גדולת החולמים הגדולים היא ביכולתם לחבר חלום גדול למציאות, וביכולתם לחבר את המציאות לחלומות גדולים
אין לך אוורירי וחמקמק כחלום, ואין לך מוצק ויציב כחלום. זה כוחו וזו חולשתו.
פעמים רבות כל כך אנחנו מנסים להיזכר בחלום שחלמנו- והוא נעלם ובורח מאיתנו כרוח נושבת וכחלום יעוף, ומתאדה אל חלל השכחה.
ופעמים רבות כל כך אנו מגלים שהמניע הגדול של חיינו הוא החלום, והוא כולו חי, יציב, נוכח, רלוונטי ומשמעותי.
אז מהו בעצם החלום?
החלום הוא בו זמנית המקום ממנו באת, המקום בו אתה נמצא, והמקום אליו אתה שואף. הוא בא ממקום עמוק בתודעה ושואף אל מקום גבוה בנשמה. הוא מבטא רבדים עמוקים וכמוסים באישיות, ומניע אל פסגות גבוהות במציאות.
ספר בראשית, הרצוף בחולמים ובחלומות, בתעלומות ובפתרונות, מוביל אותנו אל מימדים ומחוזות שמחוץ לתובנות הנגלות והפשוטות, אל עולמות קסומים ועלומים של חלומות וחולמים.
יש פעמים וחלומות שווא ידברו, ולעומתן, יש וחלומות משנים מציאות מקצה לקצה.
פרשת ויצא מפגישה אותנו עם האב השלישי יעקב, ועם החלום הגדול שמאז שנגלה ליעקב בלילה- הפך להיות אתגר לכל אדם ולאומה כולה. אתגר החיבור בין החלום למציאות, אתגר החיבור בין שמים וארץ, אתגר תובנת מהלך החיים, והמצופה מהאדם.
כולם חולמים ומחפשים פתרונים- יעקב ויוסף, פרעה ושריו, וכן הלאה לאורכו ולרוחבו של ספר בראשית- וכולם מנסים לגעת בחלום, ולהבין את משמעותו ואת מגמתו.
'וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה'. אוי לו לחולם שכל הווייתו ניצבת ומוצבת חומרית רק ארצה ללא חיבור לשמיים, ואוי לו לחולם שמציאותו היא דמיונית, מנותקת ומרחפת ללא כל חיבור לארץ, ולמציאות החיים כאן ועכשיו על פני האדמה.
גדולת החולמים הגדולים היא ביכולתם לחבר חלום גדול למציאות, וביכולתם לחבר את המציאות לחלומות גדולים. כך החלומות, החולמים והמציאות פוסעים שלובי זרוע זה בצד זה, מחוברים זה לזה, צועדים אל עבר הגשמת החלום, בכלים ארציים, על פי החוקים וכללי המשחק האנושיים.
כך לשונו הציורית של מייסד וראש ישיבות בני עקיבא הרב משה צבי נריה זצ"ל, איש שזכה לחלום בגדול, ולהגשים את חלומותיו, שיצרו מהפכה של ממש בעולם החינוך היהודי, עם השפעה לדורות רבים: "גדולים החולמים חלומות והופכים חלומות למציאות. גדולים העוסקים במעשים קטנים והופכים את המעשים לגדולים. אבל הקטנים החולמים על גדולות ואינם עוסקים אפילו בקטנות, אין להם עולם, שכן החלומות נשארים בחלומם, הקטנים בקטנותם, והעולם תוהו ובוהו…".
חלום יכול להיות בו זמנית הדבר הכי לא ריאלי, והדבר הכי מעשי, הדבר הכי מתסכל והדבר הכי מתגמל. זה יופיו והדרו של החלום, וזה מקור חולשתו.
עם ישראל לדורותיו ולתפוצותיו מספר בראשית עד סוף ספר דברים, מתחילת ההיסטוריה ועד היום הוא עם של חולמים. חולמים ומגשימים.
במילים הישראליות המבטאות את מאבקי דורנו, כתב דידי מנוסי את השיר המיתולוגי- 'מי שחלם והתגשם לו החלום
מי שלחם עד ששמע קול מנצחים', שיר המתכתב ישירות עם מילותיו של משורר תהלים על העם החולם, הזוכה לראות בהתגשמות חלומותיו: 'בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים'.
[מוקדש לחתן בר המצווה ישי יעקבסון, בתפילה שיזכה להגשים חלומותיו לטובה, בבריאות ובשמחה].
(ויצא תשפ"ב)