גם אחרי משבר גדול ניתן לחדש את הברית. התורה מבטאת בצורה משמעותית את הדבר, בכך שבסוף הפרשה שלנו היא שבה אל ספר הברית שאנו מכירים מפרשת משפטים, ובאופן עקרוני חוזרת על אותם דברים ממש. הסיום של "רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱ-לֹהֶיךָ, לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" מזכיר לעולם את אותם הפסוקים, אולם למעשה מדובר בחזרה על פרשיה שלמה, שעוסקת באותם דברים ממש. אמנם, יש הבדלים, ורבים עסקו בהבדלים אלה, אולם חשוב יותר לשים לב בראש ובראשונה לכך שמדובר באותה פרשה.
ומדוע? כי חטא העגל עלול היה להביא לגט כריתות בין הקב"ה ובין כנסת ישראל. "עלובה כלה מזנה בתוך חופתה" (שבת פח ע"ב), ומעשה האמירה של "אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים" שנאמר בסך הכל ארבעים יום לאחר מעמד הר סיני הוא נפילה לתהום עמוקה שיוצרת משבר שלעתים בלתי ניתן לתיקון. ואף על פי כן, לא פחות מאשר העיסוק העיקרי בחטא עצמו, צריך לעסוק ביכולת לבנות מחדש את הקשר שבין הקב"ה ועם ישראל.
בניה מחודשת זו אינה פשוטה. יש בה לשון של בקשת רחמים וחסד מאת ריבונו של עולם; מוצבת גם הטענה כי השיקום אינו אינטרס של עם ישראל בלבד, אלא "למה יאמרו מצרים לאמור ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה"; יש בה גם דברים קשים של משה רבנו "ואם אין – מחני נא מספרך אשר כתבת"; יש בה הצעה לריכוך הקשר: "וְשָׁלַחְתִּי לְפָנֶיךָ מַלְאָךְ וְגֵרַשְׁתִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי. אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אַתָּה פֶּן אֲכֶלְךָ בַּדָּרֶךְ", ועוד. ובסיום כל התהליך הארוך והמורכב הזה אנו מוצאים את עצמנו מצווים מחדש במצוות הקשורות לברית זו, וממשיכים בהליכה לקראת ארץ ישראל
הרבה דברים אנו למדים מחידוש הברית. בראש ובראשונה – על הקשר עם ריבונו של עולם. העובדה שגם כשמתחוללת נפילה לתהום עמוקה, וגם כשמתרחשת בגידה נוראה, ניתן להקים מחדש את עולם התיקון ואת עולם התשובה – היא חשובה ביותר. פעמים רבות, ההתרחקות מהקב"ה נובעת מחוויית נפילה, שיוצרת חוסר אמונה בדבר האפשרות לתקן ולבנות מחדש, ותחושה זו עצמה מדרדרת את האדם למקום עמוק יותר, שהלוא אם לא ניתן להתחדש מה טעם יש בהישארות במקום הנמוך. ואילו אנו למדים מפרשה זו כי אפילו לאחר חטא העגל – ניתן לקום, ולקיים "שבע יפול צדיק – וקם".
והדבר חשוב גם ליחסי בין אדם לחברו, ובין תנועה זו לתנועה אחרת. משבר אמון הוא קשה מאוד לתיקון – אבל הוא אפשרי. במקום בו יש רצון עמוק משני הצדדים לקומם אותו, במקום בו מוכנים להסתכן מחדש בנתינת אמון וברצון המשותף למסע, במקום בו מקבלים על עצמנו מחדש את הכללים המאפשרים את הבניין ואת היצירה בדברים החשובים והעיקריים – שם אכן ניתן לעצור את הנפילה מטה מטה, ולהפוך את הכיוון לעולם התיקון.
(כי תשא תשפ"ב)