במקביל לארגון אוכל כשר בעת השהייה בחו"ל, חשוב לדאוג גם לכשרות האוכל בטיסה, במיוחד בטיסות שאורכות זמן רב. כמו בכל דבר, גם כאן הסוד טמון בהתארגנות מראש.
באופן כללי מומלץ שלא להסתמך רק על האוכל שיוגש במטוס, אלא להעלות לטיסה מעט אוכל קל. בפרט כאשר מדובר בטיסות ארוכות או עם ילדים.
המזון המוגש בחברות תעופה ישראליות (אל-על, ארקיע וישראייר) כשר, אך בחברות שאינן ישראליות יש להקפיד על הזמנת מזון כשר גם כאשר הטיסה יוצאת מהארץ. בטיסות עם נחיתת ביניים (קונקשן) יש להזמין מראש אוכל כשר/ מהדרין גם מהחברה של טיסת ההמשך.
ברוב המקרים רמת הכשרות המוצעת כברירת מחדל אינה גבוהה, לדוגמא: לעיתים 'מנות כשרות' מבושלות באופן שלספרדים נחשב כ'בישולי גויים', אין מקפידים בהן על 'חדש' או 'חלב גוים'. כדי לקבל מנות 'מהדרין' צריכים להזמינן לפחות 48 שעות מראש.
קל הרבה יותר לטפל בתקלות על הקרקע מאשר באוויר, ולכן כבר כשעושים 'צ'ק-אין' כדאי לוודא שההזמנה הכשרה נקלטה במערכת. בדרך כלל על כרטיסי הטיסה יופיעו האותיות KSML (Kosher Meal) -.
בעונת הקיץ העמוסה חברות הטיסה חוכרות מטוסים מחברות זרות, ולעיתים ישנו הסכם שותפות בין חברות וממילא מזמינים כרטיס מחברה אחת אך בפועל טסים עם חברת תעופה אחרת(Code Sharing). אפשר לוודא שאנו עולים על הטיסה שבה הוזמן האוכל הכשר בעבורנו באמצעות כרטיס הטיסה: בצד מספר הטיסה מופיע הקוד הבין לאומי של חברת התעופה, לדוגמא: בטיסה של אל-על יופיעו האותיות ,LY בארקיע קוד ,IZ ובישראייר קוד H6 . אם האותיות אינן תואמות לחברה שדרכה בוצעה ההזמנה – יש לוודא שוב את כשרות הארוחות בטיסה.
בדומה לכך, אם זוכים לשדרוג במחלקה במטוס – יש לוודא שהמנה הכשרה תגיע גם היא למושב החדש.
הזמנת ארוחה כשרה אינה כוללת השגחה על תהליך החימום במטוס. בחברות שמגישות גם מזון שאינו כשר מחממים את המנות הכשרות והטרפות יחד. גם כשהמנה מחוממת בנפרד שאריות מזון בתנור/ במיקרוגל עלולות לגעת באריזה והמנה תיאסר באכילה. לכן מנות כשרות חייבות בעטיפה כפולה וסגורה. אם מגלים שהמנה לא עטופה, זכותנו לבקש להחליף למנה כשרה אחרת (אם יש במטוס). מי שמרגיש בנוח יכול להעלות למטוס ניילון נצמד או נייר כסף ולבקש לעטוף את המנה פעמיים לפני הכנסתו לתנור.
(שופטים ץשעט)
כשרות בטיסה – אוכל מטוסים
השארת תגובה