לא – אין עוד 12 חודשי הכנה לערב פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו. ההכנות אמורות היו להתחיל לפני כ-5 חודשים, ביום 2 בספטמבר 2024. נכון, הייתה ועודנה מלחמה אכזרית ועקובה מדם. ראשיהם של כולנו היו במקום אחר. שלא כדרך אגב, יש לשבח את עמידתה של מערכת החינוך אל מול כל האתגרים במציאות הקשה. עובדי הוראה וחינוך מגויסים, אלפי תלמידים והורים מפונים, הורים מודאגים עקב גיוסם של בני משפחה ומערכת החינוך עמדה בכבוד בתקופה זו. זר לא יבין את הקשיים והמורכבות בהפעלת מערכות חינוך בימים של שגרה, ויותר מכך, בתקופה בה היינו נתונים וממשיכים להיות בימים הרי גורל של מלחמה, מפונים, שכול וחטופים.
כן, מערכת החינוך עמדה בכבוד ומעל לציפיות. זכות היא לנו לבקר ביקורת הבונה את מערכת החינוך, אך גם חובה היא לנו להוקיר את מי שעמד בכבוד במשימות אלו. כאמור, ערב פתיחת שנת הלימודים הקרובה החלה זה מכבר, לכן טוב יעשו ארגוני המורים והעוסקים בכך במשרד האוצר אם אכן יחלו כבר עתה בריבים ובוויכוחים המיותרים והמאוסים על ציבור ההורים. אל נא תמתינו לחודשי הקיץ כדי לנגן על נימי עצביהם של ההורים. בפנייתי זו אינני כולל את משרד החינוך, שכן למשרד זה אין כל שיג ושיח והשפעה במו"מ בנושא שכר ותנאי עבודתם של עובדי החינוך וההוראה. נציגי משרד החינוך אומנם יושבים במו"מ כמשקיפים בלבד, ואולי בתקן של "עוזר לשדכן" בפגישות אלו.
אזרחי מדינת ישראל וארגוני המורים כואבים ורוטנים על מעמדם של עובדי החינוך וההוראה בישראל. עסקני ארגוני המורים, בידיכם הכוח לזקוף קומתם ומעמדם של ציבור המורים, בעת ההתדיינות על שכרם ותנאי עבודתם, אך עשו זאת עכשיו, בצורה מכובדת, כדי שמאבקכם יהיה מכובד גם בעיני ההורים. ה"ברוגזים" שלכם אינם נראים טוב בציבור – בלשון המעטה – אין הם מועילים לשיפור מעמד המורה בישראל.

ואולי! יש מקום להגיע להסכמה על ועדה ממלכתית ציבורית, בהחלטת ממשלה שתקבע מסמרות לגבי תנאי העסקה ושכר עובדי ההוראה ותמנע "הצגות" ואיומים מדי שנה, בעיקר צדק ושיפור מעמד עובד חינוך בישראל. אני מתקשה להאמין כי הצעתי זו תקבל מקום מכובד בשיקול דעתם. אני גם מסרב להאמין כי הנוגעים בדבר יהיו נכונים להימנע "מהסאגה" הקיימת ולהפקיד את גורלם בידי ועדה ממלכתית מוסכמת. מישהו לחש לי, ואולי "הצדדים" נהנים מההופעות בתקשורת, אך הדבר לא נראה לי רציני, לכן פתחתי במילה "ואולי".
מאידך, יש סיכוי רב שאנחנו ההורים וכל אזרחי המדינה נצא נשכרים, ומעבר לכך וחשוב מכל, מאות אלפי עובדי ההוראה והחינוך בישראל, ישופר מעמדם אחת וכמעט לתמיד מחנכי ילדינו. יתרה מזאת, בכך נימנע ממצבים בהם לחץ הדם האזרחי עולה בחודשי הקיץ. משרד האוצר וארגוני המורים, לכו על זה! בצד אלו, תישאל השאלה: משרד החינוך לדורותיו, מה עשה הוא לשיפור מעמדם ותדמיתם של המורים? מבט למעלה מ-75 שנות מדינה, מראה בעליל כי אכן משרד החינוך עשה רבות. די אם נביט במסלול הכשרתו של מורה במדינת ישראל.
ערב הקמת המדינה, די היה לו לעובד הוראה בשנת לימודים אחת – אם לא למטה מזה – כדי להיות כשיר להוראה. במשך הדרך העלה משרד החינוך את משך התקופה להכשרה להוראה. נדלג על כל השלבים בדרך, ונמצא כיום 4 שנות לימודים במכללות להוראה ובאוניברסיטאות כדי להיות כשיר להוראה כאשר בידי הבוגר תואר ראשון ותעודת הוראה. במערכות שונות של החינוך נדרש גם תואר שני.
כן, זוהי תרומתו הגדולה של משרד החינוך לשיפור מעמדו, תדמיתו והכשרתו של עובד ההוראה. אך כנראה בכך לא סגי, העולם החומרי כמו גם החברה הישראלית בוחנים מעמד גם מול "צורת מטבע". אשר על כן, יתעשתו ארגוני המורים, משרד האוצר והממשלה כולה אם ייאותו לבחון הקמת ועדה ממלכתית מכוח החלטת ממשלה, אשר תוביל באופן ממשי את שיפור מעמדם של עובדי החינוך במדינת ישראל, ככל שהדבר נוגע לתנאי העבודה ולשכר של עובדי ההוראה.