גיל יצחק בעת העקידה וגיל רבקה בעת נישואיה
יוסי ברכיה, עו"ד- סגן בכיר לפרקליטת מחוז ת"א (אזרחי)
מה היה גילה של רבקה בעת נישואיה ומה היה גילו של יצחק בעת העקידה?
סביר כי רבים יענו בעקבות שיטת רש"י הידועה (שמקורה ב"סדר עולם") כי רבקה הייתה בת 3 בעת נישואיה ויצחק היה בן 37 בעת העקידה.
במאמר זה נבחן שיטות חלופיות לשאלות אלו, ונראה כי דווקא שיטתו של רש"י נותרה במיעוט.
רש"י מפרש באופן דווקני את סמיכותם של שלושה עיניינים: עקידת יצחק, הבשורה על הולדתה של רבקה ומותה של שרה.
מיד לאחר העקידה ("ויהי אחרי הדברים האלה…")מתבשר אברהם על הולדתה של רבקה (על פי רמב"ן ואברבנאל רק על הולדת רבקה התבשר אברהם לאחר העקידה, שאר היוחסין המצויינים היו ידועים לו מהעבר).
האם הבשורה על הולדת רבקה אכן נמסרה לאברהם בסמוך לעקידה? וגם אם היא נמסרה בסמוך לעקידה האם פירוש הדבר כי אכן רבקה נולדה בסמוך לעקידה? יתכן שהבשורה בישרה על ארוע שאירע פרק זמן קודם למסירתה?
ואכן, כבר אצל חז"ל מצינו מחלוקת בעניין משמעות המילים "אחר" ו"אחרי".
לפי שיטת רב הונא, "אחרי" משמעו ארוע שאירע לאחר זמן רב מעת ההתרחשות המסופרת.
רש"י כאמור סבור, כי הבשורה על הולדת רבקה הגיעה לאברהם מיד לאחר העקידה ואף הולדתה של רבקה אירעה מיד לאחר העקידה.
הסמיכות הנוספת אותה דורש רש"י היא מותה של שרה, שנכתבה בצמוד לעקידה.
גם כאן, פירוש עינייני של הכתובים מורה לנו כי מותה של שרה אירע פרק זמן לאחר העקידה, ולו בשל העובדה כי מיד לאחר העקידה שב אברהם לבאר שבע ואילו שרה נפטרה בחברון.
למרות האמור סמך רש"י את מות שרה לעקידה ואימץ את המדרשים שראו במות שרה תוצאה של העקידה.
מאחר שבעת מותה הייתה שרה בת 127 ושרה ילדה את יצחק בגיל 90, הרי שיצחק בעת מות אימו ובעת עקידתו היה בן 37. יצחק התחתן בגיל 40 ורבקה נולדה סמוך לעקידה, מכאן כי היא הייתה בת 3 בעת חתונתה. זהו הבסיס לשיטת רש"י (הרבנו בחיי מקבל את שיטת רש"י).
אין כל ספק כי פירושו של רש"י מעורר תמיהה רבתי בשני מישורים:
גילה הצעיר ביותר של רבקה אינו הולם את תיאור פעולותיה המרשים המופיע בקשר עם אליעזר, ואף עומד בניגוד להיגיון ולסביר, ובעיה נוספת, משנית אומנם, הינה גילו המבוגר יחסית של יצחק בעת עקידתו, עד כי ניתן לומר כי הניסיון היה של יצחק ולא אברהם.
קצרה היריעה במסגרת זו להתייחס לעמדת רש"י ולשאלה האם זו אכן עמדה ריאלית או סימלית (נזכור שעל פי דעת חלק מהמדרשים אברהם הכיר בוראו בהיותו גם כן בן 3, מכאן אולי גיל 3 הינו גיל סימלי ), המפרשים מכל מקום התנגדו כפי שניווכח, לשיטת רש"י.
עמדת רש"י וה"סדר עולם" אינה העמדה היחידה בעולמם של חז"ל.
מעבר לשיטת רב הונא שהוזכרה, באופן מפורש יותר אנו קוראים במדרש הגדול ובספרי (יעויין בתוספות ליבמות ס"א ע"א ד"ה "וכן") כי רבקה הייתה בת 14 כשנישאה (לדעת מדרש זה רבקה חיה 133 שנה כמו קהת, והיא נפטרה בעת שיעקב חזר לכנען מחרן ובהיותו בן 99 ).
יצויין כי רבי לוי בבראשית רבה סבור, כי סמוך למותה של שרה שהה אברהם בחרן וזאת בשל מות אביו תרח שהתרחש שנתיים לפני כן. אברהם בא ("ויבוא אברהם" שנאמר בפרשה הבאה) ישירות מחרן לקבורתה של שרה, מכאן כי אין לסמוך בין העקידה למות שרה.
מובן כי אם רוצים להימלט מהבעיות שבפירוש רש"י, או לפחות מהבעיה הגדולה של גיל רבקה, יש לבטל את אחת מהסמיכויות הנ"ל.
החיזקוני מהלך בנתיב זהיר אך יעיל. הוא מקבל את כל הסמיכויות שהכיר בהם רש"י, רק שהוא סבור כי הבשורה על הולדת רבקה תיארה אירוע שאירע בעבר- לפני 11 שנה מכאן שרבקה הייתה בעקידה בגיל 11 ובחתונתה בגיל 14, (מתאים למדרש הגדול והספרי ולרב הונא).
הרמב"ן והאבן עזרא סבורים שיש לבטל את הסמיכות שבין העקידה למות שרה.
כפי שהוזכר לעיל, הרמב"ן מפרש כי פשט הכתובים מורה כי אין קשר בין העקידה ובין מות שרה בשל העובדה כי לאחר העקידה חזר אברהם לבאר שבע ושרה נפטרה בחברון.
גם מיקומה של פרשת העקידה, בסמוך לסיפור קורות אברהם בארץ הנגב, תומך בעובדה כי אברהם ושרה התגוררו אותה עת בבאר שבע ולא בחברון.
האבן עזרא דוחה במפורש את שיטת רש"י, ומציע לפרש כי יצחק היה קרוב לגיל 13 (ומילת "נער" הולמת גיל זה). אם אכן זה כך ברור כי שרה נפטרה 24 שנה לאחר העקידה.
גילה של רבקה בעת חתונתה אינו מפורש אצל הרמב"ן והאבן עזרא. אך על פי האבן עזרא אם רבקה נולדה בסמוך לעקידה הרי שהיא הייתה בת 27 בעת נישואיה, ואם הבשורה על הולדת רבקה בישרה על אירוע שאירע בעבר הרי שגיל רבקה בחתונתה התקרב לגילו של יצחק- 40.
האברבנאל סבור כי יש לסמוך בין פרשת העקידה ומות שרה. אך יחד עם זאת, הבשורה על הולדת רבקה נודעה לאברהם עוד בטרם העקידה. הסיבה להזכרת עניין זה לאחר העקידה נעוצה בענייני עריכה: הרצון לסמוך בין מות שרה ורבקה ולרמוז בכך כי רבקה היא ממשיכתה של שרה.
לסיכום, שיטתו של רש"י בעקבות ה"סדר עולם" נותרה במיעוט.
כבר בעולמם של חז"ל מצינו מחלוקת בעניין זה ורבים חלקו על ה"סדר עולם".
החזקוני, האברבנאל, הרמב"ן והאבן עזרא מתנגדים לשיטת רש"י, מי במפורש ומי במשתמע,
בכל מקרה אליבא דכל מפרשים אלו, רבקה לא הייתה בת 3 בעת נישואיה.