הרב ארי לנדא
פרשתנו מתחילה בסיפור הגעתו של יתרו אל משה. (שמות פרק יח',א') "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כהֵן מִדְיָן חֹתֵן משֶׁה אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי-הוֹצִיא ה' אֶת-יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם". מדוע התורה מספרת לנו כאן על בואו? האם בעיתוי זה הוא הגיע למחנה ישראל? חז"ל נחלקו בשאלה זו במס' זבחים דף קטו' ע"א "וישמע יתרו כהן מדין, מה שמועה שמע ובא ונתגייר? ר' יהושע אומר מלחמת עמלק שמע. ר"א המודעי אומר מתן תורה שמע ובא… ר"א אומר קריעת ים סוף שמע ובא" לדעת ר' יהושע זה ודאי מקומו, אך מה הדבר המיוחד בניצחון על עמלק שגרם לו לבא? לדעתו של ר"א המודעי שיתרו שמע על מתן תורה ובא, הרי בודאי אין זה מקומו הכרונולוגי. כך או כך השאלה המרכזית שנוצרת בין דעות אלו, מה המשמעות של הקשר בין יתרו לעמלק?
אבן עזרא בפירושו מסביר "ועתה אפרש למה נכנסה פרשת יתרו במקום הזה. בעבור שהזכיר למעלה הרעה שעשה עמלק לישראל הזכיר כנגדו הטובה שעשה יתרו לישראל. וכתוב ויחד יתרו על כל הטובה. ונתן להם עצה טובה ונכונה למשה ולישראל". מפירוש זה אנו מבינים כי יתרו הוא עומד כנגד עמלק באומות העולם, אך מצד שני איך יתכן שלאורך התנ"ך אנו מוצאים את הקיני גם מחובר לעמלק (שמואל א', פר' טו', ה'-ו') (וכן בבמדבר פרק כד', כ'-כא' בברכות בלעם)?
ננסה להבין זאת על פי הסברו העמוק של "שפת אמת" (שנת תרמ"ד) "… כי הנה ע"י יציאת מצרים נתברר התערובות של טוב ורע. והיה נמצא גם באומות ניצוצות הטובים רק שהיו מעורבין. וביציאת מצרים שנבדלו בני ישראל להיות קודש לה' ממילא כל מי שהיה בו רצון טוב לשמים, יכול להתקרב ע"י בני ישראל. וכל מי שהיה רשע בזדון נתברר רשעו. ונתברר ע"י בני ישראל רשעת עמלק וטובת יתרו". יתרו מבטא את הניצוצות הטובים באומות העולם, והוא עומד ממול לרשעי אומות העולם- עמלק. לכן גם יתרו נמשך לעם ישראל האמור לתת מענה לחיפושיו הבלתי נלאים אחרי האמת בעולם. כדברי "שפת אמת" (בשנת תרמ"א) "כי בני ישראל נבראו לתקן כל הברואים. מכיון שנבחרו מכל האומות בוודאי בכוחם לרומם כולם… שזה היה הפרש בין יתרו לעמלק ימ"ש. שיתרו הלך בחכמה וביקש האמת. רק שהעולם הזה הוא בחושך. ואינו יכול להשיג האמת. זולת לבני ישראל ע"י תורה אור ונר מצוה. וכשהמשיכו בני ישראל הארת האמת שמע יתרו והודה להאמת שראה שטעה מקודם". דבריו של ה"שפת אמת" מסבירים לנו את כל ההיסטוריה של יתרו ובניו אחריו. בכל תקופה שעם ישראל הולך בדרך ה' ומאיר את העולם הזה החשוך ע"י אורן של מצוות, בני יתרו נמשכים לאור זה נדבקים בעם ישראל ואף עולים בו למדרגות גבוהות כמו שקרה בעת כניסת העם לארצו מיד לאחר ימי יהושע. אך בעת שהתעמעמו אורות אלו, ועם ישראל עצמו שקע בחשיכת העולם הזה, בני יתרו מתרחקים מעם ישראל כי אין הוא מאיר להם את הדרך (כמו בימי השופטים), הם נדבקים בקוטב הנגדי אשר מושך אותם, כוח הרשע העולמי המבוטא בכוחו של עמלק.
עצם העמדתו של יתרו בין מלחמת עמלק למתן תורה, מציבה את האתגר העצום שלנו לשאוף ולהתרומם למדרגתנו בהר סיני בכדי להביא גם את אותם גויים דמויי יתרו ועצותיהם לתוך מחננו, ומתוך מהלך זה תתגשם נבואתו של ישעיה (פרק ב') "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-ה' בְּראשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל-הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה' אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקב וְירֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּארְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלָם".
(יתרו תשעד)