הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת
קלנועיות משרתות היטב את אלה המתקשים בהליכה למרחק. ללא הקלנועית, אנשים אלה עלולים להיות מנותקים במידה רבה מהחברה, עצמאותם נפגעת והם תלויים באחרים.
על מנת לאפשר שימוש בשבת בקלנועית, פותח במכון צמת פיקוד שבת, לפני כמה עשרות שנים, וקיבל את הסכמתם של גדולי הפוסקים. מנגנון פיקוד השבת מתבסס על עקרון הפעלת עקיפין (גרמא) ועל עקרון 'שינוי זרם'.
הקלנועית משתמשת במנוע חשמלי, מצבר הקלנועית מוגבל בשעות שימוש, ועל כן, לפני ולאחר כל שימוש מפעילים ומנתקים אותו, מה שאסור ע"פ ההלכה בשבת. מנגנון צמת משתמש בפיקוד גרמא, כך שלחיצת ההפעלה או הכיבוי לא פוגשת חשמל כלל, הלחיצה מכנית לכל דבר, אחת לכמה שניות סורק בודק את מצב המפסק, ובהתאם לכך מחבר אות מנתק, בעצמו, את המעגל החשמלי. פעולת גרמא נאסרה בשבת מדברי חכמים, ומותרת רק לרפואה ובטחון.
לעומת זאת, שינוי של זרם חשמלי קיים מותר בשבת. ועל כן, שינוי מהירות הנסיעה מתבצעת תוך שימוש בעקרון זה, המותר לכל אדם.
ב- moving life פיתחו מנגנון המשתמש בחשמל בדרך שונה, ועל כן הוא מסוגל לפעול במשך שבת שלימה ברציפות. הגלגלים נוסעים כמה מ"מ קדימה ואחורה ברציפות. כאשר המשתמש רוצה לנסוע, עליו רק לשנות את המהירות ובכך הוא מגיע למחוז חפצו. דרך שימוש זו, חלקה על פי ההלכה, וכשרה לכתחילה לכל נזקק.