייה שתהיה בהיקפי הגיוס באופן טבעי כ"תהליך". זהו טיעון ישן שאנו שומעים אותו כבר שנים. הנתונים לא תואמים את הטענה. אחוזי גיוס החרדים לשירות צבאי לפי הלמ"ס בשנים 2009 עד 2022 בקפיצות של שנתיים הם – 10%, 16%, 23%, 14%, 11%, 9%, ו-10% בהתאמה. וכל זה בהגדרה המוטית של חרדי שציינו קודם. אני לא רואה עלייה טבעית.
כלכלה מניעה התנהגות
לגבי הסנקציות – סנקציות והטבות הן מכשיר יעיל מאוד להניע אוכלוסייה לכיוון מסוים. אפשר לראות זאת גם בחברה החרדית עצמה. קושי כלכלי עקב קיצוץ קצבאות, יוקר מחיה ועוד, גרמו לכך שהאישה החרדית כיום היא לא עקרת בית, אלא המפרנסת. שינוי שעד לאותה תקופה היה לא הגיוני ואנטי הגישה החרדית. כלכלה מניעה התנהגות בכל המגזרים. בניגוד לדבריו של הרב, אי אפשר לאורך זמן "לטלטל" את גדולי הדור הקשישים לחו"ל לגייס תרומות. וכמו שכתב עמית סגל, אין לחרדים מודל כלכלי שאינו נשען על מדינת ישראל.
לגבי סוגיית כוח האדם. הרב טען שאין קשר בין סוגיית כוח האדם לסוגיית גיוס חרדים. כלוחם מילואים שאחראי גם על כוח האדם בפלוגה שלו, אני יודע שזה לא נכון בכלל. אכן היה מחסור בגלל קיצוץ מילואים בשנים האחרונות, אך אנו כבר אחרי עיצומו של תהליך חזרה של חיילים לשירות ע"י צה"ל, והוא קרוב למצות את עצמו. בנוסף, דמיינו שיהיה כוח של לוחמים חרדים שרק יעשה אבטחת יישובים, יגן על גבולות שקטים יותר, או אפילו רק יעשה אבטחת בסיסים. כמה לוחמים זה יוכל ישחרר.
טענה לסיום: אנו נטענים ע"י גורמים חרדיים שהצבא לא מותאם, וכראיה אפילו בחטיבת חשמונאים יש הרבה חרד"לים שאינם חרדים. כאחד שהיה במוצב עם חשמונאים לתקופה, אני יכול להגיד שזה די נכון, בעיקר בגלל אחוזי גיוס נמוכים. בזה שהרב כותב שהוא מעודד את תלמידיו לעבור לחשמונאים, הוא מכשיל בפועל את הגיוס החרדי לחטיבה ונותן דלק לאומרים שזאת לא חטיבה חרדית, ובצדק!
יש עוד הרבה מענה לטענות השונות, אבל חייבים להגיד: אין כאן בשורה גדולה. החרדים "יקריבו" כמה משלהם לגיוס, ובוודאי לא "יכשירו" את הגיוס לצה"ל. מי שחושב שגיוס חרדים הוא תהליך, לא יכול להאמין שכל הגישה החרדית השלילית לצבא תשתנה ברגע בקריאה שנייה ושלישית.

ולעומקם של דברים: בעוונותיי, גדלתי על שלל כתביו אורי אורבך ז"ל. יש לי משפחה גדולה בקיבוץ הדתי. כיום, כפי שאמר לי רב אחד – הקיבוץ הדתי הוא שמאל. אורי אורבך לבטח היה נחשב "אידיוט שימושי". יש לחץ גדול על הערכים "הישנים" של הציונות הדתית, וזה מורגש בשטח כבר שנים. קיים ציבור דתי לאומי גדול, שצריך לצאת אל רבניו ומנהיגיו ולהגיד להם בשפה מכבדת אך בקריאה אמיתית – עד כאן! צריך להזכיר לרבנים החושבים ש"הברית עם החרדים חשובה יותר מעניין הגיוס", כפי שהתבטא אחד מהם, שזה לא יוכל להיות על חשבון הברית עם המגזר שלהם.
