Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל
Menu
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל

שיעור באופורטוניזם

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) י״ט באלול ה׳תש״פ (ספטמבר 8, 2020) 8:43 am אין תגובות

פרשת קורח הציתה את דמיונם של פרשני המקרא. במשך מאות שנים, הפכו בה והפכו בה, כל אחד לפי דרכו, ומצאו בה את שלבם חפץ. מחלוקת ושנאות, קנאה ותחרות, יצרים ומאבקי שררה. הכל, בכל מכל.
על פני הדברים, נראית טענתה של עדת קורח מוצדקת. היא נלחמת במינויים המשפחתיים של משה ואהרן, בעד כינונה של חברה דמוקרטית יותר, שוויונית יותר, צודקת יותר, שתפקידיה נמסרים למועמדים בזכות כישוריהם, לא בגלל קשריהם, קשרי המשפחה שלהם: "כי כל העדה כולם קדושים, ומדוע תתנשאו על קהל ה'?".
אם אמנם כך הוא, מה טעם הובילה מחלוקת זו לטרגדיה הנוראה, עד שבלעה הארץ את פיה ומחתה אנשים, נשים, טף ורכוש?
בבקשו להסביר את החטא הגדול, ביקש הרי"ד סולובייצ'יק לתלותו במניע שמצית את אש המחלוקת. אכן, גם לפני פרשת קורח ניכר העם בתלונותיו, עד כדי כך שלעתים נוצר הרושם כי בני ישראל היו "מתלוננים סדרתיים". אך במחלוקות האחרות, המניע לתלונה היה אובייקטיבי. כאשר פרעה רדף אחריהם על שפת ים סוף, פחד העם כי הוא הולך להשמיד אותם. ברפידים, לא היו לעם די מים לשתות; בחטא העגל העם חשש שמא משה לא ירד מן ההר והוא יוותר לבדו, כצאן ללא רועה.
בכל מאורעות אלה התלונה והמריבה לא נבעו ממניעים אידיאולוגיים. הם היו ספונטניים, לא מתוכננים ומחושבים היטב, אלא נבעו מרעב ומצמא, מפחד ויראה.
לא כן חטאם של קורח ועדתו. מחלוקת זו לא נועדה לסיפוק צרכים בסיסיים כמו לחם ומים, או להשקיט רעב ולהשכיח את המורא מפני האויב. המרד נועד למטרות שונות לחלוטין: שררה ושלטון, כוח ומשרות.
זאת ועוד: הפעם לא הייתה זו תלונה 'עממית', של העם כולו, אלא מרד של קבוצה נבחרת, מצומצמת, אליטיסטית. כמה מאות איש שנמנו עם האצולה האריסטוקראטית, בני האליטה-העילית החברתית. "כולם נשיאי עדה, קריאי מועד, אנשי שם". לא מרד ספונטני אלא ניסיון הפיכה מתוכנן היטב.
בפירושו לתורה, מפרש הרמב"ן שהמרד של קורח החל כאשר אהרן נתמנה להיות כהן גדול והלווים נתמנו לכהן במקדש. מאורע זה אירע שנה שלמה קודם, אך קורח הסווה וכבש את כעסו. הוא לא יצא נגד משה באותם רגעים, כי ידע שלא יצליח להטות את לב העם אליו, מחמת אהבתם למשה: "והִנֵה היו [=בני ישראל] אוהבים אותו [=את משה] כנפשם, ושומעים אליו. ואילו היה מורד על משה בזמן ההוא, היה העם סוקלים אותו".
קורח המתין אפוא בסבלנות ל"שעת הכושר". כאופורטוניסט מושבע ידע שזו בוא תבוא. וזו אכן באה מוקדם משציפה.
לדעת הרמב"ן לא לחינם הסמיכה תורה את חטא המרגלים לפרשת קורח, על אף שמבחינה היסטורית היה ביניהם פער של כשנה (זאת, בניגוד לדעת ה"אבן עזרא" שסבור כי המרד של קורח אירע בעקבות החלפת הבכורים בלויים).
לדעת הרמב"ן, חטא המרגלים והעונש שהשית הקב"ה על דור המדבר לבל יבוא אל הארץ אלא ינדוד ארבעים שנה במדבר יצר כר נוח למרד של קורח. באותה שעה נראו הבטחותיו של משה להביאם לארץ הבחירה רחוקות מתמיד.
התקווה הפכה לייאוש. וקורח ניצל זאת היטב.
כמורד מיומן, עשו קורח ובני עדתו שימוש בדמגוגיה זולה כדי להסית את לב ההמון. "המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר, כי תשתרר עלינו אף תשתרר. אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאתנו, ותיתן לנו נחלת שדה וכרם?".
לצד פירוש זה, מן הראוי לעיין גם בפרשנותם של חז"ל שתלו את החטא ב"שיקולים הזרים" שהנחו את המחלוקת. לא מחלוקת לשם שמים, אלא מחלוקת שתכליתה קניית שררה.
הסבר אחר נתלה בדרשת חז"ל (סנהדרין קט, סע"ב): "און בן פלת – אשתו הצילה אותו. אמרה לו: מה תועלת לך במחלוקת זו? … השקתה אותו יין, סתרה שערותיה, וישבה בפתח הבית. כל מי שבא ורואה אותה יושבת בפתח ושער ראשה פרוע – חוזר לאחוריו. בינתיים נבלעו קורח ועדתו". ללמדך, אומר א"מ הרב מנחם הכהן, בעל "תורת עם", ש'צדיקי' עדת קורח, דתן ואבירם, נזהרו מלהתקרב למקום בו ישבה אישה שלא כיסתה שערות ראשה, וברחו מפניה כמפני האש. אך אותם "קדושים" עצמם לא נמנעו מלהצית אש מחלוקת נגד משה רבנו, איש האלוקים, ונגד אהרן הכהן, משיח ה'. הווי אומר: כדי להיות "קדוש" באמת ובתמים, לא די בלבישת גלימת חכמים, במלמול פסוקים ובחלוקת קמעות, אלא יש לקיים כל האמור בפרשת "קדושים תהיו": לעשות חסד, לברוח מן הגזל והעושק, להימנע מעשיית עוול במשפט, ובעיקר להצניע לכת. "לא ברעש ה'".
בדרך דומה ביאר, על דרך הדרש, מו"ר הרב יהודה עמיטל ז"ל, ראש ישיבת "הר עציון", את מאמר חז"ל (ילקוט שמעוני מלכים, רי): "גדול מה שנאמר אצל עובדיהו ממה שנאמר אצל אברהם. אצל אברהם נאמר "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה", ואילו אצל עובדיהו נאמר "ועבדיהו היה ירא את ה' מאד" (מל"א יח, ג).
פירושם של דברים: אברהם אבינו היה "סתם" ירא שמים, הולך תמים ופועל צדק, בענווה, בצניעות. ואילו עבדיהו, שרו של בית אחאב, היה "ירא אלוקים מאד", מתגאה ומראה יראתו וענוותנותו לעיני כל, כאומר "ראו כמה צדיק אני". יראת שמים ו"קדושה", ראוי להם שייקנו במעשים ולא בדיבורים, מתוך ענווה, שפלות רוח וצניעות.
(קרח תשעה)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

והגית בו יומם ולילה
לחבר שמים וארץ
הביקורת על בית המשפט - מוגזמת?
הכל הולך אחר החיתום
אביעד הכהן

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

השבוע בעזרת נשים: רביטל ויטלזון יעקבס
עזרת נשים

השבוע בעזרת נשים: רביטל ויטלזון יעקבס

איך מוצאים אהבה בגיל השלישי?
המגזין

איך מוצאים אהבה בגיל השלישי?

השבוע בעזרת גברים: רמי לוי
עזרת גברים

השבוע בעזרת גברים: רמי לוי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 21 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ ב-60,000 עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: ליאת שוקרון

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל
Menu
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

היכן מתחילה ההלכה?

להמשך קריאה »

הבית כזירת מלחמה: בגלל התפיסות החדשות

להמשך קריאה »

העמדת מנהיג ציבור למשפט

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

תנאי שימוש

פנו אלינו

פורטל חדשות ועדכונים לציבור הדתי

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס