לפני פטירתו מבקש יעקב מיוסף: "וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם". לדעת רש"י, המילים חסד ואמת מכוונות לקבורת המת: "חסד שעושים עם המתים הוא חסד של אמת, שאינו מצפה לתשלום גמול". כאשר אין ציפייה לגמול או לטובות הנאה עבור החסד שניתן, הוא יותר אמיתי. השילוב שבין החסד לאמת הוזכר כבר על ידי אליעזר עבד אברהם, בעת שביקש את רבקה ליצחק: "וְעַתָּה אִם יֶשְׁכֶם עֹשִׂים חֶסֶד וֶאֱמֶת אֶת אֲדֹנִי הַגִּידוּ לִי…". דבריו של אליעזר נאמרו בהקשר לשידוך ולא לקבורה, ומכאן שההקשר של חסד ואמת רחב יותר. אליעזר סבור שמתן האישור לרבקה ללכת לארץ ישראל משקף שילוב שבין החסד לאמת. לכל אחת מהמידות משמעות משלה, וסוד הקסם הוא בחיבורן ובשילוב שביניהן. מחד גיסא, האמת מייצגת את שורת הדין; מאידך גיסא, החסד בא לידי ביטוי בעשייה המפליגה מעבר למתחייב – לפנים משורת הדין. האהבה והחיבה לזולת מאפשרות את השילוב שבין החסד לאמת. יש לשאוף לשילוב נכון שבין המעשה הטוב למעשה הצודק במיזוג נכון. זו דרך מורכבת שיש בה הליכה בדרכיו ובמידותיו של הקב"ה: "אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת…".
האמת הנדרשת מאיתנו היא אמת אנושית המתחשבת בצורכי הזולת. מאז החל הטבח בשמחת תורה, רבים עסקו ועדיין עוסקים, גם תוך כדי קרבות, בחסד של אמת. בחיפוש אחר נרצחים או חללים בקרבות, בזיהוים ובהשתדלות לצמצם את יגון המשפחות ולהביא את יקיריהן לקבר ישראל מוקדם ככל שניתן.
את ההשראה למסירות נפש זו ניתן לקבל מהמלחמה שנערכה בין ישראל לפלישתים. באותה מלחמה נפלו שאול ובניו, ואנשי יבש גלעד באו בחשכת ליל וחילצו את הגופות. מצד שני, ייתכן שמבצע החילוץ של שאול היה מקרה ייחודי, שכן היה מדובר במלך ישראל, שהיותו מוטל בביזיון זו פגיעה קשה באומה כולה, ושמא רק במקרה כזה ניתן לסכן חיים.
מורל החיילים הוא שיקול משמעותי בדיני מלחמה, ובכוחו להתיר פעולות האסורות בשגרה
ככלל, אין לסכן חיילים בשביל לטפל בחללים או להחזיר ארצה חטופים מתים. מצד אחד, כבוד הבריות וקבורת המת דוחים מצוות מהתורה, ומנגד אין זה דוחה פיקוח נפש של חיילים – ולכן אין להכניס חיילים למקום סכנה כדי לקיים מצוות קבורה.
אולם, ישנם כמה מצבים שהדבר מותר. לדוגמה, בתחילת המלחמה כאשר היה חשש שייחטפו גופות לעזה או כאשר עלולה להיות פגיעה מורלית לחיילים בחזית, בזמן שהם רואים את חבריהם הרוגים בשטח ללא ניסיון חילוץ. מורל החיילים הוא שיקול משמעותי בדיני מלחמה, ובכוחו להתיר פעולות האסורות בשגרה. אולם, יש לשקול בזהירות את סיכון החיילים גם אם נעשה להעלאת מורל הלוחמים.