נתפלל שהמשבר יצמיח הזדמנויות לחידוש החוזה החברתי שלנו, כך שנוכל להגיע למחוזות טובים יותר
בעת שאנו מברכים את ברכת המזון בסוכות אנו אומרים: "הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דוד הנופלת". המקור לפסקה זו הוא מנבואת עמוס (ט,יא):
"בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת, וְגָדַרְתִּי אֶת פִּרְצֵיהֶן… וּבְנִיתִיהָ כִּימֵי עוֹלָם."
המלבי"ם סבור, שפסוק זה מתאר את תהליך המסע של מלכות בית דוד. בתחילת ימיה הייתה בנויה ויציבה כבית קבוע, ובמהלך הדורות נהפכה לסוכת עראי. בתקופת הגלות נעלמה הסוכה ולא היה זכר למלכי בית דוד. הנביא מתאר את העלייה ההדרגתית שהייתה צפויה למלכות בית דוד בעת ששבה מהגלות. בשלב הראשוני: "וגדרתי את פרציהן" – יבוא איש מבית דוד וינהיג את עם ישראל, לאחר מכן: "והריסותיו אקים" – האומה תקבל עול מלכות שמים והסוכה תתחדש, ובשלב האחרון סוכת ארעי תיהפך להיות סוכת קבע – "ובניתיה כימי עולם". מלכות בית דוד, שעברה משברים רבים, תיבנה מחדש, תשגשג ותגיע ליציבות. מו"ר הרב עמיטל זצ"ל ציטט את המהר"ל מספרו נצח ישראל (פרק לה) אודות הדימוי של המלכות לסוכה הנופלת:
"דע שנקרא מלכות בית דוד 'סוכה'. כי כל מלכות נקרא 'בית'… לפי שהדבר שהוא מציאות חזק בעולם נקרא בית, שהוא בנין קבוע. וכן המלכות נקרא בית, מפני החוזק והקביעות שיש למלכות… הבית כאשר נופל, נתבטל עניינו הראשון שהיה לו. ואם חוזר לבנות, הוא בית חדש. …אבל הסוכה, שאינו בית שהוא בנין גמור וקבוע, ובקלות הוא חוזר ומעמידו – לכך אם נפל שייך בו הקמה, והוא חוזר לעניין הראשון בקלות. וכן מלכות בית דוד, שהוא עומד להקמה אחר נפילת המלכות, נקרא המלכות 'סוכת דוד הנופלת', ואף בשעת נפילתה יש עליה שם 'סוכה', כיון שהסוכה עומדת להקים אותה, וקרוב מאוד הוא להקימו בקלות".
דווקא הדימוי לסוכה נופלת משקף את נצחיותה של המלכות. בנין שמתמוטט צריך לאסוף את הריסותיו ולבנותו מחדש. סוכה שנופלת ניתן להקימה בכל רגע. גם בשעות הקשות, בעת שמלכות בית דוד נפלה, עדיין יש לה קיום. אימפריות רבות ששלטו בעולם היו כבתים חזקים עם יסודות איתנים, אולם בעת שנפלו נעלמו מן העולם כלא היו. לעומתן, מלכות ישראל נפלה וקמה מחדש כסוכה שניתן להקימה מיד.
בתקופתנו מרגישים אנו חוסר יציבות, יסודות הממלכה רעועים בשל הקיטוב החברתי הנוראי. האיומים מסביב קשים ומאתגרים ונראה כאילו שהסוכה עומדת ליפול. יש מקום לשאוב כוחות אימוניים ממה שהתרחש אך לפני כמה עשרות השנים. בשואה הנוראית, היה נראה שעוד רגע והכול כלה, הסוכה נפלה, אבל מיד קמה הסוכה עם הקמת מדינת ישראל. אותם אנשים ששרדו את אש התופת זכו להקים משפחה כאן בארץ הקודש. הסוכה שנשרפה בגלות חזרה עם אותם פליטים, והם שהקימו בית יציב וחזק בארץ ישראל. האתגר שבו אנו מצויים הוא קשה עד מאד וישנם רגעים שנראה שפתרון יגיע רק ממקום לא צפוי. בעת שנאמר "הרחמן יקים את סוכת דוד הנופלת" נוכל לשאוב כוח מהעבר ההיסטורי שלנו, להתבונן וללמוד, שגם כאשר הסוכה עמדה ליפול, הקים אותה הקב"ה ברחמיו הגדולים. נתפלל שהמשבר יצמיח הזדמנויות לחידוש החוזה החברתי שלנו, כך שנוכל להגיע למחוזות טובים יותר.
(סוכות תשפ"ד)