Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

מדוע התעקש יעקב לשכל את ידיו?

איתן פינקלשטיין, דוקטורנט לתנ"ך, המכון הגבוה לתורה י״ז באב ה׳תש״פ (אוגוסט 7, 2020) 12:15 pm אין תגובות

מדוע התעקש יעקב לשכל את ידיו?

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ. וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי" (בראשית מ"ח, יח-יט) – "יָדַעְתִּי" – מעשה ראובן ובלהה, ["יָדַעְתִּי"] – מעשה יהודה ותמר. מה דברים שלא נתגלו לך – נתגלו לי, דברים שנתגלו לך – על אחת כמה וכמה! בראשית רבה צ"ז, ד.

לפי פשוטו של מקרא יעקב אמר ליוסף "יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי" בכדי להדגיש ששיכול ידיו לא נבע מחוסר ידיעה שמנשה הוא הבכור, אלא מכך שאפרים "אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם" (שם). אך דרשתנו מכניסה לדיון שבין יעקב ויוסף שני סיפורים שנראים לכאורה כלל לא קשורים לעניין. הבנה פשטנית של המדרש הוא שיעקב הביא שני סיפורים שיוסף כנראה לא היה מודע אליהם, בכדי להראות לו שמודעותו של יעקב לתולדות המשפחה – גדולה ממודעותו של יוסף, וכי הוא מכיר היטב את משפחתו.
אך מבט מעמיק יותר במדרש, מעלה כי בהבאת שני הסיפורים הללו מנסה יעקב להתמודד עם טענות העומק של יוסף. יוסף חושש מכך שאפרים יוכר כבכור במקומו של מנשה, אף אם הוא ראוי לכך. כמי שחווה על בשרו את המחיר של קנאת האחים, הוא יודע עד כמה חשוב ש"לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו – נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים" (שבת י' ע"ב). לאור ניסיון חייו המר, בכדי לשמור על שלומה ואחדותה של המשפחה, יוסף מעדיף שלא לערוך שינויים במעמדו של הבכור.
לא רק ניסיון חייו של יוסף מורה כן, אלא ספר בראשית כולו מורה על המחיר שיש לנטילת הבכורה מן הבכור: הרצח הראשון בהיסטוריה ארע בשל תחושתו של קין כי ה' מעדיף את הבל אחיו הקטן; עד היום אנו סובלים מצאצאי ישמעאל, בכור אברהם שנדחה; עשו, בכור יצחק שנדחה, אמר בליבו "יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי"; אחי יוסף רצו להורגו נפש; ולבסוף – גם חששו של יוסף התממש כאשר מלחמות עקובות מדם פרצו בין אפרים ובין מנשה.
על המתח בין שבטי אפרים למנשה ניתן ללמוד כבר ממריבתם הקשה של בני אפרים וגדעון, השופט משבט מנשה: "וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אִישׁ אֶפְרַיִם מָה הַדָּבָר הַזֶּה עָשִׂיתָ לָּנוּ לְבִלְתִּי קְרֹאות לָנוּ כִּי הָלַכְתָּ לְהִלָּחֵם בְּמִדְיָן – וַיְרִיבוּן אִתּוֹ בְּחָזְקָה" (שופטים ח', א). גדעון אמנם הצליח לפשר בין השבטים היריבים, אך לאחר שיפתח הגלעדי הנהיג את בני שבט המנשה לניצחון על נחש העמוני, באו בשנית בני אפרים בתואנה: "מַדּוּעַ עָבַרְתָּ לְהִלָּחֵם בִּבְנֵי עַמּוֹן וְלָנוּ לֹא קָרָאתָ לָלֶכֶת עִמָּךְ – בֵּיתְךָ נִשְׂרֹף עָלֶיךָ בָּאֵשׁ" (שם י"ב, א). הפעם תגובתם של בני שבט המנשה היתה נחרצת: הם נלחמו באנשי אפרים, שחטו את פליטי אפרים שניסו לברוח על מעברות הירדן, והרגו בהם ארבעים ושנים אלף איש. סביר להניח שאנשי שבט מנשה ראו בניסיונם החוזר של בני שבט אפרים לכפות עליהם את הנהגתם, ניסיון שיש להלחם בו בכל תוקף – מתוך תפיסתם את עצמם כמי שראויים להנהגה, והבנתם ששבט אפרים הצעיר מנסה לתפוס את מקומם.
אל מול חששו המוצדק של יוסף, טוען יעקב את הטענה הכפולה "יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי". מן הצד האחד 'דברים שנתגלו לך' בוודאי שנתגלו לי – ומודע אני למחיר הכבד שעלול להיות להעדפת מי שאיננו הבכור, וכלשון המדרש: 'מה אתה סבור? מפני שהייתי שואל אותך בכל שעה מה עשו לך אחיך – ולא היית אומר לי, סבור אתה שאיני יודע?! "יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי" ' (בראשית רבתי, ויחי, עמ' 226). יעקב מכיר את המחיר הכבד לא רק מתוך מודעותו לסיפור בניו, אלא גם מסיפורו האישי ומהשנים הרבות בהן נאלץ לברוח מפניו אחיו עשו.
אך מן הצד השני יעקב טוען ש'דברים שלא נתגלו לך – נתגלו לי'. יעקב טוען שבניגוד ליוסף, הוא גם מודע למחיר של השארת הבכור בתפקידו – אף על פי שהוא אינו מתאים בעליל להנהגה. לאורך הפרשות האחרונות נהג ראובן בכורו באופן קבוע כ"פחז כמים": בעצתו לזריקת יוסף אל הבור תוך שהוא משקר לאחיו, בהצטדקותו והאשמתו את האחים "הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר אַל תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד", בניסיונו הפזיז לשכנע את יעקב לשלוח את בנימין תוך כדי ההצהרה "אֶת שְׁנֵי בָנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ", ולפני הכל – בחילול יצועי אביו.
לעומתו, יהודה הוכיח את מנהיגותו באופן קבוע: בכך שהצליח לשכנע את אחיו שלא להרוג את יוסף אלא למוכרו (ללא רמאות כלפיהם); בהצעתו השקולה והמתוזמנת כראוי לערוב את בנימין; במימוש הערבות בזמן שהציע את עצמו לעבד במקומו של בנימין; ומעל לכל – בנכונותו להודות בטעויותיו וחטאיו, במעשה יהודה ותמר.
טענתו המרכזית של יעקב היא שאין להירתע מפני המחיר הכבד שעשוי להיות לדחיית הבכור, אם ההנהגה מתאימה לאחד מן הבנים האחרים. יעקב פועל כך כלפי בני יוסף בתחילת הפרשה, אך גם כלפי בניו שלו בהמשכה: הוא מכריע שראובן לא יוותר מנהיג השבטים – "פַּחַז כַּמַּיִם אַל תּוֹתַר כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ אָז חִלַּלְתָּ יְצוּעִי עָלָה" (מ"ט, ד) וממנה את יהודה למחליפו – "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו" (מ"ט, י).
ספר בראשית לא רק מלמדנו על המחיר הכבד שעלול להיות לדחיית הבכור – אלא שעל אף המחיר הכבד, חובה לדחותו אם הבן האחר הוא שמתאים: למרות שתגובתו הכאובה של קין היתה צפויה, ה' העדיף את מנחתו של הבל ודחה את מנחתו של קין; ה' ציווה את אברהם לשמוע בקול שרה – וישמעאל בסופו של דבר גורש; למרות בכורתו של עשו – רק יעקב נבחר להמשיך את דרך האבות; ראובן נדחה מבכורתו -בעוד שיוסף זכה למלוך בטווח הקצר, ויהודה נבחר להנהגה בטווח הארוך; וגם המנהיגות המשמעותית משבטי יוסף לא צמחה משבט מנשה – אלא משבט אפרים כאשר יהושע היה לכובש הארץ, וירבעם בן נבט הקים את מלכות עשרת השבטים.
עמדתו הנחרצת של יעקב מלמדת אותנו כמה עקרונות חשובים: בהתנגשות שבין בחירת האדם לבכורתו – על הבחירה לנצח; בהתמודדות בין מאמציו הרוחניים והמוסריים של האדם לבין מעמדו הפורמאלי – יש לתת משקל יתר למעשיו הבחיריים של האדם; אמנם למסגרת ולכללים החברתיים יש חשיבות – אך אין להירתע מהמחיר הכבד שעלול להיות ליציאה כנגדם, במקרה של התנגשות בינם לבין המהות והתוכן שבמעשיו הבחיריים של האדם.

תשס"ח

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

קריסתה של קונספציה
פרשה סתומה
מכירת יוסף
חוסן פנימי וחוסן חיצוני
איתן פינקלשטיין בעיניים של חז"ל ויחי

איתן פינקלשטיין, דוקטורנט לתנ"ך, המכון הגבוה לתורה |להציג את כל הפוסטים של איתן פינקלשטיין, דוקטורנט לתנ"ך, המכון הגבוה לתורה


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס