להתחתן עם רחל להתעורר עם לאה
ד"ר יחיאל הררי
רחל, יפת התואר ויפת המראה, כורעת ללדת את בן הזקונים של יעקב ונפטרת בגיל צעיר, סך הכל בת 36. היא נקברת על אם הדרך בין ירושלים לחברון. אחותה לעומתה מאריכה שנים לצדו של יעקב ואף נקברת במערת המכפלה, במקום קבורתם של האבות ואמהות האומה.
האם מקופל מסר בכך שאהבת יעקב לרחל אינה מאריכה שנים והוא נשאר רוב חייו עם לאה? סיפור הנישואין המוכר עשוי לגלות מסר זה. יעקב, פוגש אישה יפיפייה, מתאהב ומבקש את ידה. אביה מסכים, אך בתמורה מחייב אותו לעבוד שבע שנים. יעקב מקבל בהכנעה את הגזרה. מקץ שבע השנים נכנס החתן בברית הנישואין עם הכלה המיועדת. בבוקר הוא מגלה שרומה. הוא רצה להתחתן עם רחל ובמקום זאת נישא ללאה, אחותה הגדולה.
למרות הכעס שהיה אמור להיאגר ביעקב בגין מעשה הרמאות הזה, יעקב מסכים להמשיך ולעבוד בבית לבן ונושא לאשה גם את זאת שהתאהב בה בראשונה, רחל.
גם כאן חוזרת השאלה, מדוע התורה מספרת לנו את הסיפור הזה? איזה מסר מוסרי, פסיכולוגי רוחני מקופל בחתונה אולי החשובה ביותר בהיסטוריה של העם היהודי?
קשה לדמיין מה אדם מהיישוב היה עושה לו תחת החופה היה מגלה כי בת הזוג עמה בחר להתחתן הוחלפה באחרת, באחותה המבוגרת ליתר דיוק. לכל הפחות המסקנה המעשית שהמסורת היהודית הייתה צריכה לאמץ מהאירועים היא שיש להימנע מכיסוי האשה בצעיף בעת שהיא נכנסת לחופה. הרגע החשוב בחיים צריך להיעשות בעיניים פקוחות, כשבני הזוג רואים זה את זה ומוודאים שהם כורתים ברית נצחית עם בן או בת הזוג שבאמת בחרו. למרבה הפליאה, מסורת ההינומה נותרה בעינה גם לאחר הנפילה של יעקב.
ב-י"ט בכסלו, יחול "חג הגאולה" של בעל התניא. על-פי העולה מתורת הנפש שמשרטט בעל התניא, רבי שניאור זלמן מליאדי, הסיפור המתואר, עד כמה שהדבר נשמע מוזר, חוזר על עצמו בחתונה של כל אחד מאיתנו. יעקב, רחל ולאה, הם לא רק דמויות מקראיות, ואינם מייצגים רק גברים או נשים. על-פי ספרות הקבלה והחסידות הם מלמדים גם על תכונות מסוימות הנטועות בבני האדם. הם משקפים נטיות פסיכולוגיות, מאבקים נפשיים ותכונות יסוד.
רחל, כעולה משמה, מייצגת את אידיאל היופי, העדינות והשלמות. לאה לעומתה מבטאת לאות, עייפות. חייה רצופים מאבקים ועיניה רכות מרוב בכי. היא שנואה על-ידי יעקב שלא מכיר במעלותיה.
רוב בני האדם בוחרים להיכנס לחופה עם רחל. רחל מייצגת את הצדדים היפים בבן או בת הזוג איתם הם בוחרים להתחתן. לפני החתונה כל אחד מבני הזוג מציג את כרטיס הביקור המוצלח ביותר שלו. במקביל, בן זוגו נוטה לזהות בעיקר את המעלות שבצד השני, ולהתעלם ממה שעשוי להיתפס כמאבקים פנימיים והתמודדויות.
אחרי תקופת זמן מסוימת, זווית הראיה משתנה. הנישאים עתידים לגלות שהתחתנו גם עם לאה, בעוד רחל התפוגגה. לאה מלמדת על אותם צדדים שנוהגים להצניע לפני החיים המשותפים, וצצים בתוך חיי שגרה ומרוץ מתישים. האינטנסיביות של החיים המשותפים חושפת בקרב זוגות המנהלים חיים משותפים, היבטים ותכונות פחות מושכות.
רחל ולאה הן שתי זוויות שבהן אנו תופסים את בני הזוג, גברים ונשים. אלה הם גם שני צדדים הקיימים בכל אחד מאתנו. מי שבוחר להתחתן עם רחל, ומתעלם מהמכלול המאפיין את בן הזוג, ימצא את עצמו בוודאות חולק את חייו גם עם לאה. הוא עתיד להתעורר ולא לזהות, עד כדי ניכור, את בן הזוג עמו בחר להתחתן.
אחד האתגרים של החיים הזוגיים הוא למצוא את רחל בתוך לאה. להבין את המנגנון של הריחוק והניכור של האחד מהשני ולהתגבר עליו. ההתגברות כרוכה ביכולת לזהות את רחל בתוך לאה גם לאחר שנים של חיים משותפים ואתגרי חיים בלתי פוסקים.
ספרו של ד"ר יחיאל הררי "לנצח כל רגע מחדש- שיחת נפש עם בעל התניא" ראה אור בהוצאת ידיעות ספרים.