פרשתנו, שנקראת תמיד לפני חג מתן תורה, מזכירה לנו את העובדה שהתורה ניתנה במדבר. חז"ל הוסיפו וציינו כי "בשלושה דברים ניתנה התורה: באש, ובמים ובמדבר". חז"ל הסבירו מדוע ניתנה התורה דווקא במדבר, אך לגבי האש והמים לא פירשו את משמעות הדבר (במ"ר, א, ז).
יש המסבירים ששלושת הדברים הללו רומזים לשלוש תכונות מרכזיות שנדרשות לקניין התורה: המים רומזים לענווה, שכן נמשלה התורה למים שזורמים תמיד ממקום גבוה לנמוך; ואילו האש העולה למעלה מלמדת על הרצון הדרוש להתעלות ולרוחניות. בדרך אחרת יש המפרשים שהמים מסמלים קרירות ורגיעה הנחוצות לאדם כדי שלא יעבור על מצוות לא-תעשה; ואילו האש מייצגת חיות וחמימות הדרושות לשם קיום מצוות עשה בזריזות ובהתלהבות. באשר למדבר, חז"ל כאמור נתנו פירושים, ודרשנים הוסיפו עוד כהנה וכהנה רעיונות ומסרים. בהקשר למידות שבהן התורה נקנית, מקובל לראות במדבר סמל להסתפקות במועט ולהתרחקות מתאוות החומר, שהן תכונות חיוניות לשם דבקות בתורה.
אש, מים ומדבר רומזים למי שנטעו בעם ישראל מסירות נפש זו. "באש" – רמז לעברי הראשון, אברהם שנזרק לכבשן האש בשל אמונתו (ב"ר לח, יג). במסירות האש של אברהם, שהפיץ את ידיעת ה' בעולם, הוא הטביע את הכוח למסירות נפש בצאצאיו לדורות עולם; "במים" – רמז לנחשון, שהיה הראשון לגלות אומץ ונחישות מול מים רבים, כשלא נרתע מהמכשול וקפץ אל הנחשול. נחשון היווה דוגמה והשראה לכל העם, וכולם בעקבותיו נכנסו לים, וכשהם נכנסו בלי היסוס נקרע לגזרים ים סוף; "במדבר" – רמז להליכה במדבר שמהווה תמיד אתגר, ובמיוחד כשבעם שלם מדובר. עם עצום ורב, 60 ריבוא אנשים, נשים וטף. בני ישראל יצאו להליכה בארץ לא זרועה, ללא מים וללא צידה, וגילו התמסרות מלאה ברוב תקופת 40 השנה.
ישראלים רבים כל כך גילו השנה מסירות עצומה, בה הם ממשיכים את אבות האומה. לאורם נלך, הן בתקופה קשה והן בימי שגרה
![](https://shabaton1.co.il/wp-content/uploads/2023/11/שיירת-גמלים-בשקיעה-במדבר-300x200.jpg)
אברהם אבינו, לוחם האש האגדי, נחשון בן עמינדב, ראשון לקומנדו הימי, וצבא ישראל שיצא לתמרון קרקעי, הוכיחו מסירות גדולה ואף השרישו אותה בכלל האומה. בכל שלב יש כאן תוספת וחידוש: אברהם ביצע מסירות נפש של יחיד, שבאופן אישי היה מוכן להקריב. נחשון, המלא נחישות הוסיף נדבך, כשאת כל ישראל אחריו משך. אם מעשהו של אברהם היה של אדם אחד מורם מעם, הרי המאורע השני, של כניסה לים, שיקף מסירות של כל העם. ועדיין הייתה זו מסירות שהתבטאה בפעולה רגעית וחד-פעמית, לכן בנוסף לאש ולמים, באה ההליכה במדבר, שבה התגלתה מסירות נפש הנמשכת בהתמדה. אשר על כן, באש, במים ובמדבר זכו ישראל לתורה.
במבט נוסף ניתן להבחין שכל אחד מהמקרים הללו התמקד במטרה מיוחדת בפני עצמה: אמונה, עם וארץ. אברהם מסר עצמו לכבשן האש למען האמונה הדתית, נחשון קפץ למים לשם הצלה לאומית, ובני ישראל צעדו 40 שנה במדבר במטרה להגיע לארץ המובטחת. אלה הן שלוש משימות חיים של כל יהודי, ושלושתן נקנות בייסורים. לפיכך, היה צורך בעמידה במבחנים אלה בראשיתו של העם, שחשפו את כוחות הנפש הדרושים לו כדי לדבוק בתורה, לשרוד בין עמים עוינים, ולצלוח יבשות וימים בדרך אל הארץ הנכספת.
חג מתן תורה של שנה זו פוגש אותנו בשנה של התמודדות קשה שגורמת לאנשים מסוימים לאבד תקווה לחיות בארץ חיים של שלווה. הוא מזכיר לנו באמצעות הדברים שבהם התורה ניתנה, שמסירות למען התורה, העם והארץ היא מרכיב מובנה מראש בדרכו של עמנו, ועל דעת זה קיבלנו את תורתנו. ישראלים רבים כל כך גילו השנה מסירות עצומה, בה הם ממשיכים את אבות האומה. לאורם נלך, הן בתקופה קשה והן בימי שגרה.