חיוב קביעת מזוזה מנוסח בתורה "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך". פשטם של דברים הוא שהמזוזה צריכה להיות על הבית ועל השערים החיצוניים שלו. המזוזה אמורה להיות מוצבת במרחב הלימינאלי שבין הפנים לחוץ, להוות תזכורת לאדם שנכנס ויוצא מהבית למציאות ה' ואחדותו. אם מוסיפים לכך את ההבנה שהמזוזה מגינה על השוהים בתוך הבית, קל וחומר שאין טעם לשים יותר ממזוזה אחת רק בפתח הבית. היא שומרת ומגינה על כלל השוהים בבית, כולל אלו שבחדרים הפנימיים.
אך להלכה איננו נוהגים כן. הרמב"ם פוסק (מזוזה ו, י) ש"חדר שבבית אפילו חדר בחדר חייב לעשות מזוזה על שער החדר הפנימי ועל שער החדר החיצון ועל שער הבית שכולן עשויין לדירה וקבועין". כלומר, כל חדר שנועד למגורים חייב במזוזה, ואפילו הוא חדר פנימי. קביעה זו הנה מאד משמעותית מבחינה כלכלית במיוחד כיום. אם בעבר היום בבתים חדר אחד או שניים לכל היותר, כיום בבתים ישנם ארבעה וחמישה ואפילו שישה חדרים. כך יוצא שבמקום להציב רק מזוזה אחת בבית, שעלותה כמאה וחמישים שקלים, אדם נדרש לקבוע כיום מזוזות רבות, שעלותן יכולה להגיע למאות רבות של שקלים.
אבל כאמור, לשון המצווה וגם ההיגיון שמאחוריה, מורים אחרת. ייתכן שהדבר נבע מכך שחובת הנחת המזוזה הצטמצמה משתי מזוזות הפתח למזוזה אחת, כפי שראינו בעבר, מה שהפך את לשון הרבים ("מזוזות") למכוונת לכלל חדרי הבית. בכל מקרה, מסתבר שלמרות ההלכה הפסוקה והברורה בנושא, אותה הבנה ראשונית במצווה, לא נעלמה לגמרי.
במסורת הפסיקה האשכנזית אנו מוצאים עדות לכך שרבים נהגו להניח רק מזוזה אחת בפתח הבית ולא בכל חדר, דבר שעורר את התנגדות הפוסקים. כך למשל מובא אצל ר' משה איסרליש בחיבורו דרכי משה (יורה דעה רפו) בשם המהרי"ל, והוא אף הביא את הדברים בשולחן ערוך (יורה דעה רפז, ב): "המנהג נתפשט במדינות אלו דרוב עולם סומכין על מזוזה אחת שעושין על פתח בתיהם, ואינו נכון, ואין להם על מה שיסמוכו, לכן כל ירא שמים יתקן ביתו כדינו בכל הפתחים החייבים".
למרות ההתנגדות, מסתבר שעדיין המשיכו לאחוז במנהג הזה. בשו"ת דברי יציב של האדמו"ר הקודם מצאנז (יורה דעה קצא) מובאת שאלה על אותם הנוהגים להניח מזוזה רק על הפתח החיצון לבית. כדי ללמד עליהם זכות, האדמו"ר מעלה את האפשרות שהחיוב לשים מזוזה בכל חדר הוא רק מדרבנן ואילו מן התורה די בדלת הראשית. האדמו"ר אינו נוקט כך הלכה למעשה, ואולם האפשרות שהוא מעלה עדיין קיימת.
להלכה אנו קובעים להניח מזוזה בכל חדר בבית, ואולם אין הדבר מכחיש את האפשרות שהיתה התפתחות מעניינת במצווה גם בעניין הזה. לי אין ספק, שבין כה ובין כה, המזוזה המרכזית של הבית היא זו שבדלת הכניסה הראשית. לדעתי, בה יש להדר ולהשקיע במיוחד, יותר מן השאר.
(נשא תשפ"א)