פסקה קצרה ממוקמת בין הפסוקים המתארים את מניין בני ישראל לשבטיהם, ובין הפסוקים המתארים את מניין הלווים. וכך נאמר: "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֶת מֹשֶׁה…" (במדבר ג, א-ד). היינו מצפים שלאחר פסוק הפתיחה, התורה תפרט את שמות הבנים של משה ואהרון. אולם, הכתוב מפרט רק את שמותיהם של בני אהרון, ואילו שמותיהם של בני משה אינם מוזכרים. "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי אַהֲרֹן הַבְּכֹר נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר". חז"ל הרגישו בכך ודרשו ללמדנו: "שכל המלמד את בן חברו תורה, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו" (סנהדרין יט ע"ב).
דרשה זו מסבירה שבניו של אהרון הם חלק מתולדותיו של משה בגלל שלימדם תורה. אך עדיין אין בדרשה זו כדי להסביר את הסיבה להיעדר בניו הביולוגיים של משה מהרשימה. הרש"ר הירש סבור שהיעדרותם של בני משה היא ראיה לכך שבחירת דור ההמשך התבססה על כישורים ולא על ייחוס. הכתוב מזכיר את בניו של אהרון שהיו ראויים להמשיך את דרכו. לעומתם, בניו של משה נעדרו מהרשימה כדי שנבחין שהם לא קיבלו כל מינוי ציבורי. בניו של משה לא היו מספיק ראויים לתפקיד מנהיגותי, ולכן משה לא מינה אותם. בלשונו של הרש"ר הירש: "יש חשיבות לכך שהכתוב מזכיר גם את תולדות משה, ואף על פי כן אין הוא קורא את בני משה בשמם. שכן רק בעלי עמדה ציבורית – נשיאים או כהנים – נקראים בשם בפרקי הפקודים. אך זה האיש משה לא הלביש את בניו גלימה, ומשרה לא שם על שכמם; אלא הוא הניח להם להיות בטלים בהמון העם – בלא תואר ובלא הדר".
מנהיגי העם נבחרו לא בזכות נפוטיזם או פרוטקציה, אלא בזכות כישוריהם להתאמת התפקיד בכפוף לאישיותם ולמידותיהם הטובות
![](https://shabaton1.co.il/wp-content/uploads/2023/09/צילום-Freepik-300x169.jpg)
מנהיגי העם נבחרו לא בזכות נפוטיזם או פרוטקציה, אלא בזכות כישוריהם להתאמת התפקיד בכפוף לאישיותם ולמידותיהם הטובות. בדומה לכך, כותב הספורנו: "'ואלה שמות בני אהרן' – כל אחד מהם היה נחשב בשמו, לא מצד שהוא בן אהרן בלבד". משה בחר ביהושע שימשיך את דרכו כי הוא היה המתאים ביותר להנהגת העם.
גם בתקופות מאוחרות יותר שומעים אנו על חכמים שהתנגדו להתערב במינוי ילדיהם. המשנה במסכת עדויות (ה, ז) מתארת שיחה המתקיימת בין עקביא בן מהללאל לבנו, וכך מבקש הבן: "אמר לו: אבא פקוד עלי לחבריך. אמר לו: איני מפקיד. אמר לו: שמא עילה מצאת בי? אמר ליה: לאו! מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך".
עקביא בן מהללאל, שהיה גדול בחוכמה וביראת חטא, מסרב לבקשת בנו ואינו מעוניין לומר מילה טובה על בנו בפני חבריו. לשאלתו של הבן הנעלב, ענה לו אביו בתמציתיות ובבהירות: מעשיך הם שיקבעו את עתידך. אומנם, בעולם החברות העסקיות קיימת העדפה למינוי קרובים ומקורבים, אך בתפקידי מנהיגות ממלכתיים זה אחד מגורמי השחיתות. מינוי מקורבים הוא דרך להשיג שיתוף פעולה טוב ואינטימי. אולם, במשטרים מינוי מקורבים עלול להביא לשחיתות ולקבלת החלטות שנובעת מאינטרסים זרים. כשנבחר ג'ון קנדי לנשיא ארה"ב, הוא מינה את אחיו לתובע הכללי בממשלתו וכיועצו הקרוב ביותר. ידועה אמירתו של הנשיא קנדי למבקרי המינוי: "מה הטעם להיות נשיא ,אם אינני יכול אפילו לסדר ג'וב לאחי?".
נושא המינויים נחשף לאחרונה בהקשר למינוי דיינים. דווקא מי שנושא במשרה תורנית צריך להראות דוגמה אישית ולהיזהר שבעתיים ממעורבות במינוי קרובים. המערכת הרבנית צריכה לשמש אות ומופת לצדקה ולמשפט. כל מינוי שלוקה בחשש של נפוטיזם חוטא לתפקיד ההיסטורי והיהודי של מערכת המשפט. מערכת רבנות שיש בידה להשפיע השפעה חיובית ולהביא טוב לעולם מותנית בראש ובראשונה בהיותה מופת מבחינה מוסרית. המערכת הרבנית תוכל להשפיע רק אם המינויים בה ייעשו משיקולים ענייניים.