כאשר ניתנו הלוחות הראשונים למשה נאמר:
וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹקים. (שמות לא)
ובהמשך נאמר :
וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹקים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת.
( שמות לב, טו – טז)
לפי המתואר בתורה הלוחות הראשונים הם מעשה אלוקים. ואף הכתיבה היא אלוקית –'מכתב אלוקים'. לאחר שבירת הלוחות משה מצטווה על עשיית לוחות שניים:
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וְכָתַבְתִּי עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ: (שמות לד,א)
משה יוצר את הלוחות בעצמו והכתיבה היא אלוקית. במקום אחר משתמע, שמשה כותב בכתב ידו: וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתָב לְךָ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי עַל פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית וְאֶת יִשְׂרָאֵל. (שמות כד,לז)
בעוד שהלוחות הראשונים היו מעשה אלוקים צרוף הרי שהלוחות השניים הם פרי יצירתו של משה. מה מבשר השינוי ביצירת הלוחות? האם יצירתם של לוחות אלו בידי משה טובה מיצירת הלוחות הראשונים שהם מעשה אלוקים?!
יתכן וניתן לענות על שאלה זו מתוך לשון הציווי על הלוחות השניים. אומר הקב"ה למשה:
פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וְכָתַבְתִּי עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ.
מדוע הקב"ה מציין בעת הציווי על הלוחות השניים את שבירתם של הלוחות הראשונים? חז"ל סבורים שהקב"ה החמיא למשה על שבירת הלוחות:
אמר לו הקב"ה למשה, אשר שברת – יישר כחך ששברת, מלמד שהסכים הקב"ה על ששבר את הלוחות. (שבת פז)
יתכן, וכעת שניתנים לוחות שניים רואה הקב"ה צורך לשבח את משה על שבירת הלוחות הראשונים – שבירתן של הלוחות יכול דוקא לגרום לתיקון גדול יותר.
המדרש מדגיש את מועד נתינתם של הלוחות השניים:
הלוחות ראשונות על שנתנו בפומבי לפיכך שלטה בהם עין הרע ונשתברו וכאן א"ל הקב"ה אין לך יפה מן הצניעות שנאמר: ומה ה' דורש ממך כי אם עשה משפט ואהבת חסד והצנע לכת. (תנחומא כי תשא לא)
(כי תשא תשע)
שבירת הלוחות – ארוע מכונן בתולדות עם ישראל
השארת תגובה