אבות, ב', ו'
"אַף הוּא רָאָה גֻּלְגֹּלֶת אַחַת שֶׁצָּפָה עַל פְּנֵי הַמַּיִם. אָמַר לָהּ: עַל דַּאֲטֵפְתְּ, אַטְפוּךְ; וְסוֹף מְטַיְּפַיִךְ יְטוּפוּן (על שהרגת נהרגת וסופו של מי שהרגך שייהרג)".
דברים רבים מסמלת הגולגולת עבור המין האנושי: את רעיון המוות, הסכנה, האפלה והריקבון וגם את רעיון החיים שנאצרו בתוכה. הגולגולת היא גם אות למרדף אחר הבלֵי העולם הזה, ותרבויות יוון ורומא ייחסו אותה לכרונוּס, סמל הזמן.
הלל הזקן מדבר אל גולגולת, מחווה תיאטרלית- פילוסופית- חינוכית, מוכרת בספרות.
אצטט מדבריו הפיוטיים של המלט, גיבור מחזהו של וויליאם שייקספיר, לגולגלתו של ליצן החצר:
"…צַר לִי עָלֶיךָ, יוֹרִיק הַמִּסְכֵּן!…אִישׁ־הֲתוּלִים עַד אֵין שִׁעוּר, בַּעַל־הַמְצָאָה מֵאֵין כָּמוֹהוּ; אַלְפֵי פְּעָמִים נְשָׂאַנִי עַל גַּבּוֹ; וְעַכְשָׁו – אַךְ לְגֹעַל לִי זִכְרוֹן הַדָּבָר! הַתִּעוּב שָׂם מַחֲנָק לִגְרוֹנִי. פֹה הָיוּ הַשְּׂפָתַיִם, אֲשֶׁר נָשַׁקְתִּי פְּעָמִים אֵין מִסְפָּר. אַיֵּה עַתָּה חִדּוּדֶיךָ, כִּרְכּוּרֶיךָ, פִּזְמוֹנֶיךָ, רִשְׁפֵּי צַהֲלוּלֶיךָ, אֲשֶׁר לְשִׁמְעָם הָיוּ כָּל הַמְסֻבִּים גּוֹעִים תָּמִיד בִּתְרוּעַת־צְחוֹק?… כֹּה נְפוּלוֹת הַלְּחָיַיִם? לֵךְ־לְךָ עַתָּה אֶל חֲדַר הַגְּבִירָה וֶאֱמֹר לָהּ, כִּי גַם אִם תַּרְבֶּה לְפַרְכֵּס פָּנֶיהָ כְּטֶפַח לָעֹבִי, הִנֵּה כָּכָה יִהְיֶה חִן־פָּנֶיהָ בְּאַחַד הַיָּמִים: בַּדַּח־נָא אֶת דַּעְתָּהּ בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה…" (המלט, תרגום: אברהם שלונסקי).
בדברי הלל מצוי הדהוד למגוון המשמעויות שמייצגת הגולגולת. כרוכים בהם מוות ומסתורין, זילוּת הגוף (גולגולת צפה) וחיים. ואולם הם מציעים גם פרשנות ומסר חדש: גולגולת = גלגל חוזר. במידה שאדם מודד, בה מודדין לו. מה שעשה אדם לאחרים – יקרה לו בעתיד, בדרך זו או אחרת. ומה שעשו לו, ישוב ויתקיים בבעליו.
דברי הלל, כמו דברי שייקספיר אחריו, אינם מופנים אל הגולגולת הדוממת, כי אם אלינו, החיים.
הלל יודע היטב כי מפגש עם גולגולת, על סמליה הרבים, מוציא בהכרח כל אדם מאזור הנוחות שלו ומעורר תחושת ייאוש, עצב, דחיה, חוסר אונים ואף העדר משמעות. אולם, הסתפקות בחוויה הרגשית, אין בה תוחלת. דע/י שיש דין ויש דיין בעולם, הוא אומר, ולמעשינו השלכות אישיות וחברתיות מגוונות וארוכות טווח.
את היית האדריכלית של חייך, אומר הלל לגולגולת הנזכרת במשנה. קבלת מרחב אפשרויות ובחרת להביא גל של הרג לעולם. הדברים הנוקבים מחדדים בי שאלה מאתגרת – מה מביא/ה ומגלגלת אני לעולם?
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(נשא תשפ"ב)