התורה נלחמת בכל תוקף נגד עבודה זרה, כפי שניתן לראות בפרשתנו. אולם מהי בעצם עבודה זרה ומהן הגדרותיה? באופן תמוה קיים עיסוק מעט יחסית בסוגיה זו, והשאלות הן רבות.
ראשית יש לציין, שמהותו של איסור עבודה זרה היא האיסור לסגוד ליישויות כלשהן מלבד ה', אולם אין פירושו שלילת קיומן האפשרי של ישויות שכאלה. התנ"ך עצמו מכיל אזכורים רבים של אלים, בני אלים, בני הא-להים, מלאכים, כרובים, שרפים, שרי האומות וכדומה, המעידים על קיומם של כוחות עליונים שונים. החידוש של היהדות לא התבטא במחיקת הפנתיאונים המגוונים שרווחו בעולם העתיק, אלא בקביעה שה' הוא הא-ל העליון היחיד מעל כולם, וכל שאר הכוחות והאלים הם יצירי כפיו הכפופים לשלטונו ללא עוררין. חז"ל אף תיארו דמויות כמו המלאך מט"טרון, המכונה גם "שרו של עולם" ואפילו במקורות מסוימים "ה' הקטן" (!), שאחראי ככל הנראה על ניהול העולם מטעם ה'. כמו כן מדובר על כוחות כמו מידת הדין ומידת הרחמים, וכן על השכינה, שמתוארת לעיתים כיישות נפרדת מהקב"ה. כמובן שמדובר בנושאים נסתרים ועמוקים שקשה להבינם, אבל נראה ברור שאחדותו של הא-ל אינה שוללת את קיומם של היבטים שונים שלו ושל מלאכיו עושי דברו.
לאור האמור מתעוררת השאלה איך להתייחס לדתות אחרות, וכיצד לקבוע איזו מהן נחשבת לעבודה זרה ואיזו לא. כך למשל ידוע הפסק של הרמב"ם לפיו הנוצרים הם עובדי עבודה זרה ואילו המוסלמים אינם כאלה, וכך מקובל בין הפוסקים להתייחס לדתות אלה עד היום. אולם מדוע בעצם נחשבת הנצרות לעבודה זרה? הרי הנוצרים מאמינים בה' בתור הא-ל האחד, רק שהם טועים לחשוב שהוא התלבש פעם בדמות בשר ודם. זו אמנם טעות משמעותית, אבל לא עבודה זרה – הם אינם סוגדים לישו בנוסף לה' אלא כגילוי של ה'. איני בא כאן להכריע לגבי מעמדה ההלכתי של הנצרות, אולם דרוש בירור רציני בהרבה של משמעותה של עבודה זרה ושל תוכנה של האמונה הנוצרית כדי להבין את הנושא, ולענ"ד לא די בציטוט דברי הרמב"ם. שמעתי שהרב קאפח נשאל פעם לגבי מעמדו ההלכתי של מנזר מסוים הסמוך לירושלים, והשיב שאינו יודע במה בדיוק מאמינים אותם נזירים, ולכן סירב בעקשנות לפסוק בנושא. זוהי לענ"ד הגישה הראויה החותרת לברר את המציאות ולא להדביק עליה תוויות מוכנות מראש.
ומה לגבי האיסלם? אמנם הוא מייחד את הא-ל ללא דופי, כלשון הרמב"ם, אבל איזו דמות הוא מצייר לאל הזה? אם א-ללה אוהב את הרוצחים והמתאבדים, ומארגן להם אורגיות הוללות בגן עדן, בעודו דן לגיהנום של להבות נצח את כל מי שהחזיק באמונה אחרת – קשה להבין מה יכול להיות תפקידו של השטן בדת כזו… האם רק משום שמדובר באל אחד, אין האיסלם נחשב לעבודה זרה? ומה אם עובדי המולך היו טוענים שהמולך הוא האל האחד והיחיד ואין בלתו, האם לא היו נחשבים לעובדי ע"ז? האם כל אמונה מונותאיסטית יוצאת אוטומטית מגדר זה? אתמהה.
ועוד לא התייחסנו להינדואיזם, לבודהיזם ולשאר דתות המזרח הרחוק. אם ע"ז היא איסור כה חמור, מן הראוי לברר בצורה יסודית את הגדרותיה ואת המציאות כדי לדעת מהי משמעותו האמיתית לגבינו.
(ראה תשעו)
עבודה זרה – מהי ?
השארת תגובה