בפועל, כולם רואים את עצמם כיהודים עד היום והם עדיין יכולים לקבוע לפי הירח מתי חל יום כיפור שאותו הם מקפידים לשמור
ב-25 ליוני 1924, (סיון תרפ"ד), ראשי הקהילה היהודית בליסבון שלחו מכתב העוסק במעמדם של האנוסים בפורטוגל לראשון לציון הרב יעקב מאיר, המהווה מסמך ייחודי בהיסטוריה של העם היהודי. תשובתו של הרב יעקב מאיר, לא איחרה לבוא. ב-12 לאוגוסט 1924 הוא שלח את תשובתו לחברי הקהילה. המכתבים נכתבו בצרפתית והם מתפרסמים כאן לראשונה תודות למחקר שנערך על ידי הרב ד"ר תומר קורינאלדי וזוהר גימאראס קורינאלדי (בנו וכלתו של ידידי הטוב פרופ' קורינלדי ז"ל שבימים אלו מלאו שלושים לפטירתו ועסק רבות בנושא האנוסים ובחידת הזהות היהודית). המכתב שנשלח לפני פחות ממאה שנה, מתאר נאמנה את הימצאותם של האנוסים ואת תחושותיהם ותחושת הקהילה היהודית בליסבון. זהו מסמך היסטורי חשוב ומרגש.
כבוד הרב הראשי יעקב מאיר
הרב הראשי לפלשתינה ונשיא ביה"ד, ירושלים
אנו פונים אל הרב בכדי לבקש בשם הועד שלנו, להאיר את עינינו בעצותיך החכמות אודות נושא שנראה לנו מאד מעניין וחשוב וללא ספק יעניין גם אותך. כפי שאתה יודע, בעת הגירוש מפורטוגל במאה השש עשרה, אחים רבים בני דת משה התנצרו כדי להינצל מהדברים האיומים של האינקוויזיציה והעלייה על המוקד. ההתנצרות הייתה רק כלפי חוץ ובלבם השתמרה אהבה רבה ומסירות לדת אבותינו. כיום ישנם בפורטוגל רבים מצאצאי אותם אנשים מסכנים, אשר עד היום נושאים בלבם רגשות עמוקים כלפי אמונת אבותיהם. גם אם הם עברו הטבלה לנצרות והם התחתנו בכנסיה לפי הדת הקתולית וקבורים כמאמינים של אותה דת, הם עדיין רואים את עצמם כיהודים אמתיים. בפועל, כולם רואים את עצמם כיהודים עד היום והם עדיין יכולים לקבוע לפי הירח מתי חל יום כיפור שאותו הם מקפידים לשמור. הם ממלמלים מספר תפילות שנמסרו להם מאבותיהם בעברית, למרות שאנו מתקשים להבין את מה שהם אומרים מכיוון שהמילים הללו הן מילים לא מובנות – הם בעצמם לא מבינים את משמעות המילים – ולמרות זאת הם אומרים אותן בכוונה גדולה.
הם מדברים הרבה על השיבה לירושלים וכיוון שהם הפכו להיות בורים ועמי הארץ בדתנו, הם מתפלאים כשאחד מחברי הקהילה מסביר להם על קיום המצוות והטקסים הדתיים. למען האמת הם רואים את עצמם לגמרי יהודים גם ללא צורך להוסיף על זה דבר. הדת שלהם היא האמונה החיה אצלם שנשתמרה מדור לדור. כיום, כשרוח חרות האדם והלאומים נושבת ברחבי העולם, שבירת השלשלאות ע"י הציביליזציה המודרנית הובילה את הדמויות המובילות בקהילת המאראנוס להאמין שכבר אין סיבה להמשיך להחביא את רגשותיהם ומחשבותיהם מאחורי מסכות והם מבקשים להצהיר על עצמם בפתיחות כבנים לעם היהודי העתיק, אליה מעולם לא הפסיקו להשתייך בליבם ובנשמתם, ומעוניינים למול את בניהם. בכדי למול ילד, הקהילה היהודית צריכה לתת רשות למוהל ובלי אישור זה אסור למוהל למול גם את בניהם של אותם אנשים הקרויים הנוצרים החדשים, או מאראנוס.
כבוד הרב, מה צריכה להיות ההנהגה שלנו אם הם פונים אלינו? בוודאי שהם זוכים לסימפטיה שלנו והמקרה שלהם נראה לנו מאד מעניין, אבל האם אנו צריכים להכניס לחיק היהדות עוד אנשים חדשים בתנאים מיוחדים? גם אם הם גרים באזורים מרוחקים מכל תרבות יהודית, אנשים שבפועל יכולים, ביום מן הימים, לעזוב את הדת שלנו מתוך אדישות או מתוך חוסר עניין במצוות תורתנו הקדושה? ברצוני לציין שכאן במדינת פורטוגל, למרות שהמקום מאד ליברלי, בעבר המקום היה מאד לא סובלני ויכול להתהפך שוב ולהיות לא סובלני כלפי יהודים, מכיוון שהמפלגה הנוצרית חיה ונושמת, ואם אנחנו נגייר באופן המוני, זה יכול לעורר את הגישה האנטישמית כלפי היהודים.
לאחר הצגת כל הנתונים האלה אבקש אם תוכלו להדריך אותנו בדרך הנכונה שיש ללכת בה בנושא נכבד זה.
בברכה והוקרה, נשיא הקהילה בליסבון.
תשובתו של הרב יעקב מאיר:
כבוד נשיא הקהילה היהודית בליסבון,
בתשובה למכתבך בדבר האנוסים הפונים אליכם, אני שמח להודיע לך שהמאראנוס – אנוסים (שהתנצרו בעל כורחם) נחשבים לישראלים [יהודים] והקהילה שלך צריכה למלא את בקשתם ולמול את ילדיהם מבלי לחשוש שאולי לעתיד הם יוכלו לחזור ולשוב לדרכם הקודמת, למרות שאני יודע שחסרה להם אמונה דתית וקיום מצוות. באשר החשש שאתה מביע, שהשבה מסיבית של אותם מאראנים יכולה אולי להביא לידי אנטישמיות, אני מאמין שאם מצב זה יתממש, אפשר יהיה ליצור קשר עם הארגונים הציונים והמוסדות הלאומיים כדי שיעשו את כל הנדרש כדי להעלותם לפלשתינה. אנחנו גם נשמח מאד לעזור לך בכל המהלכים האלה ולצורך כך אבקש לכתוב לי את כל הפרטים הדרושים ובכמה אנשים מדובר אם יתברר שהם יצטרכו לעלות לארץ.
ברגשי תודה.
הרב יעקב מאיר.
(צו תשפ"ב)