זעקתה של הגר מהדהדת לא רק אצל הקב"ה, אלא למעשה אצל יצחק ואצל זרעו אחריו
יצחק ורבקה לא הכירו ואז החליטו להינשא. סדר הדברים היה הפוך: השליח נשלח להביא אישה ליצחק, מקבל את הסכמתה והסכמת משפחתה, ומביא אותה כבר ככלה לבית אברהם ויצחק. רגע המפגש הראשון ביניהם, דוקא לאחר שהכל כבר הוסכם ונחתם, הופך לפיכך לרגע דרמטי במיוחד. התורה מציירת בצבעים חיים את תמונת המפגש – מהיכן בא יצחק, מה עשה באותו רגע, מה היתה שאלת רבקה למראה הגבר הלא מוכר, וכיצד הגיבה כשהבינה שהוא האיש שיועדה לו.
אנחנו יודעים מהיכן מגיעה רבקה, ומהו המסע שלה רגע לפני המפגש. מהיכן בא יצחק?
"וְיִצְחָק֙ בָּ֣א מִבּ֔וֹא בְּאֵ֥ר לַחַ֖י רֹאִ֑י וְה֥וּא יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֥רֶץ הַנֶּֽגֶב: וַיֵּצֵ֥א יִצְחָ֛ק לָשׂ֥וּחַ בַּשָּׂדֶ֖ה לִפְנ֣וֹת עָ֑רֶב וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּ֥ה גְמַלִּ֖ים בָּאִֽים". על כך אומר המדרש (ב"ר ס): "ויצחק בא מבוא, אתא ממיתא, ולהיכן הלך, באר לחי רואי, הלך להביא את הגר אותה שישבה על הבאר ואמרה לחי העולמים ראה בעלבוני".
יצחק בא מבוא – הוא בא מלהביא. את מי ומאיפה? את הגר (אולי כדי להינשא לאברהם בשנית) מבאר לחי רואי, הבאר שנקראה על שם תפילתה, מצוקתה, ומענה ה' אליה: "וַתִּקְרָא שֵׁם ה' הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי: עַל כֵּן קָרָא לַבְּאֵר בְּאֵר לַחַי רֹאִי".
מיד אחרי דברים אלה, מופיע מדרש מפורסם על תפילת יצחק: "ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב. אין שיחה אלא תפלה שנאמר (תהלים קב) תפלה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו וכן הוא אומר (שם נה) ערב ובוקר וצהרים אשיחה וגו'".
סמיכות העניינים במדרש מספרת סיפור מרתק על תפילתו של יצחק: תפילתו מתרחשת מיד אחרי ההליכה לבאר לחי רואי, מקום הזעקה של הגר. זעקתה מהדהדת לא רק אצל הקב"ה, אלא למעשה אצל יצחק ואצל זרעו אחריו. לא רק סמיכות עקידת יצחק ומות שרה נמסכות אל הבית שיקים יצחק, אלא גם סמיכות גירושה, מסעה ונישואיה מחדש של הגר. משם בא יצחק אל רגע המפגש עם רבקה: מבאר לחי רואי הוא יוצא לשוח בשדה ובתפילתו, וכך רואה אותו רבקה: "ותשא רבקה את עיניה ותרא את יצחק, א"ר הונא: צפת(ה) שידו שטוחה בתפלה. אמרה: ודאי אדם גדול הוא. לכך שאלה עליו".
תפילתו של יצחק מקרינה עכשיו אל רבקה, וגורמת לה להתפעלות מן האיש המתפלל, מן האיש ההולך בשדה התפילה: "מִֽי־הָאִ֤ישׁ הַלָּזֶה֙ הַהֹלֵ֤ךְ בַּשָּׂדֶה֙ לִקְרָאתֵ֔נוּ".
את הסוד הזה של הדהוד תפילות שונות לתפילה אחת גדולה הנוכחת בחיים, יגלו יצחק ורבקה כשיתפללו לילד, זה לנוכח זו.
(חיי שרה תשפ"ב)