יעד שלא הושג במלואו אינו מוריד מחשיבות המאמץ
אבות ב, ה'
"הוּא הָיָה אוֹמֵר: אֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא, וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד, וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד, וְלֹא כָּל הַמַּרְבֶּה בִּסְחוֹרָה מַחְכִּים… וּבִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ".
מילותיו של הלל מסקרנות. מה פירוש האמירה: במקום שאין אנשים? לו היה מדובר בנוכחות פיסית חסרה, די היה לומר: "וּבִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת". ואולם כאן נאמר, "הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ".
שנים עשר פירושים מצאתי למילה "אִיש" במילון אבניאון. הרלוונטיים לעניינינו הם, לטעמי: גבורה ואומץ ואַ־מֶענטש (יידיש) – אדם ישר, ערכי והגון. לפיכך, פירוש דברי הלל במשנה: ברגע של חֶסֶר אנושי הבֵא/י למקום אנושיות.
לפני מספר ימים רואיינה ברדיו איילה סמוטריץ' (אחותו של…), צעירה באמצע שנות ה-20 לחייה, המנהלת ביד רמה את מתחם הסיוע הישראלי לפליטים אוקראינים בגבול פולין. איילה תיארה ברהיטות וברגש, כיצד מקום קר ושומם, אליו הגיעה עם חבריה מארגון 'הצלה ללא גבולות', הפך לכפר קטן, המספק צרכים מגוונים לפליטים, בעזרתם של ארגוני סיוע, תרומות ומתנדבים מכל העולם.
על מנת להיות אנשים אין אנו צריכים להקים משלחת או כפר. גם יד על הכתף, אוזן קשבת, שליחת מנת מזון לחולה, הסעת אדם מוגבל לביתו או מתן עצה חשובה ללא בקשת תמורה, הנם ביטויים של יושרה וערכיות. ועלינו, לדברי הלל – להשתדל.
ִהִשְׁתַּדֵּל – אומר הלל, ודבריו אינם המלצה, כפי שניתן אולי לחשוב. ההשתדלות בה הוא מדבר, רחוקה מלהיות תירוץ ומס שפתיים ועניינה השקעת מאמץ אישי (השתדל – התאמץ למען מטרה). הקריאה "השתדל" מורה לנו להגיב לצרכי החברה לא בייאוש ולא בהמתנה פאסיבית, אלא בהתגייסות פעילה ומאומצת למצוא מענה, גם מבלי לחכות למצטרפים ולמימון.
הִשְׁתַּדֵּל – ההצלחה אינה תלויה בהכרח בתוצאה. כבר במוטיבציה לתקן, הלל מזהה מדחֵף ומקור אנרגטי המזין את העשייה החברתית. יעד שלא הושג במלואו אינו מוריד מחשיבות המאמץ. "רציתי להיות טוב." במשפט יפיפה זה, סיכם הרב חנן פורת ז"ל את מסכת חייו.
תחילת המשנה מתארת מה אדם (בור, עם הארץ, בישן וקפדן) אינו יכול להיות. סופה מציין מה ראוי שכולנו כן נהיה.
אין אדם שיש לו תחליף, אין אדם שאין לו שעה, אומר הלל. אם נאמין בכך, יפתחו בפנינו עולמות של נתינה.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(במדבר תשפ"ב)