לאחר הדרמה שחוללו החלומות בבית משפחת יעקב, בתזמון מורכב ובעייתי מחליט יעקב לשלוח את יוסף למצוא את אחיו הרועים אי שם עם הצאן. רגע אחד לפני המפגש עם האחים מתארת התורה מפגש אחר המתקיים בין יוסף לבין איש אנונימי. יוסף שואל על מקומם של אחיו והאיש מראה לו את הדרך. המהר"ל בספרו גור אריה על התורה התקשה בתכליתו של התיאור בנוגע לחיפושיו של יוסף את אחיו: 'למה צריך כל הסיפור שמצאו איש, ושאל אותו איפה הם רועים ואמר לו בדותן הם והלך אליהם? מאי נפקא מינה אם מתחילה הלך אליהם בלי לטעות או על ידי טעות?' לדבריו, ספור זה נראה מיותר וניתן לשמור על רצף הפסוקים המתאר את יעקב השולח את יוסף למשימה לבין הרגע שבו נפגשים האחים עם יוסף. נתבונן בפסוקים עצמם: 'וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר מַה תְּבַקֵּשׁ וַיֹּאמֶר אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים וַיֹּאמֶר הָאִישׁ נָסְעוּ מִזֶּה כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן.' הפסוקים מתארים מפגש בין יוסף לאיש אנונימי אולם הפרטים חסויים. מי האיש שיוסף פוגש ומדוע זהותו נותרה אנונימית? מתוך הפסוקים משתמע, שהמפגש יזום – 'וימצאהו איש' כלומר האיש חיפש את יוסף ולא מצאו באקראי. אולם מנין ידע האיש על זהותם של יוסף ואחיו? יוסף ואחיו הולכים צפונה לכיוון שכם אולם מקום מושבם של האחים הוא באזור חברון שהוא דרומי ומדוע שיכירו אותם?! שמא מעשה שכם פרסם את יעקב ומשפחתו וזיכרונם לא מש מתושבי הסביבה. בכל אופן, ניתן להסביר את סיפורו של יוסף והאיש באחת משתי דרכים. האחד, שמדובר בתרגיל מתוחכם של האחים. האחים יודעים, שיוסף יחפש אותם ויהיה מוכן להרחיק לכת משום, שמעוניין הוא לספר דיבתם הרעה לאביו. האחים עולים צפונה הרחק מבית אבא למקום, שניתן לטשטש את העקבות. על מנת לוודא, שיוסף יגיע לאותו מקום שלחו איש מטעמם, שיכוון את יוסף להגיע למקומם מבלי שיחשוד. ואכן האיש ביצע את שליחותו נאמנה והדריך את יוסף להגיע למקומם של אחיו. אם מדובר בתרגיל מתוחכם של האחים מה ראתה התורה לספר לנו זאת, שכן עיקר הסיפור הוא אודות המפגש עצמו בין יוסף לאחיו. אולם ניתן להציע כיוון אחר ושונה. לא בתכנון אנושי מדובר אלא במהלך אלוקי צרוף. חז"ל סבורים, שהאיש הוא המלאך גבריאל. יוסף חייב לפגוש ולמצוא את האחים. אל לא להתייאש ולחזור אל אביו בידיים ריקות. יוסף הולך לשכם על מנת, שתיסלל דרכו מצרימה. וכך מסביר הרמב"ן: 'יאמר כי הוא תועה מן הדרך ולא היה יודע אנה ילך, ונכנס בשדה כי במקום המרעה היה מבקש אותם. ויאריך הכתוב בזה, להגיד כי סיבות רבות באו אליו שהיה ראוי לחזור לו, אבל הכל סבל לכבוד אביו. ולהודיענו עוד, כי הגזרה אמת והחריצות שקר, כי זמן לו הקב"ה מורה דרך שלא מדעתו להביאו בידם. ולזה נתכוונו רבותינו (ב"ר פד יד) באמרם כי האישים האלה הם מלאכים, שלא על חנם היה כל הסיפור הזה, להודיענו כי עצת ה' היא תקום'.מצד אחד סיפור זה משבח את מעשיו של יוסף, שמנסה בכל כוחו לעמוד במשימה שהטיל עליו אביו. הוא מתאמץ למצוא אנשים, שראו או שמעו אודות האחים על מנת להשיג את עקבותיהם. אולם מצד שני יש לפנינו תכנית אלוקית מכוונת המתוארת בלשון בני אדם התכנית מתרחשת כביכול באקראי והעיניים הצופות לא יכולות להבחין בכך שיש יד מכוונת. המשתתפים בביצועה של התכנית האלוקית אינם מודעים לתכנית המקיפה, אך יד הבורא היא היוזמת, ומוצאת את הדרכים והאמצעיים להגיע אל המטרה. כל אירוע שיארע לו לאדם – אינו מקרי, מאחורי כל הקורות עומד הבורא, והוא זה שמזמן את ההתרחשויות. קיימת, איפוא, השגחה פרטית, צמודה ואינטנסיבית, ואין האדם פועל על פי רצונו ומאוויי לבו בלבד. כעבור שנים רבות, לאחר שכבר שימש יוסף כשליט עליון על ארץ מצרים ונפגש מחדש עם האחים, מבטא הוא את מחשבותיו:'וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלקִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹקִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם'.סביר להניח שכל אחד מאיתנו נקלע לסיטואציה מסוימת, שהוא לא האמין שיגיע אליה. אולם בו בזמן שמהרהר על מה שעבר בחייו הוא נזכר בתהליך שהביאו למציאות זו. יתכן ובאחת הצמתים בחיים הוא פגש איש או תוזמן למקום מסוים ששינה את חייו. עיני אדם הבשרניות והגשמיות אינן רואות את הכוח האלקי המכוון את כל מעשיו של האדם, ולפיכך נדמה לו, שהוא פועל באורח עצמאי, כמחליט וכמבצע. אך חכמי ישראל לימדונו על היקפה של המעורבות האלקית בכל מעשי האדם, ועל עוצמתה של ההשגחה הפרטית. התורה מפרטת עבורנו את המפגש, שבין יוסף לאיש ללמדנו, שכל אחד מאיתנו פוגש אנשים, המשנים את חייו ומביאים אותו למקומות שלא היו מתוכננים מראש ויש בכך יד אלוקית המלווה את בחירתו של האדם .
תשע"ב
'וימצאהו איש' – לא במקרה
השארת תגובה