אדם לומד, הוא זה הקשוב לסביבה ומשתדל לשכללה
אבות ב, ה'
"הוּא הָיָה אוֹמֵר: … וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד, וְלֹא כָּל הַמַּרְבֶּה בִּסְחוֹרָה מַחְכִּים. וּבִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ…"
"מהי למידה?" – בשאלה זו אני נוהגת לפתוח את אחת מהרצאותיי בקורס "מבוא לפסיכולוגיה", באקדמיה ומחוצה לה. תשובות הסטודנטים כוללות על פי רוב משפטים כמו: "רכישה של ידע חדש", "בית ספר", "אוניברסיטה", "חומר", "תעודות" ו"מורה".
הפסיכולוגיה מגדירה את המושג "למידה" באופן רחב הרבה יותר: "שינוי קבוע בהתנהגות כתוצאה מניסיון" (אתר Quizlet). השינוי יכול להתרחש בהתנהגות הגלויה אך גם בהתנהגות הסמויה – כגון שינוי בתפישת העולם שלנו. שינוי סמוי ייחשף, כשתידרש מאתנו פעולה או תגובה לדרישות המציאות.
למידה מחייבת שינוי קבוע ולא בר חלוף. יציבות השינוי מעידה שהלמידה הופנמה על ידינו מבחינה שכלית ו/או רגשית. ובאשר לניסיון – למידה הינה פרי של התנסות אישית אקטיבית, אך אפשר שתתרחש בעקבות התנסות עקיפה ופסיבית, המערבת צפייה באחרים, קבלת הסבר וכדומה.
"לֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד" – ביישן הוא אדם הנבוך בחברת אנשים. ו"לֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד" – הקפדן, דקדקן ומחמיר. "וְלֹא כָּל הַמַּרְבֶּה בִּסְחוֹרָה מַחְכִּים" – המרבה בסחורה הוא אדם שצבר ואגר ידע רב, אך לא עיבדו או גיבשו לכדי מידע מסודר, נגיש ומחולל שינוי תודעתי.
למידה ולימוד אינם מתקיימים בשלושה טיפוסים אלו, אומר לנו הלל. הללו, עסוקים בנראוּת חברתית ובנראוּת הטקסט (הביישן, חושש לבלוט או לטעות. המרבה בסחורה, עסוק ביצירת רושם של ידען. והקפדן, עניינו כתרי אותיות) ואינם קשובים למהות הכתוב ופנימיותו ולנפש התלמיד הניצבת וחשופה מולו.
מורה שאינו רואה את תלמידיו, על אופיים, תשוקותיהם, שאיפותיהם ויופי נשמתם, תלמיד החושש להיתפש טועה, חסר ידע או חלילה נלהב מדי, סטודנט המוצף חומר לימודי וחש שמאבד את אחיזתו בו – התנסויות מוכרות אלה, מרחיקות וחוסמות תהליכי שינוי ולמידה.
סיפא המשנה, לה אקדיש את הטור הבא, נוטעת בנו תקוות לימוד מחודשת, בהציעה גישה ופילוסופיית חיים המחליפה את אסטרטגיית הקפדנות, התחרות ואגירת החומר והמידע. "וּבִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ": למידה אמיתית מתרחשת בזירה הערכית. אדם לומד, הוא זה הקשוב לסביבה. אך במקום לחשוש ממנה, לבלוע אותה או לחבוט בה, הוא משתדל לרפאותה ולשכללה.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(בחוקותי תשפ"ב)