הרב ארי לנדא- יָדוֹ בַכֹּל
הגר בורחת מפני שרה אמנו ומגיעה למדבר. שם מתגלה אליה מלאך ה', כדברי הכתוב (פר' טז' ז-יב) " וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ ה' .. וַיֹּאמַר הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי מִזֶּה בָאת וְאָנָה תֵלֵכִי וַתֹּאמֶר מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת: וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ: וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב: וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ: וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן:". משלושת קריאותיו של המלאך (או המלאכים כדברי המדרש בבר"ר מה, ז') נראה כי הוא מנסה לשכנע את הגר לשוב לשרה אע"פ שהיא צפויה להתענות תחת ידיה. אך, כתמורה לשובה לבית אברהם מובטח לה כי תזכה לזרע רב. באמירה השלישית הגר מתבשרת כי היא צפויה ללדת ילד שיקרא ישמעאל "וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ". מה פירושה של הבטחה זו? רש"י מסביר בפירושו "פרא אדם – אוהב מדברות לצוד חיות, …ידו בכל – לסטים. ויד כל בו – הכל שונאין אותו ומתגרין בו. ועל פני כל אחיו ישכן – שיהיה זרעו גדול". (כך היא גם דעתו של ריש לקיש בבר"ר מה, י"ב]. לכאורה נאמרים כאן דברים שליליים על ישמעאל חוץ מכך שהוא יזכה לריבוי ילדים (ז"א דרכו תוגשם ההבטחה של הגר). אך, מטרת המלאך היא לעודד את הגר לשוב ולהבטיח לה דברים טובים אם כך מדוע הוא מתאר את הבן המיועד בדרך שלילית, הרי זה עלול להרתיע אותה מלשוב?
לעומת גישתו של רש"י, ה"חזקוני" מסביר כך את הפסוק "פרא אדם – תגר הולך עם סחורתו עד למרחוק במקום שאין מכירים אותו כענין שנאמר ארחת ישמעאלים באה מגלעד, ויהא שם איש פרא, אדם נכרי נקרא פרא …. ידו בכל – בכל מיני סחורה. ויד כל בו – ע"י משא ומתן של סחורה. ועל פני כל אחיו ישכן – נחלותיו יתפשטו בין כל אחיו מרוב עושר". לפי פירוש זה ישמעאל עתיד להיות איש עשיר ופרא אדם זוהי למעשה ברכה (אולי גם ניתן להבין זאת דרך הפסוק מירמיהו (ירמיהו ב' כ"ד) פרה למוד מדבר באות נפשה שאפה רוח שניתן להבין כי "פרא אדם" הוא איש חופשי ללא מגבלות).
ב"שפת אמת" ניתן למצוא מבט שונה המבוסס על דברי ה"זוהר" (חיי שרה תרנ"א) "בפס' ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק. זו הברכה שכ' וה' ברך את אברהם בכל … אך "כל" הוא מדת יעקב כמ"ש ז"ל אברהם "בכל", יצחק "מכל", יעקב "כל". (אצל שלושת האבות נאמרה המילה "כל") … אכן "כל" הוא למעלה מכולן והוא עצם השרש והטוב. (המילה "כל" מציינת את החיבור האלוקי של האבות שהם מקבלים את כל השפע ישירות מאת ה' ולכן יש להם את כל צרכיהם ללא מחסור), וזה שאמרו בישמעאל ידו בכל שהיה לו חלק במדת אברהם. ויד כל בו שמדת יעקב גובר ושולט עליו ". ההבטחה להגר היא כי בזכות חזרתה לבית אברהם ישמעאל יזכה גם הוא באחיזה בחיבור האלוקי של אברהם – "ידו בכל", אך לבני אברהם, צאצאי יצחק ויעקב, במידה ויבואו מתוך החיבור האלוקי שלהם להתמודד עם בני ישמעאל יצליחו להכניעם, כי חיבורם מושלם יותר כי הם "כל" ועל זה אמר הכתוב "ויד כל בו". בפרשה אנו לומדים גם כי ברית המילה היא הבסיס לזכותנו על הארץ כדברי הפסוק (פר' יז') " וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם .. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר… זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם…. ּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם". ישמעאל אשר זכה לברית המילה בזכות חיבורו לאברהם מקבל למעשה גם זכויות על הארץ, וכך גם מתאר הזוהר (וארא לב'/ ע"א- בתרגום לעברית) "מה עשה הקב"ה הרחיק את בני ישמעאל מדבקות עליונה ונתן להם חלק בארץ ישראל בגלל ברית המילה שבהם, ועתידים בני ישמעאל לשלוט על הארץ הקדושה זמן הרבה בשעה שהיא ריקה מכל, והם יעכבו את בני ישראל לשוב למקומם עד שישלם הזכות של בני ישמעאל". נתפלל כי בע"ה זכותו של עם ישראל תגבר בקרוב
תשע"ד
יָדוֹ בַכֹּל
השארת תגובה