הרב יוסף בן בסן
ראש המדרשה והאולפנית-בר אילן נתניה
בפסוק החותם את פרשנו יש תשובה לטענת משה ויותר מכך הצהרת כוונות שמתממשות החל מהפרשה הבאה.
גזירותיו של פרעה מביאים את משה לידי טרוניה :"..למה הרעתה לעם הזה,למה זה שלחתני.ומאז באתי אל פרעה,לדבר בשמך,הרע לעם הזה,והצל לא הצלת את עמך".
תגובת ה' מיידית : "..ויאמר ה' אל משה עתה תראה אשר אעשה לפרעה,כי ביד חזקה
ישלחם וביד חזקה יגרשם מארצו" (שממות ו1 ).
אם חשבנו שהכבדת לב פרעה היא תוצאה בלתי נמנעת בשל אופי המפגש של פרעה עם אלוקי ישראל או כתוצאה של התנהלות לא חכמה של שליט רודן הרי שבאה הכרזה זו ומגלה תכנון מוקדם לתמרונו ודחיקתו של פרעה אל עבר מבוי סתום,לדרך ללא מוצא.
השאלה בדבר כוחה של הבחירה החופשית אל מול מסלול חיים שנקבע מראש
ע"פ תוכנית אלוקית עולה מאליה.ההתעסקות הרבה בסוגיה זו מעידה ששאלה זו חרגה מעבר לתחום הפילוסופי- תיאורטי ומטרידה את המין האנושי ברמה הקיומית. התחושה שיש לנו מידה מסוימת של חופש ואיזושהי שליטה מנמלית על חיינו מהווה צורך אנושי בסיסי.מכאן הדחייה וההתנגדות אינסטינקטיביים לכל מי שמגלה חיבה יתרה לשררה ושלטון,למי שמנסה לתפוס את תפקידו ומקומו של האל(כי לי בני ישראל עבדים)
ברי לכל בר דעת שכל ניסיון להביא לידי הכרעה באמצעות כוח מהווה הזמנה להתנגדות והתקוממות.ככל שעוצמת הכוח תעלה כך יתגברו ההתנגדות והמרי.אמצעים
כוחניים מטבעם שמבאים למורת רוח,משטמה וסרבנות.
כשהקב"ה בוחר להתוודע אל פרעה באמצעות המכות יש כאן הזמנה לעימות.
נראה בעליל שאין כוונת ה' להפוך את פרעה לאחד מאוהביו. אלא יש כאן הליך שנועד
להביא לידי שבירה,השפלה והכנעה של שליט ותרבותו.על דרך השלילה ניתן ללמוד מהי
הדרך שבה עלינו לנקוט בבואנו לגשת למלאכת החינוך בכלל וחינוך לאמונה בפרט.
אין אמונה ניצתת בלבבות אלא מכוחה של אהבה.אין הכיסופים להתגלות ה' מוארים אלא בעטיים של רגעי חסד המתגלים בעולם. המחויבות של היהודי המאמין כלפי הקב"ה מושתת על הכרת הטוב.הקשר ויחסי הגומלין מבוססים על אהבה,אהבה הדדית.
המוטיבציה להידבק במקור הטוב היא המביאה את האדם ללמוד את מידותיו וממידותיו.
אין מחנכים לאהבה אלא ע"י אהבה,האמצעי לא יכול להיות מהופך ומתנגד במהותו למהותה של המטרה!
כשה' אומר למשה "כי אני הכבדתי את ליבו ואת לב עבדיו"(שם יג 10) אין כאן העברת אינפורמציה בלבד כי אם ביאור והסבר לתפקידן ותכליתן של המכות.הוא מלמדו שהקשחת לב פרעה לא באה למרות,אלא בגלל,המכות. לומד משה לדעת ששימוש בכוח הוא מרשם בטוח לאיטום לב ומוח.(אפשר שמסלע ניתן להפיק משהו בדרך זו)
כמה השתלמויות מעשיות היו נחסכות מהאנושות לו השכילה ללמוד את פרקי החניכה של משה לקראת תפקידו כמנהיג וכמחנך של עם בהתהוות.
(שמות תשע)