הבגד יכול לחולל שינוי גם באדם עצמו ולא רק בתדמית שלו כלפי חוץ
בפרשתנו חוזרת התורה על המפרט המדויק של בגדי הכוהנים. התורה מייחסת חשיבות גדולה לבגד כחלק בלתי נפרד ממארג הקדושה של בניית המשכן. יש משפט עממי האומר: "הבגד עושה את האדם", לאמור, כאשר אדם מעונין לאמץ תדמית מסוימת עליו לבחור בבגדים מתאימים.
ניתן לומר שלבגדי הכהונה היה תפקיד דומה וכך נאמר: "וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ… לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת", ומסביר הרמב"ן: "לכבוד ולתפארת שיהיה נכבד ומפואר במלבושים נכבדים ומפוארים, כמו שאמר הכתוב כחתן יכהן פאר כי אלה הבגדים לבושי מלכות הן".
הכהן הגדול מייצג את השכינה בפני העם ולכן ראוי שיהיה לבוש בבגדי מלכות. יש צורך שהעם יכיר במעמדו ותפקידו. כך גם ניתן להבין את ההלכה: "בזמן שבגדיהם עליהם כהונתם עליהם, אין בגדיהם עליהם אין כהונתם עליהם" (זבחים יז ע"ב). לאמור, כהן ללא בגדי כהונה אינו נחשב לכהן, משום שתפקידו לא מסתכם רק בעבודת המקדש אלא גם בייצוגה של השכינה בפני העם. רק ביום הכיפורים שנכנס הכהן הגדול לפני ולפנים צריך לפשוט את בגדי המלכות ולהיכנס בהכנעה בבגדי לבן פשוטים.
אולם, ניתן להסביר באופן אחר את ייחודם של בגדי הכהונה. ישנם מחקרים שהצביעו על כך שהבגד יכול לחולל שינוי גם באדם עצמו ולא רק בתדמית שלו כלפי חוץ. השפעת הבגד על האדם עצמו הודגמה בניסוי שבו נבדקו אנשים שלבשו חלוק לבן, שדימה עבורם "חלוק של רופא". תוצאות המחקר הראו שאותם אנשים ביצעו את המטלות שהוטלו עליהם בצורה איכותית וטובה יותר. ייתכן, אם כן, שהבגד גורם לאדם להפיק מעצמו איכויות טובות יותר גם כאשר אינו מודע לכך. על בסיס רעיון זה ניתן להניח, שכאשר הכהן לבש את בגדי השרד, על כל פריטי הקדושה המשובצים בהם, תרם הדבר לכהן עצמו בעבודת המקדש. דומה שלכך התכוון הרש"ר הירש: "משמעות בגדי הכהונה איננה כלפי חוץ, למראית עיני אחרים – אלא כלפי פנים, לתודעת הכהן עצמו".
את החשיבות והתועלת שבבגדים כבר מצאנו אצל האדם הראשון. עשיית הבגד היתה תוצאה ישירה של הבחנה בין טוב לרע: "וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת". אולם בסופו של דבר, עשה הקב"ה בגדים יותר ראויים לאדם: "וַיַּעַשׂ… לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם". ודרשו חז"ל: "מהו כתנות עור, בגדי כהונה גדולה שהלבישן הקדוש ברוך הוא". הבגדים עיצבו את אדם וחוה כאנשים. אל לנו לזלזל בבגדים אלא עלינו לבחור בקפידה בגדים מתאימים וראויים, שישקפו את זהותנו הפנימית ותדמיתנו החיצונית כאחד.
(פקודי תשפ"ב)