כיצד הצליח לדעת שזו ההחלטה הנכונה \ אמיר סנדלר
מרגע שהאדם הגיע לשלב הבוגר של חייו ועד ליום מותו ישנה משימה מאוד קשה שמלווה את האדם וזה הצורך לקבל החלטות בחייו. כן אנו מדברים מהחלטות קטנות עד גדולות החלטות שקשורות לחיים שלי ולעיתיים ואז העסק הופך להיות הרבה יותר קשה החלטות שקשורות לחיים של אדם אחר.
אז כיצד הצליח לדעת שקיבלתי את ההחלטה הנכונה הרי אני לא נביא ולא בן נביא ויש כ"כ הרבה שיקולים וצדדים לכאן ולכאן. אז מה באמת ההחלטה הנכונה ? זו שאלה לא פשוטה שלא סתם בגללה אנשים רבים מחליטים לא להחליט לגבי נושאים גדולים וחשובים ונשארים ללא החלטה.
בפרשת השבוע שלנו אנו נפגשים באדם שנדרש לקבל החלטה אולי הקשה ביותר שאפשר לבקש מאדם להחליט ,אברהם אבינו תופס את אליעזר עבדו ואומר לו "תלך ולקחת אשה לבני ליצחק " נשמע ממש לא הגיוני כיצד אדם יכול לקבל החלטה בשביל אדם אחר מי מתאימה להיות אשתו ,ממש החלטה קשה ומורכבת. באו נתבונן שלב שלב כיצד ניגש אליעזר להחלטה זו ומתוך כך ננסה לקחת לעצמנו כלים לקבלת החלטות בחיים.
שלב א – לפני שניגש להבין את מעשיו של אליעזר צריך להבין מי זה אליעזר כי הביטוי "עבד אברהם" יכול קצת לבלבל ולחשוב שמדובר באדם פשוט חס וחלילה, אברהם אבינו מנהל אימפריה של חסד מפעל אדיר של קריאה בשם ה' ולמעשה אליעזר משמש כיד ימנו ניתן לדמיין שבמרוצת השנים אליעזר מקבל מספר משימות גדולות וחשובות מאברהם אבינו אבל כל זה לא גורם לאליעזר להתבלבל ותגובתו הראשונית לאחר בקשתו של אברהם היא " אולי לא תאבה האישה ללכת אחרי " או במילים שלנו אולי אני לא יצליח במשימתי או במילה אחת ענווה ! כאשר מתגלגלת לפתחי החלטה אני צריך לגשת בענווה גדולה לקראתה הרגשה של קטן עליי ואני יודע זהו המתכון הבדוק לנפילה. רק מי שייגש בענווה באמת יצליח לבדוק את הפרטים כולם ולקבל את ההחלטה הטובה מכולם.
שלב ב – לאחר דברי החיזוק של אברהם אליעזר יוצא לדרך ואליעזר לא יוצא לדרך לבדו אלה לוקח איתו " עשרה גמלים מגמלי אדניו וילך כל טוב אדוניו בידו " וכאן צפה ועולה שאלה למה אליעזר צריך לסחוב איתו כ"כ הרבה ציוד למרחק כ"כ רחוק . והתשובה למעשה פשוטה אליעזר הולך בדרך לקבל החלטה חשובה ואליעזר לא רוצה ששום פרט טכני יעכב אותו מלקבל את ההחלטה הטובה ביותר שלא יחסר שום דבר לא לו לצרכיו שלו ולא דבריו שיצטרך לתת לאותה נערה. דבר זה חשוב ביותר פעמיים רבות משפעים על ההחלטות שלנו מספר שיקולים טכניים לא עניינים זה יכול להתחייל מעייפות ולחץ ולעבור לצורך בחפץ זה או אחר, אנו רוצים לקבל החלטות אמת החלטות שלא מושפעות משום גורם חיצוני ולכאן מחובתנו לדאוג לתנאים הטובים ביותר בזמן ובמקום שבו אנו באים לקבל את החלטתנו.
שלב ג – אליעזר מגיע ליד הבאר רואה את השאבות מתחילות להגיע, צריך להתחיל לבחור, צריך להתחיל לבדוק אבל שניה קודם אליעזר עוצר ומתפלל " ה' אלקי אדני אברהם הקרה נא לפני היום ועשה חסד עם אדני אברהם " כן אחרי הכל ולפני הכל לעצור בתפילה ,לא תפילה שמגיע ממקום של יאוש וחולשה אלה תפילה של עוצמה וביטחון בבורא עולם שאחרי כל ההכנות שעשייתי אני נותן את עייני בו ומבקש כתפילתו של שליח הציבור בימים הנוראים "היא נא מצליח דרכי". רבש"ע אני עשיתי כל שביכולתי לקבל את ההחלטה הנכונה בוא ותעזור לי.
שלב ד – וכאן קורא דבר מוזר אליעזר פונה לרגע לה' ואומר לו כך : "והיה הנערה אשר אמר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשתה אתה הכחת לעבדך ליצחק " צריך להבין מה קורה כאן האם יכול להיות שאליעזר עושה תנאים עם ה' מבקש סימנים האם אפשר ח"ו להשוות את זה לאותו אדם שאמר לחברו שבמידה ויעבור חתול לבן ברחוב זה סימן שאני צודק וחתול שחור כסימן שאתה צודק ?
כמובן שחלילה וחס להגיד כדבר הזה אלה אליעזר מלמד אותנו כאן כלל חשוב בקבלת החלטות אליעזר יודע לאן הוא הולך להכניס את אותה אישה וזה לאוהל של אברהם לאותו אוהל שמשמש כאימפריה של חסד ולכאן ברור לו שהנקודה המרכזית שצריכה להיות לאותה אישה זה החסד ואת זה אליעזר מחפש.
נכון בכל החלטה שבאים לקבל יש המון המון שיקולים אבל תמיד צריך להצליח לזהות מה היא הנקודה המרכזית ואתה צריך לחפש ועל בסיס אותה נקודה מרכזית להצליח לקבל את ההחלטה ואף פעם לא להתבלבל בין הנקודה המרכזית שלי באותה החלטה לבין נקודות משניות שגם חשובות אבל לא מרכזיות.
שלב ה – ומתוך כך כאשר אליעזר רואה את רבקה הוא ישר "וירץ העבד לקראתה " אליעזר לא מתעכב לא נמרח אלה ישר רץ לביצוע המשימה גם אנו בקבלת החלטות לעיתים מתעכבים נמרחים דבר זה יוצר לעיתים בלבול קושי ועיכוב מיותר וכאן אליעזר מלמד אותנו כלל ברזל לרוץ קדימה ! לא להתעכב סתם יש החלטה לבצע.
שלב ו –וכמובן אחרי הכל שאנו מרגשים כבר שבאמת קיבלנו את ההחלטה הנכונה לא לשכוח תפילה קטנה שגם אומרת תודה וגם תפילה להמשך החלטות נכונות וטובות שנאמר "ויקד האיש וישתחו לה'.
הכותב משמש כרכז מחוז שרון שומרון
של תנועת בני עיקבא
תש"ע
