דורון גרוניך
" בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה' " (תהילים צח,ו)
בבית המקדש תוקעים תמיד בשופר ובחצוצרות (גם במלחמה וגם בעת צרה). השופר – מסמל את מסירות הנפש של אברהם ויצחק על קידוש ה', הוא כפוף לרמז על כפיפות הלב לפני הקב"ה (קשר בין האדם למקום). החצוצרות – מבטאות את אחדות ישראל תחת מלכות משה (קשר בין אדם לחברו). הקירבה אל ה' נעשית בשתי דרכים: שופר – ע"י קבלת עול מלכות שמים, חצוצרות – ע"י אחדות בין האדם לחברו. שילוב שני יסודות אלו מתבצע במקדש שם מאוחדים הכוחות, ושם תוקעים תמיד בשופר ובחצוצרות.
רבותינו עמלו רבות להסביר ולבאר את הרמזים הטמונים בתקיעות השופר, מתוך אותם רמזים נבאר מספר שיטות ופירושים המדגישים את מחויבותנו לשיפור המעשים והמידות וחזרה לשורשינו – דבקות בה' והליכה בדרך הישר:
הרב עוזי קלכהיים (אדרת אמונה) מבאר את דברי הראי"ה קוק (עולת ראיה ב', עמ' שכו) שממשיל את התקיעות לדרכי חינוך האדם מתוך ראיה חיובית: באדם היהודי טבועה מידת הדבקות בה' (כנגד תקיעה ישרה) אך בעולמנו צריך להוציא מהכח אל הפועל את הדביקות בה', בתחילה בעזרת מידות (כנגד שברים) ובהמשך בעזרת מעשים (כנגד תרועה) ובסופו של דבר האדם שתיקן את מידותיו ומעשיו ועסק בתורה ישוב לנקודת המוצא – דביקות בה' (כנגד תקיעה אחרונה).
השל"ה הקדוש (ר"ה פרק תורה אור) ממשיל את התקיעות להתנהגות האדם: מתחילתו ישר ותמים, אח"כ באים הנפילות והחטאים, ובסופו של דבר האדם מתעורר וחוזר להתנהג בדרך ישרה: התקיעה הראשונה הינה קול ישר ופשוט המציין את יושרו של האדם לפני החטא, "עשה האלוקים את האדם ישר" (קהלת ז,כט). השברים הינם תיאור לאדם הנמצא במשברי החטא. קולות הגניחה של השברים מטרתם להביא להכרה שהאדם חולה ועליו להתאמץ ולתקן. התרועה מציינת כי קולות השופר הפכו ליללות בכי. התרועה אומרת לאדם: הרסת עצמך, נקוט אמצעים חריפים לשינוי המצב! התקיעה האחרונה הינה האדם החוזר ליושרו היסודי, בבחינת "ישרים דרכי ה'" (הושע יד,ד).
הרב שלמה אבינר (טל חרמון-מועדים) ממשיך ומבאר דברים אלו ומציין כי בשלושת השיטות של תנועת המוסר מצויים הדגשים להתנהגות האדם שפרט השל"ה הקדוש: שיטת נובהרדוק מדגישה את שפלות האדם. שיטה זו כנגד התרועה – היללה המעידה על שבר מוחלט. שיטת קלם מדגישה את קטנות האדם. שיטה זו כנגד השברים – האנחות המעידות על הסתבכות בחטא, בקטנות החיים. שיטת סלובודקה טיפחה את גדלות האדם. שיטה זו כנגד התקיעה – המדגישה את היושר האלוקי שבאדם ומתוך כך נמנע האדם מלחטוא ולהשפיל את עצמו.
הרב שאול ישראלי (דרשות לימים הנוראים) ממשיל את סדר תשר"ת המורכב משלוש פעמים "תקיעה-שברים-תרועה-תקיעה" לסדר מלכויות, זיכרונות ושופרות שנוהגים לאומרים מיד לאחר התקיעות:
סדר ראשון-מלכויות. מסמל את המלכת הקב"ה ע"י האדם בתקופות שונות. תקיעה ישרה – סמל למלכות ה' בעולם בראשית הבריאה כשאדם המליך את הקב"ה על כל הארץ. שברים ותרועה – כנגד תרועת ניצחון האדם על הטבע או על האדם אחר. לפעמים תרועה זו מלווה בשברים המסמלים זעקת שבר, אך גם כאן מלכות ה' מתווה את הדרך ובהתגברות על המכשולים תחזור מלכות שמים לקדמותה ולכן תוקעים תקיעה ישרה.
סדר שני-זיכרונות. מסמל את התנהגות העם היהודי בתקופות שונות. תקיעה ישרה – סמל לזיכרון האומה הישראלית מימי האבות. שברים – עם ישראל נגרר אחרי אלוהי נכר הארץ. תרועה – מלווה את השבויים והעם ההולך לגולה, עד להפצעת אור חדש שבסופו תקיעה ישרה של העם החוזר לארצו.
סדר שלישי-שופרות. מסמל את התנהגות האדם בתקופות שונות בחייו. תקיעה – סמל להיותו תינוק יהודי הנולד בטהרה וכל מהותו טהורה וקדושה. שברים ותרועה – כנגד ימי האדם שבגר ועימו גדלו תאוותיו. גם כאן היתה תרועת ניצחון והתפארות בהישגיו, אך תרועה זו מעורבת עם שברים המסמלים את האכזבות שנחל שהכניעו את יהירותו. לבסוף באה התקיעה – המסמלת כי באפשרותו לשפר מעשיו ואז יזכה לאמונה המבטיחה לו פדות ורווחה.
נסיים בדברי הרב אביגדר נבנצאל (שיחות לר"ה,עיון תפילה): כשנמליך את הקב"ה בליבנו ע"י שיפור דרכינו, מעשינו ומידותינו יראו זאת שאר האנשים ויושפעו מכך. כשירבה אור מלכותו בלבנו פנימה יבְקע ויפציע אורו גם חוצה, ויאיר את מעשי ידינו, וכך יעלה זיכרוננו לטובה לפניו, להחיש שמיעת קולו של השופר הגדול – שופר הגאולה, ההולך וחזק, ולגילוי כבוד מלכותו עלינו מהרה, אמן !
(נצבים וילך תשסח)