מה קרה בבית יעקב שגרם לאחים לשנוא את יוסף אחיהם שנאה כה עזה עד כי התנכלו להמיתו? איזה דברים נוראים עולל יוסף לאחיו? רש"י כתב "את דבתם רעה – כל רעה שהיה רואה באחיו בני לאה היה מגיד לאביו, שהיו אוכלין אבר מן החי, ומזלזלין בבני השפחות לקרותן עבדים, וחשודים על העריות…" (ל"ט ז'). אין בתורה מילה אחת על נזק כלשהו שנגרם לאחים בעקבות דיבה זו. תאמר העדפת האב את יוסף על פני שאר האחים גרמה לשנאתם כלפיו? האמנם זו סיבה מספקת לתכנן רצח אח? המעשה היחיד שעשה יוסף ושהיה בו כדי לפגוע באחים הוא עניין חלומותיו המרמזים על רצונו של יוסף למשול באחיו. האם יש בכך כדי לרצות להמית אח?
פרָנוֹיָה היא מצב פסיכוטי, מלווה בפחד, חרדה ומחשבות שווא, שבו חש האדם כי הוא נרדף, אף על פי שאין לכך ביסוס במציאות. המאפיין של התסמונת הוא מחשבות שווא המאופיינות על ידי עיוות ותפיסת היחס על ידי האדם ובינו לבין אחרים.
ייתכן והתשובה מצויה בדעתו של ר' יהודה "והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו". זו הפעם הראשונה בתורה שבלהה וזלפה מוגדרות כנשות יעקב אביו. עד כאן הן מוזכרות כשפחות. ייתכן שבין יוסף לאחיו בני הגבירה היה מאבק אידיאולוגי. יוסף טען שיש לנהוג בבני השפחות כבבני גבירות – נשי אביו ועל עניין זה הביא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם, כלומר ביקש מיעקב להחליט אם ארבעת בני בלהה וזלפה הם בני שפחות או בנים של נשותיו. כך יתפרש הפסוק המתאר את שנאת האחים "על חלומותיו ועל דבריו": על חלומותיו – ברור, ועל דבריו – אלו הדברים על השוויון. (עיין במאמרו של פרופ' אליעזר טויטו ז"ל, סיפור יוסף היסוד לבחירת ישראל, דף שבועי אוניברסיטת בר אילן, תשס"ה).
התכונה המרכזית של אנשים הסובלים מהפרעה זו היא נטייה חוזרת ולא מוצדקת לפרש את פעולותיהם של אנשים אחרים כמזלזלות או מאיימות במתכוון. לעתים קרובות הם חושדים ללא הצדקה בנאמנותם של קרוביהם וחבריהם.
לדעת חלק מהפרשנים, הייתה מכירת יוסף מעין הגנה עצמית. אחיו חששו בעקבות החלומות שהוא מתכוון לשלוט שלטון יחיד. בניגוד לאופייה של מלכות זו, ראו האחים במשפחת אברהם משפחה שתפקידה לייסד חברה שבה יבוא לידי ביטוי כבוד האדם וערך השוויון, שהקו המנחה שלה יהיה שמירת דרך ד' ועשיית צדקה. "ומה יהא על האנושות כולה, אם גם הם יאסרו באזיקי תאות הכבוד של היחיד?" (רש"ר הירש, שם, י"א-י"ב). הספורנו פירש "הנה לשון נכל יורה על המצאה להרע… שחשבו את יוסף בלבם נוכל להמית, ושבא עליהם לא לדרוש שלומם אלא למצוא עליהם עלילה או להחטיאם, כדי שיקללם אביהם או יענישם הא-ל יתברך, ויישאר הוא לבדו ברוך מבנים". (וישב תשע"ח)
פרנויה
השארת תגובה