השבת אנו מתחילים את הקריאה בספר ויקרא המוכר גם בשמו התלמודי "תורת כהנים". אצל יהודי אתיופיה ספר ויקרא שמו הוא ኦሪት ፡ ዘሌዋውያን (אורית הלויים), ככל הנראה בהשפעת תרגום השבעים שנקרא ספר Leviticus "של הלווים". הכהנים יצגו את שלטון הא-ל. שלטון הכהנים בשיתוף הנבואה המשיך עד לתקופה מסוימת בהיסטוריה היהודית. על פי המקורות התלמודיים מעבר זה מתבצע בתקופת חורבן בית המקדש השני. "א"ר יוחנן מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות". הנבואה ניטלה מהם ועברה לתינוקות או שהנבואה ניטלה מן הנביאים והועברה אל החכמים (בבא בתרא יב א). אפשר לומר שהתהליך מתחיל מוקדם יותר. חלק מהחוקרים טוענים ששמואל הנביא מהווה גשר בין תקופת שלטון הא-ל (תאוקרטיה) לתקופת שלטון המלוכה. "וַיִּתְקַבְּצוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה…וַיֹּאמְרוּ…שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם". עד לרגע זה עם ישראל נשלט על ידי נביאים שמונו או נשלחו על ידיד ד'. וכעת העם מבקש שלטון פוליטי בדמות מלוכה.
מסורת ישראל הרבנית גילתה יחס אמביוולנטי כלפי משטר המלוכה. יש מחכמי ישראל שהתייחסו בשלילה למלוכה ולכל הפחות לא ראו אותה שיטת משטר בלעדית. לעומת הדעות השוללות את המשטר המלוכני, יש מחכמי ישראל הרבנית שרואים אותו בחיוב ואף מגדירים אותו כמצווה. יחס זה קיים אף ביחס לשלטון הכהונה.
על רקע זה נשאל מה דעת הקהילה בנושא? מה מעמדו של הקס? מה היא מקור סמכותו? מי נותן לו את הסמכות? הוא שופט? נביא? מלך? כהן? אולי מנהיג שנבחר באופן דמוקרטי?
אני נוהג לטעון במחקריי שקהילת ביתא ישראל מאופיינת בתפיסה תיאוצנטרית בה יש מקום להשגחה העליונה באופן בלעדי. הגאולה בעיני איש הדת האתיופי היא תוצר של כניעה מוחלטת לציווי אלוקי. וכן, הקהילה האתיופית, באופן מעורר השתאות, הצליחה לחבר בין כמעט כל סוגי השלטונות: הכוהני, המלכוני, התיאוקרטי והדמוקרטי. מאז ומעולם כונו המנהיגים הרוחניים של יהודי אתיופיה "כהנים". לא משום שהם צאצאי אהרן הכהן – בביתא ישראל אין כהנים ולוויים מיוחסים, כולם ישראלים – אלא משום ששימשו בתפקיד כאהרן הכהן בשעתו, בהיבט של התכונות הדרושות לשליח ציבור: אוהב שלום, עושה שלום, בעל שיעור קומה בהליכותיו, יודע תורה, פוסק הלכה בענייני דיומא, בעל יכולת השפעה, צנוע ומכובד. סמכויותיו של הקס הן: פוסק סופית בענייני משפט וצדקה, דיני אישות, דיני מזונות, דיני נפשות, דיני חברות, ענייני טומאה וטהרה, הוצאה של סוררים מהקהילה וקבלה של גרים ליהדות, מקריב קורבנות, מורה הדור וחזן תפילות.
שאלתי את דודי דניאל מנגשה ז"ל, שהיה תלמיד חכם, מהיכן שואב המנהיג הדתי באתיופיה את כוחו- מהכוח הדרשני או מכוח הייחוס? ומה כוחו לחדש? הוא ענה:
"כאשר אתה הולך בלילה חשוך ואינך יודע את הדרך, מה אתה עושה? מדליק נר. קס הוא הנר של הקהילה. מי הדריך את עם ישראל במדבר ביום וגם בלילה? ה' הלך איתם בלילה עם עמוד האש וביום עם עמוד ענן".
כהין קס ברהן יהייס נוהג לומר: "התורה באתיופיה נקראת אורית משום שהיא לפיד האור ומאירה לקהילה את הדרך שיילכו בה. הקסים הם שמחזיקים את הלפיד". כלומר, כוחו של הקס לא מגיע מכוח הפלפול, אלא מכוח האמונה וקבלת סמכותו. מעצם התפקיד. הקס הוא סוג של נביא. הוא נחשב לשליחו של א-לוהים ודבריו אמת. יהודי אתיופיה לא יקבלו את האמירה של חז"ל "חכם עדיף מנביא".
מי רשאי להיות קס ומה תפקידיו? מהו אופן הסמכתו לקס ומי המסמיך שלו? על פי עדותו של קס מנטסונט וונדה, יש שלושה שלבים בתהליך ההסמכה: בשלב הראשון התלמיד מקבל את ההסמכה מרבו האישי. בשלב השני יקבל את ההסמכה מהנזיר היהודי. לאחר מכן הקס מקבל קהילה. לאחר שירות הקהילה בכפר למשך שנה, הקהילה מקבלת אותו כקס. כלומר, מי שמסמיך את הקס כמנהיג רוחני של קהילה היא הקהילה עצמה, ולא הממסד. אבל ברגע שהיא מקבלת אותו כמנהיג רוחני, היא מקבלת אותו ללא כל עוררין. אותו קס שראשו עטוף במצנפת לבנה אוחז ב"מזמורי דוויד" (תהילים) או ב"מצהפה ק'דוס" (הספר הקדוש) וקורא בתוכו, היה דומה בעיני הקהילה למלאך צבאות.
המודל האתיופי לשלטון הקס הוא חיבור מעורר השתאות בין השלטון הכוהני, המלכוני, הדמוקרטי והתיאוקרטי. ההסמכה למלוך ולכהן כקס מתאפשרת דרך הסמכתו על ידי הנזיר/הכהן. קבלתו כמנהיג בפועל מתרחשת על ידי הקהילה/העם ומשם והלאה הוא נחשב כמלאך צבאות. ויתקיים בהם מה שנאמר בנביא מלאכי ועל כך דרשו חז"ל "א"ר יוחנן מאי דכתיב (מלאכי ב, ז) 'כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא'. אם דומה הרב למלאך ה' יבקשו תורה מפיו ואם לאו אל יבקשו תורה מפיו. הקסים לדרך ארץ ודמו בעיננו למלאך ה' צבאות. זכינו לבקש מהם הדרכה והיו הם לנו לאור על ידי האורית.
(ויקרא תשפ"א)