Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

דעת המיעוט בתוך דעת הרוב

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) ט״ו בסיון ה׳תשפ״ב (יוני 14, 2022) 9:30 am אין תגובות

מעבר לרשות – ואולי לחובה – שיש לכל אדם לבטא את דעתו, אפילו דעת יחיד היא, אין לבטל לחלוטין דעה כלשהי

 

"תורת המנהיגות" בתנ"ך מזמנת ללומד אותה מסע מרתק בין מסורות ודגמים שונים של הנהגה.

לצד הנהגת יחיד דוגמת זו של משה רבנו, השופטים והמלכים למיניהם, מוצגים לנו לא אחת דגמים של "הנהגת יַחַד", הנהגה קיבוצית-קולקטיבית שניזונה מקבוצה של אנשים, דוגמת "שבעים הזקנים" או – בדורות מאוחרים יותר, בקהילות ישראל למיניהן ולסוגיהן – הנהגה של "מועצת זקנים" או "שבעת טובי העיר". וכך, עד ימינו, שבה לעתים קיימת הנהגת "יַחְדָה" או "נֶגְדָה", קואליציה ואופוזיציה המורכבות ממספר רב של 'מפלגות' ו'סיעות', ולעתים גם מרסיסיהן, שבהן "כל אחד מלך" ובכוחו לכפוף את הרוב לרצונותיו.

לכל אחד מן הדגמים יתרונות וחסרונות. הנהגת יחיד, בוודאי כאשר מדובר בדיקטטורה מלוכנית, לא דמוקרטית (ולעתים אנטי-דמוקרטית) מאפשרת לרוב משילות, גם כאשר היא באה על חשבון זכויות הפרט. אפילו נועץ המלך ביועציו, הותרת 'המילה האחרונה' בידו, ללא יכולת פקפוק, הרהור או ערעור אחריה, מאפשרת לו לתפקד כרצונו, ללא צורך בקבלת הסכמת הרבים ואפילו הרוב, אך דווקא בשל כך היא עשויה להובילו לטעויות קשות.

מנגד, "חוכמת ההמונים" ושיתוף קבוצה גדולה יותר בהליך קבלת ההחלטות מאפשר דו-שיח פורה, שקילת שיקולי בעד-ונגד, ושמיעת עמדות שונות שבכוחן להיטיב ולשפר את התוצאה הסופית. פעמים הרבה, אך לא תמיד. לא אחת גם במקרים אלה דווקא דעת המיעוט, ולא דעת הרוב, היא הצודקת. התעלמות ממנה, או רמיסתה ברגל גסה על ידי הרוב מביאה לכישלון.

"מעשה המרגלים" שבפרשתנו חושף את חולשתה של ההנהגה הציבורית. תריסר האנשים שהולכים לארץ ישראל אינם אנשים פשוטים. כל אחד מהם היה "איש", מנהיג שבט, נשיא וראש.

על פני הדברים, הקבוצה הולכת "כאיש אחד בלב אחד" לתור את ארץ כנען. אכן, ואולי ב"מבט לאחור" (רטרוספקטיבי), חז"ל מלמדים אותנו (הן בעקבות המרת הפועל המקראי מלשון רבים ללשון יחיד – "ויעלו בנגב, ויבוא עד חברון", הן בעקבות ירושתו את חברון, ראו שופטים א, כ) שכבר בעיצומו של המסע פרש כָּלֵב בן יפונה מן החבורה והלך להשתטח על קברי האבות שבחברון. אכן, ריבוי הפעלים המשותפים ("ויעלו", "ויתורו", "וישובו") בפשט הכתובים דווקא מרמז שבשלב זה, ולפחות למראית עין, היו כולם בעצה אחת. כך גם בעת הדיווח המשותף: "וישובו מתור הארץ… וילכו ויבואו… ויספרו לו ויאמרו… באנו".

רק בתום ההצהרה המשותפת, משנדמה היה שהכל סגור וגמור, ננער לפתע כָּלֵב ממקומו (ויושם אל לב שבשלב זה ניצב הוא לבדו, ועד שלב קריעת הבגדים שלאחר מכן, יהושע בן נון עדיין עומד בשתיקתו!), ומשמיע דעה אחרת, חולקת: "וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ".

ניתן לשער שאמירה זו הייתה כרוכה באומץ לב. לא רק סטייה מן השורה, מחוץ לקונצנזוס, השמעת דעה חולקת כנגד "עדה שלמה", של עשרה מעמיתיו, אלא גם השמעת דברים שעל פניהם היה בהם כדי להתריס ולהתסיס את המון העם, אספסוף שאולי ביקש לשמוע מה שרצה לשמוע יותר ממה שהיה צריך לשמוע.

יכולתו של היחיד לעמוד מול הרוב הועלתה על נס בעולמם של מורשת ישראל והמשפט העברי. כך, בדברי הנביא הבודד הזועק חמס כנגד המון העם או המלך הרומסים עקרונות יסוד של צדק ומשפט, וכך במחלוקות הרבות בספרות המשפט העברי שהיו אחד מסימני ההיכר המובהקים שלו.

גם כאשר יש דעה של "חכמים אומרים", רבים בני בלי-שם המבטאים את דעת הרוב המובהקת, לא נמנע החכם היחיד לעמוד מולם ולהשמיע דעה משלו.

המשפט העברי לא רק מאפשר את השמעת קול היחיד ודעת המיעוט, אלא מעלה אותם על נס. כך, באמצעות הנצחתם בספרי החוקים והמשפטים (מהמשנה והתלמוד, ועד לשולחן ערוך ודברי הרמ"א – ה'מפה' שעליו, או הוספת דברי 'ויש אומרים' על כל צעד ושעל), תופעה שדומה כי כמעט אין לה אח ורע בספרי חוקים, בוודאי לא בני זמננו, שאמורים להורות רק את 'השורה האחרונה', דעה אחת, יחידה ואחידה, ולא להצביע על חילוקי דעות.

את הנצחתה של דעת המיעוט, לא רק לשעה אלא גם לדורות, נימק רבי יהודה (משנה עדויות א, ו) בטעם מעין פדגוגי-הסברתי: "אם כן למה מזכירין דברי היחיד בין המרובין לבטלה? שאם יאמר האדם 'כך אני מקובל', יאמר לו 'כדברי איש פלוני שמעת'".

לפי נימוק זה, הזכרת דעת המיעוט לא נועדה אלא להורות למי שנוקט כמותה שאמנם הייתה דעה כזו, אך היא בטלה ומבוטלת, נדחתה לחלוטין ואין הלכה כמותה.

לא כן נימוקו של תנא קמא באותה משנה: "ולמה מזכירין דברי היחיד בין המרובין, הואיל ואין הלכה אלא כדברי המרובין? שאם יראה בית דין את דברי היחיד ויסמוך עליו".

הווי אומר: לפי גישה זו, "אלו ואלו דברי אלוקים חיים". דעת המיעוט אינה 'בְּטֵלָה' כלל. גם לה יש חשיבות, עד כדי כך שייתכן ובעתיד יבוא בית דין אחר (ובלבד שיהא גדול כראשון או יותר מהראשון בחוכמה ובמניין), 'יהפוך' את ההלכה הקודמת ויפסוק דווקא כאותה דעת מיעוט שמכאן ואילך תהא לדעת הרוב, להלכה המחייבת.

בגישה אחרונה זו גלום אחד היסודות החשובים של עקרון חופש הביטוי בימינו: מעבר לרשות – ואולי לחובה – שיש לכל אדם לבטא את דעתו, אפילו דעת יחיד היא, אין לבטל לחלוטין דעה כלשהי ואין לשלול מראש ובאופן מוחלט את אמתותה.

באופן מעשי, בוודאי שדעת הרוב קובעת ועל דעת המיעוט לסגת מפניה. אכן, גם לשמיעת דעת המיעוט וללימודה יש חשיבות (ולכן סבורים חכמי ההלכה שגם בלימודה ובירורה מתקיימת מצוות תלמוד תורה), ולא רק שאין להעלים אותה, למחות ולמחוק את דבר קיומה, אלא להיפך: יש להנציחה לדורות, שמא יבוא יום ויוברר שדווקא היא העמדה הנכונה והלכה כמותה.

(שלח תשפ"ב)

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

עברי ומצרי, יהודי ונוצרי
מחוץ למחנה
יעפילו לעלות אל ראש ההר
איך מבקשים תיקון עולם?
חופש הביטוי פרופ' אביעד הכהן שלח

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

שוב מחרון אפך – על קריאת התורה בתענית ציבור

להמשך קריאה »

ענוותנות שהחריבה את ביתנו

להמשך קריאה »

למה אנחנו נמשכים למי שלא רוצה אותנו?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס