לאחר מות דור היורדים למצרים החל שיעבוד הצאצאים: "וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם: וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ: וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה" (שמות א').
רש"י: "בפרך- בעבודה קשה המפרכת את הגוף ומשברתו". רש"ר הירש: "תכליתם האמיתית הייתה למען ענתו: אל נא יגבה לב עם היהודים, ומכאן כל מיני אמצאות של התעללות במסווה החוק".
מדוע נגזרה על עם ישראל גזירת שיעבוד כה קשה, ומה הייתה השפעתה על עם ישראל לעתיד לבוא?
בתהליך החיסון מחדירים לגוף החי חיידקי מחלה במנה מזערית. אלה מעוררים את מנגנון החיסון הטבעי של הגוף החי. אמנם החיסון בדרך הזאת מדביר את המחלה, אך תופעות לוואי לא רצויות- חום, חולשה וכו', מלוות את הטיפול.
הקב"ה חישב את הקץ, כמסופר בהגדה של פסח. הקץ במקרה זה פירושו גלות של אלפיים שנה, תוך שיעבוד מלכויות. שיעבוד מצרים בראשית התהוותו של עם ישראל שימש כגורם מחסן. בגלות זאת עם ישראל פיתח את הנוגדנים שעברו בגנים מדור לדור. הם אשר עמדו לעם הזה בזמנים הקשים ביותר בגלותו הארוכה והנוראה. "והגדת לבנך ביום ההוא לאמור: בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים"- זהו המסר של העברת הנוגדן מאב לבן. גלות מצרים שימשה כמודל לגלויות האחרות. אם נתקיים בגלות זאת: "גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה" ולאחריה: "וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל", מובטח שזהו תסריט הגלויות האחרות. עם ישראל ביטא כמיהה זאת בתפילה: "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים". לחיסון גלות מצרים יש תופעות לוואי שליליות. הראשונה פרצה עוד בהיות העם במדבר:
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים"- זאת זכרו, אבל לא זכרו את "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ". דומה שתופעת לוואי זו ממשיכה ללוות את העם. הגלות מרצון אליה משעבד היהודי עצמו בחיפושיו אחר הקישואים והאבטיחים בניכר, עלולה להיהפך לגלות ושיעבוד מאונס. גלות מצרים התחילה ב: "בְּמֵיטַב הָאָרֶץ הוֹשֵׁב אֶת אָבִיךָ וְאֶת אַחֶיךָ", והופכת כעבור דור ל: "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה". תופעה זאת חזרה על עצמה במקומות שונים לאורך הגלות. נצנוצי גאולה ראשונים שהאירו בחשכת הגלות, עם חידוש עצמאותנו בארץ ישראל, עוררו את התקווה שפעולת החיסון אכן תישא פרי, והניצוצות יהפכו לאור הגאולה השלמה.
(שמות תשעח)
שיעבוד מצרים כגורם מחסן
השארת תגובה