Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

לא רק הש"ג צריך לשאת בתוצאות

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) א׳ באדר ב׳ ה׳תשפ״ד (מרץ 11, 2024) 12:09 pm אין תגובות

בשעה שסיים משה את מלאכת המשכן, נתבקש למסור "דין וחשבון" מפורט על כל אשר נעשה. פרשיות ויקהל-פקודי שחוזרות, באופן מדוקדק, על פרטי מלאכת המשכן, הן פריו של אותו מהלך.

וכך מתוארים הדברים במדרש (תנחומא ישן, ד): "משנגמרה מלאכת המשכן אמר להם: בואו ואעשה לפניכם חשבון… ולמה עשה עמהן חשבון והקדוש ברוך הוא מאמינו, שנאמר: 'לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא' (במדבר יב, ז)?… אלא ששמע משה ישראל מדברים מאחריו, שנאמר: 'והיה כצאת משה אל האהל יקומו כל העם ונצבו איש פתח אהלו והביטו אחרי משה' (שמות לג, ח). ומה היו אומרים? רבי יצחק אומר: לשבח היו אומרים: אשרי יולדתו של זה  [=יש דורשים גם ברכה זו לגנאי, ורואים בה רמיזה צינית לנפוטיזם, שהיו ליצני הדור אומרים: אשרי מי שנולד קרובו: משה מלך, אהרן אחיו כהן גדול, בניו סגני כהונה, ואת העבודה מסר לבצלאל נכד אחותו מרים…].רבי חמא אמר: לגנאי היו אומרים: ראה צוואר, ראה שוקיים, אוכל משל יהודים, ושותה משל יהודים, וכל מה שיש לו מן היהודים. וחברו משיבו: אדם ששלט על מלאכת המשכן אין אתה מבקש שיהא עשיר?! כיוון ששמע משה כך, אמר להן: חייכם, משהמשכן נגמר אני נותן לכם חשבון, שנאמר: 'אלה פקודי המשכן'".

מדרש זה מהדהד את דברי עקביא בן מהללאל, במשנה המפורסמת (אבות ג, א), המלווה כל אדם מישראל לבית עולמו: "דע מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון… לפני מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא". וכיוצא בו (שם ד, כב) "על כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה נולד, ועל כורחך אתה חי, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא".

אכן, כדרכם של ביטויים שגורים אחרים, אין תמיד נותנים את הדעת למשמעותו המדויקת של הצירוף "דין וחשבון". ובעוד שמשה רבנו נדרש לתת רק "חשבון", המשנה מדברת בשני דברים: גם ב'דין', גם ב'חשבון'.

ומה בין זה לזה?

יש שראו את שתי הזרועות של הצירוף כאחד, ופירושו שהוא"ו המחברת בין שני חלקיו – וא"ו הפירוש היא, רוצה לומר: דין וחשבון – חד הם, והיינו דין היינו חשבון.

אכן, חכמים ראשונים ואחרונים ראו בצירוף לשון זה שני מרכיבים שונים לחלוטין, וביקשו לתת טעם בכל אחד מהם.

בהקדמתו לחיבורו הנודע "אבי עזרי", שהופיע בעיצומם של ימי מלחמת הקוממיות, בחודש אייר תש"ח (אך בלי להתייחס למאורעות השעה, ולו ברמז!), מנסה הרב אלעזר מנחם מן שך ע"ה להסביר את פשר סדר המילים בצירוף לשון זה.

בחוכמת הלשון, סדר זה מובן לאור הכלל הנוהג גם במשנת חכמים ולפיו "כל הקצר קודם" (כפי שהורנו פרופ' שמא פרידמן לשוננו לה (תשל"א), 117): הביטוי מועט ההברות קודם לזה שלאחריו, מרובה ההברות.

צילום: שאטרסטוק

לפיכך "דין"- בן הברה אחת, קודם ל"חשבון" בן שתי ההברות. על דרך זו גם בלשון מקרא: "גד גדוד יגודנו", "חוק ומשפט", "דל ואביון", וכך הרבה בלשון חכמים כגון "חן, חסד ורחמים"; ארבעה אבות נזיקין, "השור, הבור, המבעה וההבער" בסדר זה דווקא); "תורה, חופה ומעשים טובים" (תוספתא ברכות ו, יב ו'חסדי דוד' על אתר); "חופה וקידושין" (על אף שלכאורה הקידושין קודמין לחופה!);  "על המחיה, על הכלכלה ועל תנובת השדה".

מכל מקום, הרב שך שלא נתן דעתו לכלל זה, ביקש ליתן טעם בסדר המילים, ושאל: למה הקדים דין לחשבון, והרי בדרך כלל עושים תחילה חשבון ורק אחר כך גוזרים את הדין?

יתר על כן: ה"דין" הוא לכאורה עונש על עברות שעשה האדם, ואם כן לא האדם  "נותן" את הדין אלא הקב"ה?

עוד בטרם שככו רעמי התותחים, החטופים טרם הוחזרו, וכשמספר הקורבנות עולה בהתמדה, וכבר ממהרים פוליטיקאים לנהוג במנהג הישראלי המגונה: הם נוטלים את האחריות – ומשליכים אותה לעברם של אחרים

לפיכך פירש: לא מדובר כאן על 'דין' שלאחר מיתה, שבו עושים אכן 'חשבון' תחילה, בוחנים מאזן זכויותיו וחובותיו של אדם ופוסקים האם ילך לגן עדן או שמא, ח"ו, לגיהנם. דברי התנא באבות מכוונים כלפי עולם הזה: האדם עושה לעצמו דין, ורק לאחר שקיבל את עונשו, מתחיל להרהר ולחשוב, עושה את חשבונו-שלו, תמה "על מה עשה ה' לי ככה", ומחשב שכר מצוותיו כנגד הפסד עברותיו.

הסבר אחר בא בפירוש המיוחס לגר"א-הגאון מוילנה, ולפיו: "דין – על מה שעשית, ו'חשבון' – על מה שיכולת לעשות ולא עשית".

לפי פירוש זה, עתיד אדם ליתן את הדין לא רק על מה שעשה בימי חלדו, אלא גם על הפוטנציאל שהיה לו ולא מומש, על מה שהיה צריך וחייב לעשות – אך לא עשה.

הסבר זה מהדהד בקול רעש גדול את מסקנות דו"ח ועדת החקירה באסון מירון, שפורסם בשבוע שעבר. היה זה האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל, שבו קיפחו את חייהם 45 בני אדם, ועוד מאות נפצעו, כשהם, בני משפחותיהם וחבריהם, כמו החברה הישראלית כולה, עתידים לשאת את צלקות  האסון הנורא, בגוף ובנפש, עד אחרון ימיהם.

לצד האחראים הישירים, מטיל הדו"ח אחריות גם על מי שראה וידע, או היה צריך לדעת – אך לא עשה. והוא-הוא ה"חשבון" – כפירוש הגר"א – על מה שיכולת והיית צריך לעשות – ולא עשית. אדישות, עצימת עיניים, עמידה מִנֶגֶד וחדילה מֵעשייה – זאת ידענו משכבר הימים – חמורות לעיתים לא פחות מעשייה רשלנית ופושעת.

כך, באסון מירון, וכך באסון "חרבות ברזל". עוד בטרם שככו רעמי התותחים, החטופים טרם הוחזרו, וכשמספר הקורבנות עולה בהתמדה, וכבר ממהרים פוליטיקאים ואנשי צבא לנהוג במנהג הישראלי המגונה. הם נוטלים את האחריות – ומשליכים אותה לעברם של אחרים, קוראים בקול "לא ידענו, לא שמענו, לא ראינו", ומפריחים לחלל האוויר בדותות באשר לאחראים לכישלון הקולוסאלי החמור בתולדות מדינת ישראל. כמובן, "זה לא הם", זה ה"אחרים".

יש לקוות שגם בעקבות דו"ח ועדת מירון יבינו הכל כי לא עוד. תמה עונת הכיסוי והחיפוי, הטיח והשפריץ. יש לעשות הכל לחשיפת האמת, ולהבאת האחראים לשאת בתוצאות מעשיהם. איננו מחפשים, חס וחלילה, אשמים כדי לתלותם בכיכר העיר. גם לא את ראשם של פוליטיקאים ואנשי צבא.

אם חפצי חיים אנחנו, כחברה וכמדינה, לא רק הש"ג צריך לשאת בתוצאות, אלא גם המופקדים עליו, לרבות העומדים בראש המערכות השונות. סמכות גוררת עמה אחריות. וכשם שיש אבות להצלחה, גם הכישלון אינו יכול להישאר יתום.

תורת ישראל מלמדת אותנו שעלינו לתת גם "דין" גם "חשבון". דין – על מה שנעשה, וחשבון – על מה שיכולנו והיינו צריכים וחייבים לעשות – ולא עשינו.

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

הבטחות עם כיפה - מה מבטיחים לנו הפוליטיקאים? במיוחד לשבתון
שטו טאקויה חב"ד?
אפרים לא הולך לצבא
שבת המלכה או שבת המכה
אביעד הכהן פקודי

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס