"רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי קִבֵּל מֵהִלֵּל וּמִשַּׁמַּאי. הוּא הָיָה אוֹמֵר: אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה הַרְבֵּה, אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמְךָ, כִּי לְכָךְ נוֹצַרְתָּ… חֲמִשָּׁה תַּלְמִידִים הָיוּ לוֹ… רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס, בּוֹר סוּד שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד טִפָּה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ. רַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן, חָסִיד. רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל, יְרֵא חֵטְא. וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ, מַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר. הוּא הָיָה אוֹמֵר: אִם יִהְיוּ כָּל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם, וֶאֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס בְּכַף שְׁנִיָּה, מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם. אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר מִשְּׁמוֹ: אִם יִהְיוּ כָּל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם, וְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס אַף עִמָּהֶם, וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ בְּכַף שְׁנִיָּה, מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם" (אבות, ב', ח').
תכונותיהם של חמשת המופלאים נחשפות. מבט פסיכולוגי, מזהה בהן שלבי התפתחות ולידה המהדהדים מחלוקת עתיקה ומהותית אודות בריאת האדם, שהתקיימה בין בית הלל ובית שמאי, מוריו של רבן יוחנן בן זכאי.
"בור סוד שאינו מאבד טיפה" – דומה הבור לרחם המחזיקה ומגדלת בתוכה טיפה. "אשרי יולדתו" – זה ההיריון והאם הנושאת את העובר ברחמה. "חסיד"- משל ליילוד המושלם, היודע את התורה כולה, טרם צאתו מתעלת הלידה, לאחריו: "ירא החטא" – התינוק, המגיח אל המציאות, בוכה ונבהל מן הפער בין צרכיו ושאיפותיו לאפשרות מימושן. ולבסוף, "המעיין המתגבר"- הפעוט הנפרד מאמו בהדרגה, נופל, קם, מגלה ויוצר בעולם.
"תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל. הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא – יפשפש במעשיו" (ערובין יג ע"ב).
הלל ושמאי נחלקו לגבי פשר בריאת האדם. בן זכאי, תלמידם, מטפח בקרבתו תלמידים משתי האסכולות: אליעזר בן הורקנוס, בור הסוד, מהווה רחם לתורת רבותיו, ומייצג את עמדת בית שמאי ש"נוח לו שלא נברא" ואלעזר בן ערך, לימודו היוצא לעולם ומחדש, כעמדת בית הלל ש"נוח לו שנברא יותר משלא נברא".
המחלוקת במסכת ערובין מתיישבת כשהלל ושמאי מסכימים שבדיעבד, משנולד האדם, עליו לחתור לחיים ראויים ומוסריים. רבן יוחנן בן זכאי, מדייק ותובע: למד! והרבה! כי לכך נוצרת.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(פנחס תשפ"ב)