אנשים שונים אלה מאלה באינטליגנציה שלהם, באומץ, בהגינות ובטוב הלב. אם כך, מה עלינו לעשות במקרים שבהם הקנאה מכוונת כלפי אותם אנשים אצילים וכישרוניים יותר מאיתנו, במקרים שבהם קנאה היא דרישה לשוויון בלתי אפשרי? ולמה הקנאה משפיעה באופן הרסני יותר מאשר כעס, עצלות, חמדנות או תשוקה?
אחד המנהגים היפים ביותר בעולם היהודי, הוא הרגע שבו ההורים מברכים את בניהם בכל שבוע, ממש לפני שכולם מתיישבים יחדיו לסעודת ליל השבת: "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה". מדוע נבחרו אפרים ומנשה שהברכה החשובה והמסורתית הזו תתייחס אליהם, ולא אל שלושת האבות?! ובכן, אפרים ומנשה היו האחים הראשונים בעולם היהודי שלא שררה ביניהם כל איבה או מחלוקת. מנשה מקבל באהבה את מעשיו של הסב, וגם אפרים שותק ולא טוען דבר כלפי אביו המבקש לשנות את מעשיו של ישראל סבו. אפרים ומנשה מלמדים אותנו מהי אהבת אחים אמיתית המתגברת על יצר הקנאה והתחרות, ולכן ראויים הם שלדורות יתברכו בהם ילדי ישראל.
ככל שהקרבה גדולה ועמוקה יותר, כך גדל יותר פוטנציאל הקנאה
זו אולי משמעות הפסוק, בסיום הברכות: "אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" (שם, מ"ט, כ"ח). כל ברכה של כל אחד בפני עצמו וכל תוכחה של שבט אחד, הן משמעותיות לכולם. ברגע שכל כוח יעמוד על מקומו, יוכלו כל עם ישראל לבנות את בניינם.
עומק העניין הוא שלא רק שכל אחד יש לו את התפקיד שלו, אלא שכל אחד צריך שהשני יבצע את התפקיד של השני בשביל שיהיה לו טוב, ורק כך כל עם ישראל יזכה לברכה.
האחים אינם בטוחים באהבת יוסף גם לאחר ההתפייסות שלו איתם. יוסף אומר לאחים: "אַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה, אֱלֹקים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה". המחשבה האלוקית טובה היא, והיא שהביאה אתכם להכרה שטעיתם.
חז"ל לימדו אותנו: "גדול הוא השלום, שהמלאכים אין ביניהם לא איבה ולא קנאה ולא שנאה ולא מינות ולא תחרות ולא מחלוקת" (דרך ארץ פר' שלום ה"ח). יעקב מלמד את בניו שהכרה זו אינה רק נחלתם של המלאכים, החיים בעולם בו אין לא אכילה ושתייה ולא תחרות. הרעיון המגולם מאחורי "ועמך כולם צדיקים" הוא שאין מדובר רק באדם אחד, זהו תהליך הדרגתי ואיטי שהחל בברכת יעקב. אנחנו מקנאים רק במי שחי איתנו ולצידנו. ככל שהקרבה גדולה ועמוקה יותר, כך גדל פוטנציאל הקנאה. מצב של אחווה, אהבה ורֵעוּת, שהוא דווקא מצע פורה לשנאה ולקנאה, גם עשוי להיות דווקא המקור לברכה גדולה המרבה שלום בעולם, כאפרים וכמנשה שלא קינאו איש באחיו.