שאלה:
האם מותר לחייל לשאת עימו את הטלפון הנייד במהלך השבת כדי לשמור על זמינות? האם מותר להטעין את סוללת הטלפון בשבת? האם מותר להשתמש בטלפון בשבת לצרכים שאינם חיוניים?
תשובה:
חיילי צה"ל חייבים לשמור על כוננות וזמינות מלאה במהלך השבת, ועל כן חובה עליהם לשאת עימם את הטלפון הנייד בשבת. הטלפון הנייד נחשב "כלי שמלאכתו לאיסור" (ראו בספר "פסקי תשובות", סימן ש"ח סעיף ד' להסבר מדוע איננו "מוקצה מחמת חסרון כיס"), ואולם ישנם נימוקים הלכתיים שונים שמתירים לטלטל אותו. ראשית, יש המשתמשים בטלפון הנייד כשעון מעורר, ואם כך הוא כלי המיועד לאיסור ולהיתר גם יחד, ומותר לטלטלו (ראו על כך בספר ארחות שבת, פרק י"ט סעיף מ"ד).
שנית, מותר לטלטל בשבת כלי שמלאכתו לאיסור "לצורך גופו", כלומר כדי להשתמש בו; אך אסור לטלטל אותו "מחמה לצל", כלומר אם המטרה היא לשמור עליו. חייל שנושא עימו טלפון נייד לא מתכוון לשמור עליו, אלא להשתמש בו לצורכי פיקוח נפש במקרה של הקפצה או שיחה דחופה. טלטול זה נחשב כטלטול "לצורך גופו", והוא מותר.
שלישית, יש מפוסקי הזמן שקבעו שטלפון נייד כלל לא נחשב מוקצה לאנשי ביטחון הזקוקים לו לצרכים מבצעיים, ועל כן הטלטול שלו מותר (תורת המחנה, פרק מ"ז תשובה ג').
על אף שלושת הנימוקים הללו, מי שמבקש להחמיר על עצמו, יכול להכניס את הטלפון לכיס של אחד הבגדים ולהניח בכיס גם דבר המותר בטלטול. בדרך זו, לא יידרש לטלטל את הטלפון עצמו, אלא רק את הבגד, שהופך ל"בסיס לדבר המותר והאסור".
חשוב להקפיד להטעין את סוללת הטלפון הנייד לפני כניסת השבת. אם בעקבות שימוש בטלפון או מסיבה אחרת הסוללה התרוקנה, יש להטעין את הטלפון בשינוי: את המטען יש להכניס לשקע ב"שינוי", תוך אחיזת המטען בין שתי אצבעות, ובדרך זו יש לחבר את הכבל אל הטלפון. אם ידוע מראש שתידרש הטענה של הטלפון בשבת, מומלץ לחבר את המטען לשעון שבת. הטלפון יחובר אל הכבל לפני הפעלת השעון, וינותק ממנו לאחר כיבוי השעון.
השימוש בטלפון הנייד בשבת מותר לצרכים מבצעיים שאינם סובלים דיחוי. אין להשתמש בטלפון רק כדי לבדוק מה השעה, ובוודאי לא כדי "להציץ" בחדשות. ראוי להצמיד לטלפון הנייד פתק או תזכורת אחרת, ועליהם המילים "שבת קודש", וכך לזכור ולהזכיר שהשימוש בו מותר לצרכים חיוניים בלבד.
חייל שמקבל שיחה מחויב לענות, אך אם התברר שהשיחה אינה דחופה, ישיב בנימוס כי הנושא יטופל לאחר צאת השבת.
בעיצומו של יום שמחת תורה, וגם בשלבים שונים של התמרון הקרקעי ברצועת עזה, נשאלנו פעמים רבות האם מותר להתקשר לבני משפחה או לאנשים קרובים כדי לדרוש בשלומם ולוודא שהם בסדר. לדעת רבים, שיחת טלפון לצורך זה מותרת ב"שינוי" כאשר לוחצים על המקשים או על מסך המגע בגב היד. ביצוע פעולה חשמלית בשינוי מוגדר מבחינה הלכתית כ"שבות דשבות", והוא הותר במקום חולי, לצורך מצווה ואף אם יש בכך "צורך הרבה" (שולחן ערוך אורח חיים, ש"ז ה'). אין ספק, שהרגעת בני משפחה מודאגים עונה להגדרה זו של "צורך הרבה", ועל כן היא מותרת. בד בבד, אף שבמצבים שונים הותרה שיחת טלפון כזאת לצורכי הרגעה ומנוחה הנפש, אין לראות בכך היתר גורף לשימוש בטלפון הנייד בשבת. גם בזמן מלחמה, ובמידה רבה בעיקר בזמן מלחמה, חשוב להימנע מחילול שבת לצרכים שאינם חיוניים, ועל כן גם היתר זה של שימוש בטלפון הנייד ב"שינוי" – מוכרח להיות מוגבל ומצומצם לאותם מצבים שבהם אכן קיים צורך גדול במיוחד, ותוך בחינת כל מקרה לגופו.