בעוד החוק האנושי תכליתו השתקה ומניעת ביטוי תוכן פוגעני בין שניים, החוק האלוקי מהותו דיבור והקשבה
אבות ג', ב'
"רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר: הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת; שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ. רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן תְּרַדְיוֹן אוֹמֵר: שְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְאֵין בֵּינֵיהֶן דִּבְרֵי תּוֹרָה, הֲרֵי זֶה מוֹשַׁב לֵצִים, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים): וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב. אֲבָל שְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְיֵשׁ בֵּינֵיהֶם דִּבְרֵי תּוֹרָה, שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי): אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ד' אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וַיַּקְשֵׁב ד' וַיִּשְׁמָע, וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי ד' וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ. אֵין לִי אֶלָּא שְׁנַיִם. מִנַּיִן שֶׁאֲפִלּוּ אֶחָד שֶׁיּוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹבֵעַ לוֹ שָׂכָר? שֶׁנֶּאֱמַר (איכה): יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם כִּי נָטַל עָלָיו".
רבי חֲנִינָא ורבי חֲנַנְיָא, בני דורות שונים היו וסמכום זה לזה במשנתנו, לדון במנגנוני שמירה. החוק שומר עלינו, גורסים התנאים. כשהראשון מתכוון לחוקי המדינה והשני, לתורה. אך בעוד החוק האנושי תכליתו השתקה ומניעת ביטוי של תוכן אלים ופוגעני בין שניים, החוק האלוקי מהותו דיבור והקשבה ונוכחותו מקרבת בין העוסקים בו.
ומה למנגנוני שמירה אלה, יחדיו?
נעיין בתפילה לשלום מלכות המלכה ויקטוריה ומשפחתה:
"הנותן תשועה למלכים וממשלה לנסיכים, מלכותו מלכות כל-עולמים. הפוצה את דוד עבדו מחרב רעה, הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה, הוא יברך וישמור וינצור ויעזור וירומם ויגדל ויינשא למעלה: Our Sovereign Lady QUEEN VICTORIA, ALBERT EDWARD, Prince of Wales, the PRINCESS of WALES, and all the ROYAL FAMILY ירום הודם: מלך מלכי המלכים ברחמיו יחיה וישמרה ומכל צרה ויגון ונזק יצילה וידבר עמים תחת רגליה ויפיל שונאיה לפניה ובכל אשר תפנה תצליח. מלך מלכי המלכים ברחמיו ייתן בלבה ובלב כל יועציה ושריה רחמנות לעשות טובה עמנו ועם כל ישראל, בימיה ובימינו תיוושע יהודה וישראל ישכון לבטח ובא לציון גואל. וכן יהי רצון ונאמר אמן" (מתוך: מחזור למועדי ה', לונדון, 1860).
בסמיכות דברי התנאים במשנה, כמו גם בנוסח התפילה לשלום המלכות, מוצעת תפישה היררכית של השלטון האנושי והשלטון האלוקי: שלומה של כל מלכות אנושית ובכלל זה שלום מדינת ישראל, נתונים בידיו של מלך עליון. אליו נתכוון ונפנה בתפילה, שיפעל שמלכויות ברואיו וחוקותיהן תשמשנה לו שליחות נאמנות ואמצעי ראוי למימוש מלכותו ומצוותיו.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(וישלח תשפ"ג)