מאין הופיע היקום? תשובה נמצאת בפסוק הראשון של ספר בראשית: 'בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ'. כלומר, בתורה כתוב שהיקום התחיל במעשה הבריאה, מתאים לתפיסת 'יש מאין'. הקביעה בספר בראשית כי היקום התחיל במעשה הבריאה הייתה לסלע מחלוקת בין התורה והמדע לאורך שנים רבות. עד לאמצע המאה העשרים, במשך אלפי שנים, כל אדם נאור האמין שהעולם היה קיים תמיד, וזלזל באלו שסברו שהעולם נברא בנקודת זמן מסוימת. הרמב״ם הקדיש מאמץ עילאי כדי לסתור את תפישת הפילוסופיה היוונית שצידדה בקדמות היקום, כל זאת כדי למנוע סתירה בין פסוקי התורה לבין התפיסה הפילוסופית. בשנת 1946 הוצגה תיאוריה קוסמולוגית מהפכנית שלפיה הופיע יש מאין, מקור אנרגיה אדיר, שנקרא 'כדור-האש הקדום', או בשמו העממי – 'המפץ הגדול', שהופעתו מציינת את תחילת היקום במשמעות שלפני הופעתו לא היה קיים דבר. המפץ הגדול הוא, אפוא, התגשמות מדויקת של בריאה יש מאין. פרופ' סטיפן הוקינג מאוניברסיטת קימברידג', כותב: "רגע הבריאה עצמו נמצא מחוץ לתחום חוקי הפיסיקה הידועים כיום". פרופ' דירק, חתן פרס נובל, מאוניברסיטת קימברידג', כותב: "נראה ברור שהיה זמן מסוים של בריאה". פרופ' נתן אביעזר אומר, אפשר לזהות את הביטוי המקראי "יהי אור" עם בריאת כדור-האש הקדום – המפץ הגדול – ראשית בריאת העולם. החומר והאנרגיה הקיימים כיום בכל היקום כולו נוצרו ישירות מ"אור" זה. תיאוריית המפץ הגדול מסבירה שמתחילה היה היקום מורכב מ'תערובת' של פלאסמה והאור של כדור-האש הקדום. באותו זמן, נראה היקום חשוך בגלל הפלאסמה. הטרנספורמציה הפתאומית של הפלאסמה לאטומים זמן קצר אחרי הבריאה גרמה לקרינה האלקטרומגנטית (אור) של כדור-האש הקדום 'להיבדל' מן היקום החשוך ולזרוח בחופשיות ולמלא את כל היקום. הפסוק "ויבדל אלוקים בין האור ובין החושך" מציין את היבדלות האור מהתערובת החשוכה של כדור-האש. ('על סתירות בין תורה למדע' ,היום הראשון של בריאת העולם – התחלת היקום, פרופ' נתן אביעזר, ניב המדרשיה, כ"ב-כ"ג, תש"נ). ליישוב הסתירות ביחס לגיל העולם קיימים מספר תירוצים. 1. נאמר במדרש "א"ר אבהו מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו" (ב"ר פ' ג' ז'). יש מפרשים שאותם "עולמות" שהוחרבו היו בכדור הארץ, ועל כן המאובנים ושאר ממצאים הם מאותם עולמות קודמים שנחרבו (דרוש אור החיים' שנכתב על ידי בעל תפארת ישראל) ובו דיון על הדינוזאורים.
- בדברי הרמב"ן מבואר, שמה שכתוב בתורה שהעולם נברא ב"ששה ימים", הכוונה היא בששה שלבים.
- העולם נברא מוכן, כאילו הוא עתיק, כשם שאומרים חז"ל שאדם הראשון נברא כאילו הוא בגיל 20 ולא כמו תינוק.
- "בראשית ברא" הוא לפני זמן רב מאוד, ואח"כ "והארץ הייתה תוהו ובוהו"
- יש שהוסיפו שבריאת העולם המוזכרת בתורה אינה על כל היקום אלא רק על שביל החלב (הגלקסיה שבה אנו נמצאים) או מערכת השמש.
- המלבי"ם על התורה (פרשת נח) מבאר, שבדיקת פחמן ה-14 איננה נכונה על העבר הרחוק, כיון שבזמן המבול כל העולם עבר תהליך של לחץ וחימום (כפי המתואר בחז"ל).
- הרב קוק קרא לא לפחד משינוי תפיסתי בהבנת פרשת הבריאה. על רעיון האבולוציה כתב כי "בעומקו הרי הוא המקור היותר נשגב ליסוד ההשגחה" (אורות הקודש ב', תורת ההתפתחות וההשגחה, עמ' תקמ"ז). עם זאת, הרב קוק טען שתורת האבולוציה בעצמה עדיין צריכה לעבור אבולוציה, "ובכלל אין אנו צריכים להיות כ"כ מאודקים לשיטת ההתפתחות. יש בה ודאי כמה נצוצי אמת, אבל ג"כ כמה כזבים ודמיונות". (אגרות הראי"ה, אגרת קל"ד למשה זיידל, יפו, תרס"ח). (בראשית תש"פ)