חכמים למדו מלשון התורה שגילוח הזקן אסור רק במידה ויש בו השחתה, כבנעשה בתער, אבל אם התגלח במספריים או במלקט (פינצטה) אינו חייב (בבלי מכות כא, א). מדוע מספריים אינם משחיתים? ריב"ן (הנדפס כרש"י) מסביר "שאין חותכין שיער בצד עיקר כתער". בניגוד לתער, אין בכוחם של המספריים לגזור את השיער עד השורש. מכאן שאם יהיו מספריים שכן יעשו זאת, הם יהיו אסורים.
הריטב"א סובר אחרת. לשיטתו "משורת הדין כל שהוא במספרים אפילו כעין תער מותר, אבל מדת חסידים שלא לעשות כן מפני חשד הרואים". לשיטתו, מותר להתגלח במספריים אפילו כשתוצאת הגילוח היא כשל תער, ורק מפני מראית עין מדת חסידים לא לעשות כן. מכאן עולה, שהריטב"א לא ראה הבדל בעומק הגילוח בין תער למספריים, וכנראה הבין שהאיסור חל רק על תער משום שזה הכלי שדרך העולם לגלח בו את כל השערות.
בשולחן ערוך נפסקה הלכה כשיטת הריטב"א (יורה דעה קפא, י):
"אינו חייב על השחתת פאת הזקן אלא בתער, אבל במספרים מותר, אפילו כעין תער".
מה דינן של מכונות הגילוח החדשות? יש מהאחרונים שטענו שהן צריכות להיות מותרות לשימוש, שפעולתן כפעולת המספריים. בלשון חכמים, מספריים נקראים 'זוג' מפני שהם מורכבים משני חלקים הפועלים יחד כדי לבצע את פעולת החיתוך. נטען שגם מכונות הגילוח פועלות כך, שכן הסכינים נעים על רשתות, שלוכדות את השער ומאפשרות את חיתוכו. נמצא שפעולת החיתוך נוצרת על ידי שניים, ואלו הם המספריים המותרים גם כשתוצאתם היא כעין תער.
מנגד, יש שטענו שדין מכונות הגילוח אינו כמו מספריים, שכן הסכינים חותכים את השער סמוך לעור ולא באמת נזקקים לרשתות. מבחינה זו דומה הדבר למי שהשתמש רק בלהב אחד של המספריים לחיתוך השער, וזהו כתער (ראו רמ"א שם).
מכיוון אחר, טוען הרב נחום רבינוביץ' (שו"ת מלומדי מלחמה, סי' קכב), שמכונות גילוח מותרות ללא עוררין, לא משום שהן כמו מספריים אלא בגלל שפעולתן לא נקראת גילוח. גילוח נקרא כאשר ניתן לחתוך הרבה שערות ארוכות יחד. אבל אותן מכונות גילוח אינן יעילות כלל כשמדובר בשער ארוך, הן יכולות להתמודד רק עם זיפים, ולכן לשיטתו דינן כלל לא דומה למספריים אלא למלקט, שאמנם משחית את השער אבל אין דרך להשתמש בו לגילוח מקצועי. דבריו של הרב רבינוביץ' אכן נראים, שכן התורה דיברה בלשון השחתה, וזו נעשית כאשר מניפים סכין המסוגל לעקור כל שערות הגוף בלא כל הבחנה ("והעבירו תער על כל בשרם"; במדבר ח, ז). אך כשמדובר במכשיר המסוגל לגלח רק באופן מסוים; זו ודאי איננה השחתה האמורה בתורה.
הרב חיים הירשנזון הרחיק לכת מכך כשהתיר שימוש בסכין גילוח עצמו, כאשר מתקינים אותו במתקן עם ידית (Safety Razor). לשיטתו, רק התער הקלאסי (סכין עם ידית אחיזה) נאסר, אך כשמדובר במתקן המורכב משני חלקים, הוא כבר מותר (חדושי הרח"ה, חלופת מכתבים יב). ואולם, סברתו מבוססת על כך שאותו כלי הוא מיוחד לגילוח הזקן "ואין דרך לגלח בה גופו וכל ראשו" המורכב משני חלקים. אך בימינו, סכיני הגילוח באים במתקן אחד, ונהוג לגלח בהם את כל שערות הגוף. נראה, שגם הוא היה מודה שהדבר אסור.
סוף דבר, היות שאיסור הגילוח בתער נועד להרחיק מדרכם של עובדי אלילים, ואלו כבר אינם מצויים בימינו, קשה לאסור את השימוש במכונות הגילוח בימינו. לא תוצאת הגילוח נאסרה אלא הדרך, ומשום שמכונות הגילוח כה רחוקות מהאופן בו עשו את השימוש בתער בעבר, נראה שאין מקום להחמיר בכך.
(שמות תשעט)
גילוח הזקן – ב'
השארת תגובה