מרים סמואל
מה מביא בת מלך להציל ילד יהודי למרות ציווי אביה? מדוע הצילה בתיה בת פרעה את משה ו"אימצה" אותו לבנה בארמון המלוכה? בת פרעה ראתה את הילד. מה ראתה? "שראתה עמו שכינה" [סוטה יב]. כדי לראות את השכינה, צריכה הייתה בת פרעה להיות בעלת אישיות מיוחדת במינה.
בתיה הייתה בכורה לפרעה אך התנגדה לדרכו: בתיה "כפרה בעבודה זרה" [מס' מגילה] ורצתה להתגייר. האם בשל כך כפרה בפקודות אביה? אולי בשל מצוקה נפשית? בת פרעה ירדה לרחוץ ביאור, כי הייתה מצורעת. גם אביה היה מצורע וחרטומי מצרים יעצו לו לרחוץ פעמיים ביום בדם ילדים יהודים [שמות רבה פרשה א], אך בתיה לא עשתה כן. אולי הצלת משה הייתה החלטה רגעית? "רבנן אמרין בת פרעה מצורעת הייתה לפיכך ירדה לרחוץ, כיון שנגעה בתיבה נתרפאת, לכך חמלה על משה ואהבה אותו אהבה יתירה". ולא רק מצורעת הייתה אלא גם נגועה בנגעים אחרים, נוסף על צרעתה ובשל מחלותיה רחצה ביאור: "בת פרעה מונגעת בנגעים קשים ולא הייתה יכולה לרחוץ בחמין, באת לרחוץ ביאור, וראתה את הנער בוכה ושלחה ידה והחזיקה בו ונתרפאת. אמרה: הנער הזה צדיק הוא, וקיימתו לחיים"… יתכן שבת פרעה הייתה חשוכת בנים, ובדרך זו אימצה לה ילד.
ר"י אברבנאל היקשה: איך יתכן שהיא תמרה את פי אביה המלך בצורה מופגנת, ועוד תקבל את אישורו לכך שהילד העברי יגדל בארמונו? האברבנאל עונה על שאלה זו בכך, שבת פרעה ואמתה בלבד ראו את הילד, ושמרו את הדבר בסוד משאר המלוות והמשרתות "ולא נודע למלך מה היה משפט הנער ומעשהו".
לדעת ע' חכם ז"ל, בת פרעה הרשתה לעצמה לעשות נגד רצון אביה "בהערמה", בעקיפת פקודת המלך. הצו המלכותי אמר להשליך לנהר, והרי הוא הושלך, ובכך קויים הצו.
אפשר להניח שבתיה התעניינה כבר קודם גיורה בנושא היהודי, כי ידעה לקרוא למשה בשם העברי, משמע שידעה עברית. בסופו של דבר בתיה בת פרעה ניצלה בזכות משה, שהצילה ממכת בכורות, שהרי בכורה הייתה. "ובזכות מה הייתה נצולת? בתפלתו של משה…" [רש"י מגילה יג, א]. יש אומרים שהתגיירה בהשפעת משה: "משה בביאתו לעולם קירב רחוקים, זו בתיה בת פרעה" [דברים רבה].
בתיה נישאה על פי המדרש לכלב בן יפונה ואת ילדיה שילדה לו, קראה בשמות הנוספים של משה: [דברי הימים א פרק ד] יֶרֶד, אֲבִי גְדוֹר, חֶבֶר, יְקוּתִיאֵל.
יש שייחסו את קרינת עור פניו של משה מאוחר יותר, לטיפול המסור שהוענק לו ע"י בתיה [רש"י סנהדרין לא, ב].
מעניין לציין שלדעת אחד החכמים [ר' אברהם גראטי], אחד הסימנים בליל הסדר, ניתן על שם בתיה. והסימן הוא 'רחצה' "וזה רמז ב'רחצה' שהוא לשון נקבה, רמז על הצלת משה רבנו…ואנו מזכירין אותה לשבח בזה הלילה, על שם שגואל ישראל ניצול על ידה" [הגדת אמשטרדאם].
יתירה מכך, הרב חיים ויטאל בספרו פרי עץ חיים סבר ש"אפילו גאולת מצרים היה על ידי בתיה בת פרעה…" .
(שמות תשעה)